
به گزارش حلقه وصل، موضوع تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی در شبکههای ماهواره در ماههای اخیر جنجالهای زیادی ایجاد کرده است. چندی پیش پخش آگهی دو فیلم «ایران برگر» و «استراحت مطلق» در شبکههای ماهوارهای (آن هم شبکه هایی با طعم فساد و ضد میهن) واکنشهای زیادی از سوی مسولان فرهنگی کشور داشت.
درهمین زمینه مدیرکل سینمای حرفهای با ابلاغ بخشنامهای اعلام کرده بود: «پخش تیزرهای سینمایی در شبکههای ماهوارهای غیرمجاز، منع قانونی دارد.
از سوی دیگر وزارت ارشاد نیز در واکنش به پخش تبلیغات فیلمهای سینمایی در شبکههای ماهواره ای، پخش اينگونه تبليغها را خلاف قانون دانست و مقرر کرد تا از اين پس با کساني که به تبليغ فيلم هاي سينمايي از طريق شبکه هاي ماهواره اي اقدام مي کنند، برخورد شود.
همچنین مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی نیز بعد از مطرح شدن برخی شبهات با این مضمون که صدا و سیما برای بعضی از فیلمها تبلیغ نمی کند، تاکید کرد: تبلیغات فرهنگی از تخفیفهای 90 درصدی در صدا و سیما برخوردارند و حتی پخش آگهیهای فیلمهای سینمایی کاملا رایگان است.
با این حال در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که باز هم دو تیزر مربوط به یک فیلم سینمایی و یک انیمیشن ایرانی، در حجم بالا و در چندین شبکه از گروه شبکههای مبتذل جم در حال پخش است.
یکی از این دو تیزر مربوط به انیمیشن «رستم و سهراب» است که در شهر بروجرد تولید شده و محصول مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا (برادران دالوند) می باشد. کیانوش دالوند کارگردان و داریوش دالوند تهیه کننده این اثر سه بعدی هستند که کیفیتی در سطح انیمیشنهای خارجی را داراست.
محصول هنری دیگری که در گروه شبکههای مبتذل جم تبلیغ می شود، فیلم سینمایی «آتیش بازی»، دومین ساخته بهمن گودرزی است. این فیلم راجع به دختر و پسری است که در ارتباطی دوستانه با یکدیگر، تصمیم به رسیدن به هدفی می گیرند که تلاش آنها برای رسیدن به هدف و موانعی که بر سر راهشان قرار می گیرد قصه فیلم را تشکیل می دهد.
جای تعجب دارد که با وجود مشخص بودن قوانین در این زمینه و همچنین تخفیف هنگفت صدا و سیما به محصولات فرهنگی و سینمایی بازهم می بینیم که برخی از تهیه کنندگان محصولات سینمایی ایران به پخش تیزرهای تبلیغاتی در شبکههای ضدفرهنگی علاقه بیشتری نشان می دهند! هرچند هر بار چالشی جدی بعد از پخش آگهیهای تبلیغاتی در شبکههای ماهوارهای برای مسولان فرهنگی به وجود می آید!
سخنگوي وزارت ارشاد در خصوص اين که آيا در مورد فيلم هايي که پيش تر به تبليغ از طريق شبکه هاي ماهوارهای اقدام کرده بودند، پيگردي صورت گرفته است يا نه اظهار مي دارد: برخي از اين فيلم سازان عنوان کردند رأسا اقدامي نکرده و شبکه هاي ماهواره اي خارجي خودشان فيلم را تبليغ کرده اند.
اپیدمی که به نظر می رسد این روزها گریبان برندهای خاص! معتبر ایرانی و محصولات فرهنگی خاص! ایرانی را گرفته باشد، چرا که گروه ضد فرهنگی شبکههای جم محض رضای خدا! تبلیغ یکسری محصولات خاص را برعهده گرفته اند و صاحبان این محصولات از این موضوع بی خبرند!
جالب آن است که در این صورت سفارش دهنده آگهی به راحتی می تواند خود را تبرئه کرده و از اقدام جدی مسولان ذی ربط در این خصوص جلوگیری کند.
به نظر میرسد، پخش آگهی در شبکههای ماهوارهای این روزها به یکی از روشهای تبلیغی برای برخی محصولات خاص ایرانی تبدیل شده باشد، چرا که استقبال خوبی از طرف سفارش دهندگان آگهیها می شود و تقریبا میتوان گفت بخش تبلیغی نیست که یکی از محصولات فرهنگی و یا تجاری خاص معتبر ایرانی در آن نباشد.
البته با وجود پیگیریهای که از سوی مسولان ذی ربط صورت گرفته و انتقادهای گسترده که به این رویه برخی از تبلیغات در شبکههای ماهوارهای شده اما کماکان برخی محصولات همچنان به تبلیغات خود در شبکههای ماهوارهای ادامه می دهند، موضوعی که به منزله تأیید شبکههای ضدانقلاب و ضد فرهنگ اسلامی- ایرانی است. از این رو نیاز است مسولان فرهنگی کشور برای حل این معضل فرهنگی اجتماعی اهتمام بیشتری به خرج دهند.
منبع: جام