سرویس معرفی ـ یزدان محمدی؛ ورود توریست ها برای کشور فارغ از موضوع سومندی مالی نکته هایی همچون انتقال صحیح برخی فرهنگ ها را داراست که اگر این موضوع در برخی ایام سال برای آن برنامه ریزی درستی صورت بگیرد می تواند بسیاری از نقشه های رسانه ای غرب و آمریکا را برای اینکه بر روی مردم خودشان فرهنگ ضد ایرانی و اسلامی را ترویج کنند را برملا سازد.
شما تصور کنید جمعیت بالایی از مردم یک منطقه، شهر و یا یک کشور همگی با لباس های مشکی و سایه پوشی های بسیار عظیم در حال عزاداری و زنده نگهداشتن یک رویداد مذهبی که مربوط به بیش از 1400 سال پیش است هستند، این افراد مرثیه خوانی هایی حماسی و گاه مظلومانه ای نیز دارند که و سفرههای غذای نذری نیز برای شرکت کنند گان در این مراسم محیاست، همه ی این اعمال در زمره رویداد مذهبی قرار می گیرد که از جذابیت بالایی برای افرادی که شناختی از آن ندارد برخوردار است.
خوشبختانه در کشور ما فرهنگ حماسه ی حسینی تا حدودی برای مردم تبین شده است که البته هنوز برای کار کردن نیز جا دارد اما برای فردی اروپایی یا آمریکایی که از هنگام تولد تا سن 30 یا 40 سالگی از این فیض محروم مانده است بازخوانی این رویداد بسیار می تواند تاثیر گذرا باشد لذا باید در تکیههای بزرگ، امکان فراهم نمودن فضایی برای ایستادن و نگاه کردن گردشگران خارجی، فراهم نمودن فضای عکاسی و نیز فرهنگ مهماننوازی ایرانیها در درون اعتقادات مذهبی بر جلب رضایت آنان میافزاید و خود می تواند تبلیغ در سطح وسیع جهت توسعه زیارت و گردشگری مذهبی ایران باشد.
آیین های عزاداری محرم و پاسداشت حرمت خون حضرت سید الشهدا علیه السلام نیز یکی از جاذبه هایست که گردشگران را هر ساله به کشورهای اسلامی می کشد که کشور ما هم مقصد بسیاری از این افراد است.
هر سال مصادف با شروع ماه محرم، سراسر ایران از روستاها تا کلان شهرها، همگی سیاه پوش شده و در هر محله و منطقه مراسم عزاداری برگزار می شود که شکل و شمایل کشور ایران در این ایام با روزهای مختلف سال متفاوت بوده و همگی به یک لباس و آیین در می آیند، لذا در سال های اخیر و همزمان با رشد و توسعه تکنولوژی اطلاعات، تصاویر مختلفی از این مراسم در نقاط مختلف جهان منتشر شده و همین امر سبب حضور گردشگران و زائران بسیاری از نقاط مختلف جهان برای حضور در این مراسم شده است.
به طوری که مطابق با آمار منتشر شده در سال 1396 شهر یزد میزبان 682 گردشگر از 26 کشور جهان بوده است که در مراسم عزاداری ظهر عاشورا همراه با سایر مردم کشور در این شهر حضور یافته اند.
همچنین حدود 100 گردشگر اسپانیانی از مراسم عزاداری محرم در شهر یزد و سایر شهرهای ایران بازدید کردهاند.
مطمئنا نوع اعتقادات مذهبی، نه صرفا در ایران، بلکه در همه نقاط جهان، تعصبات خاصی را فراهم می آورد و شاید ممانعت هایی نیز از حضور گردشگران ایجاد شود اما باید به خاطر داشت بشر دنیای امروز بسیار کنجکاو بوده و به جهت تسریع در حمل و نقل به راحتی قادر به سفر به همه نقاط جهان است.
