به گزارش حلقه وصل؛ نماهنگ «قهرمان من» با موضوع لزوم استفاده از تولید ملی و بهرهگیری از هویت قهرمانان ایرانی در نوشتافزار کودک و نوجوان توسط مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی منتشر شد. این نماهنگ با تلاش گروه سرود احسان، کارگردانی مهران علوی و تهیه کنندگی سید پرویز شجاعی منتشر شده است.
محمد یقینی، مسئول مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ما پیرامون انتشار این نماهنگ اظهار کرد: نوشت افزار از لحاظ اهمیت چند شاخصه دارد، اول اینکه با قشر کودک و نوجوان سر و کار دارد که حساسترین و پر دغدغهترین رده سنی از نظر الگونمایی است، یعنی در سنی هستند که قهرمان و الگوی بیرونی در شکلگیری شخصیتشان بسیار موثر است.
وی ادامه داد: بررسیها نشان میدهد که این موضوع الگوگیری، حین دوران تحصیل بچهها از ۷ سالگی تا ۱۵ سالگی به اوج میرسد، دورهای که کودک و نوجوان در معرض محصولات فرهنگی قرار میگیرد، محصولاتی که صرفا کارکرد مصرفی آنها مد نظر نیست و آن محتوای پیوست شده با محصول هم منشا اثر در مخاطب است.
یقینی خاطرنشان کرد: این حوزه در دنیا یک حوزه آکادمیک و علمی است، انجمنی در دنیا وجود دارد که حوزه صنایع فرهنگی را رصد و شاخصگذاری میکند. این انجمن ۱۶ حوزه محصولی را برای این صنعت شمارش کرده است. این ۱۶ حوزه محصول کتاب، اسباب بازی، پوشاک، نوشت افزار و ... را شامل میشود.
وی افزود: در حوزه خدماتی هم ۸ حوزه مانند بیمارستان محتوا محور، باشگاههای ورزشی محتوامحور، شهربازیها و رستورانها وجود دارد ضمن اینکه در دنیا این حوزه گردش مالی بسیار بالایی دارد، لازم به ذکر است که این حوزه در کشور ما ۵۰ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی دارد که محتوای بومی آن به یک درصد هم نمیرسد.
این مسئول تصریح کرد: نوشت افزار ۱۲ سال از سن کودک را پوشش میدهد و به شدت جزو محصولاتی است که روی الگونمایی و شکلگیری شخصیت کودک اثرگذار است، مخصوصا اگر با محصولات دیگر مانند انیمیشن و بازی همراه باشد که اثر مضاعفی خواهد داشت.
تیزر نوشت افزار ایرانی اسلامی
وی گفت: یکی از ماموریتهای ما در انجمن نوشت افزار ایرانی ذائقهسازی به نسبت نوشت افزار ایرانی برای مخاطب است، مخاطب در درجه اول کودک و در درجه دوم خانواده است، چون خانواده در تصمیم به خرید و مصرف کنار کودک قرار دارد.
مسئول مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی ادامه داد: این ذائقه سازی گاه حتی از فروش مهمتر است، گاه تبلیغات به هدف فروش انجام میشود اما برخی اوقات کاری انجام میدهیم که مخاطب نسبت به محصول کنجکاو شده و بپرسد این محصول چه ویژگیهایی دارد، چه کارکردی دارد، چه محتوایی میخواهد منتقل کند و چقدر میتواند روی هویتسازی کودک و نوجوان اثر داشته باشد و در یک جمله مخاطب را حساس میکند.
وی درباره نماهنگ قهرمان من، بیان کرد: از زمانی که کارمان را آغاز کردیم، محتوای مختلفی به همین منظور تولید کردیم و این بار تصمیم گرفتیم در تولید ویدئو سرود ورود کنیم و یک کار فاخر و اثرگذار تولید کنیم و در نهایت با بررسیها و طوفان فکری ایده ما تبدیل به یک طرح شد که البته چند شاخص برای ما اهمیت داشت، اول اینکه کار صرفا برای ترویج تولید ملی نیست و بخش محتوای ایرانی و الگونمایی و قهرمانپردازی برای ما مهمتر است، چون مخاطب کودک و نوجوان محتوای اثر را بیشتر از لزوم خرید تولید ملی متوجه میشود.
نماهنگ قهرمان من
یقینی تاکید کرد: نکته بعدی مربوط به انتقال حس عزت و ملیگرایی بود، به این صورت که وقتی کودکی از نوشت افزار ایرانی استفاده میکند باید حسی به او منتقل شود که به این موضوع افتخار کند و این مسئلهای بود که باید هم در شعر و ملودی و هم در تصاویر نمایان میشد که الحمدالله قاسم صرافان شعر فاخری سرود و ملودی کار هم تکراری نیست و حس مثبت غرور ملی را در مخاطب ایجاد میکند، ضمن اینکه اثرگذار و جذاب هم هست. بعد از شعر و ملودی نوبت تصاویر بود که مهران علوی هم در این بخش از عهده کار برآمد.
مسئول مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی در پایان بیان کرد: نکته پایانی اینکه با تولید این ویدئو سرود میخواستیم خانوادههای ایرانی را روی این موضوع حساس کنیم که نوشت افزار ایرانی چقدر میتواند در هویتسازی کودک و نوجوان اثرگذار باشد.