در این میان مدیریت صحیح و اثر بخش به لحاظ زیرساخت از یک سو و ایجاد آگاهی در جامعه میزبان می تواند نقش بسزایی در بهبود بهره برداری از این پتانسیل شود. در همه جهان هنگامی که گردشگران قصد سفر به کشور دیگری را دارند به خصوص زمانی که بازدید از یک آیین فرهنگی مقصود اصلی آنها از سفر را تشکیل دهد، ضوابط و مقررات مربوط به کشور و مراسم مذکور لحاظ می شود. از این رو گردشگران و زائران با آگاهی در ایران حضور می یابند و قوانین و مقررات از سوی ایشان رعایت می شود. به طوریکه نتایج یکی از تحقیقات انجام شده در منطقه آسیا نیز حاکی از این مطلب است که رعایت ضوابط و احترام به آیینها و مراسم ویژه مذهبی که در یک منطقه برگزار می شود از نکات مهم جلب رضایت گردشگران به شمار می رود، چرا که این احساس را پیدا می کنند که توانستهاند در آن مراسم حضور داشته باشد و از نزدیک آن را احساس کنند.
از سوی دیگر، از نقطه نگاه عرصه گردشگری مذهبی و زیارت، آیینهای عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام، در نقاط مختلف ایران، متناسب با فرهنگ و سنت شهرهای مختلف برگزار می شود؛ به طوری که شاهد برپایی آیینهای عزاداری در تکیههای کوچک، از خانههای مردم گرفته تا تکیههای بزرگ در میادین اصلی شهر با حضور اکثریت مردم هستیم.
شهرهای یزد، زنجان، مشهد، اصفهان، کاشان، اردبیل، اهواز از جمله شهرهایی به شمار میروند که تکیههای بزرگ در میادین و مراکز اصلی شهر دارند و جمعیت زیادی از نقاط مختلف ایران در آن حاضر می شوند. این آیینها در قالب گردشگری رویداد توانسته است در سال های اخیر میزبان تعداد زیادی از زائران و گردشگران خارجی باشد.
شاید بتوان گفت زمانی که این مراسم در شکل و مقیاس بزرگتری برگزار می شود از جذابیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.
یکی از نقاط مغفول در آیین های عزاداری سید الشهدا عدم تبلیغ فرهنگ بوده است. چرا که شاید این نکته در ذهن اکثریت به ذهن خطور نکند، آیین عزاداری محرم دارای فرهنگ غنی از رشادتها، جوانمردیها، ایثار و انسانیت است که سالهای سال همچنان در اذهان مردم ایران به رسم احترام برگزار شده و می تواند مبلغ فرهنگ حسینی در میان خارجیان باشد. همچنین شواهد حکایت از این مطلب دارد، امروز اغلب کشورهای جهان در پی ایجاد رویدادهای مختلف فرهنگی و ورزشی هستند تا بدین وسیله فرهنگ و کشور خود را به جهان معرفی نموده و گردشگران را به سوی خویش جلب نمایند. حال این پتانسیل و فرهنگ غنی از سالهای پیش در ایران بوده و هیچگاه به عنوان مهد توسعه فرهنگ مذهبی نگریسته نشده است. از این رو می توان با توسعه فناوری و تکنولوژی عصر اطلاعات، این مراسم و آیینها را به بهترین شکل به تصویر کشید، تبلیغ کرد و جامعه ایرانی را نیز از جذابیت والای آیینهای عزاداری محرم در بین سایر مردم جهان آگاه کرد، چرا که این مراسم میتواند تجلی فرهنگ حسینی در جهان باشد. به همین جهت ضمن ایجاد و معرفی تورهای عزاداری محرم، از طریق شبکهها و مجموعه هایی که در سطح بینالمللی فعالیت می کنند، میتوان این آیین مذهبی و غنی را به جهان معرفی کرد.
لازم به ذکر است؛ با توجه به اینکه در برخی از بلاد اسلامی متأسفانه شاهد چهره نادرستی در برخی از عزاداری ها هستیم که منجر به ایجاد وهن در میان مردم جهان می شود، ایام محرم به خصوص دهه اول این ماه فرصت خوبی است که میتوان با جذب زائر و گردشگر به ایران، چهره صحیحی از سوگواری حسینی را برای جهانیان مخابره کرد.