به گزارش حلقه وصل، در شبهای منتهی به نیمه شعبان امسال نماهنگ کوتاه و زیبایی با موضوع جشنهای مردمی نیمه شعبان از تلویزیون پخش و به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.
این نماهنگ که «اشتیاق» نام داشت در قالب قابهای با نشاط و خوش رنگ، تلاش جمعی بچه های مسجد و مردم یک محله را برای برپایی ایستگاه صلواتی و آذین بندی خیابان نشان می داد. نمونه ای از آنچه شب نیمه شعبان هر سال در کوچه و خیابان های سراسر کشور رخ می دهد.
مهدیار عقابی کارگردان جوان نماهنگ «اشتیاق» دانش آموخته رشته کارگردانی دانشگاه صدا وسیما است که به سوالات ما در خصوص این اثر پاسخ داده است.
***
نقطه آغاز و ایده نماهنگ اشتیاق از کجا آمده است؟
عید نیمه شعبان از دوران کودکی تاکنون برای من شرینی ویژه ای داشته و به من خوش می گذشت. این شرینی به خاطر اینکه اسم من مهدیار است بیشتر می شود و همیشه به نوعی احساس می کردم تولد خودم است چون پدرم هم هرسال به من هدیه می داد.
این خاطرات در ذهن من بود و همیشه دوست داشتم برای این مناسبت کاری انجام دهم تا اینکه سال گذشته با یک قطعه موسیقی خوب مواجه شدم که کار حسین حقیقی و امید روشن بین بود. توجه به اینکه از نیمه ی شعبان گذشته بودیم برای تولید نماهنگ قدری دیر شده بود. تا اینکه یکی دو ماه پیش پیشنهاد ساخت این کار را دادند و با حمایت مرکز موسیقی بسیج، دوستان بنده در باشگاه فیلم سوره روند پیش تولید و گرفتن مجوز را انجام دادند.
همانجا بود که آن خاطرات زیبا و تصاویر خوش کودکی تا کنون تبدیل به یک فیلمنامه منسجم شد. فیلمنامه ای که حس و حال آن فضای پر شور و نشاط برپایی ایستگاه صلواتی را داشت و خاطرات شیرین نیمه شعبان هرسال را به یاد ما می آورد. به همین خاطر در میان تصاویر حضور نوجوانان و کودکان هم پررنگ نشان داده شده است.
برای تولید این نماهنگ چه محورهایی را تعیین کردید؟
سعی من در اجرای این فیلمنامه این بود که این فضا تا آنجا که ممکن است به واقعیت نزدیک باشد. چون این کنار هم جمع شدن همه جامعه آن هم با محوریت انتظار امام عصر(عج) و ابراز علاقه قشرهای مختلف مردم در جامعه ما معنی مشخصی دارد که همه آن را دوست دارند. برای همین واقعی شدن کار برای تصویر برداری و انتخاب لوکیشن به میدان خراسان و محله های اصیل رفتیم که آذین بندی و مراسم های پر شور آنها در مناسبت های مختلف مذهبی برپاست.
مسجدی که این جوان ها از دل آن بیرون می آیند کجاست؟
مسجد صدریه که در کلیپ هم نام و تصویر آن را می بینیم یک مسجد فعال و با سابقه است که یک کتابخانه عمومی هم دارد. شهید حسن باقری از بچه های همین مسجد بوده. روبروی مسجد صدریه یک خیابان هست که آذین بندی معروفی دارد و سابقه بسیار قدیمی. گویا به خاطر همین آذین بندی های با شکوه و دیدنی نیمه شعبان اسم آن خیابان را «نور مهدی» گذاشته اند. مردم محله و به خصوص جوان ها هم در ساخت این کار همراهی کردند که برخی از آنها هم در تصاویر کلیپ دیده می شوند. دفتر بسیج داخل هم نماهنگ هم دفتر بسیج همان مسجد است.
به نظر شما چه چیزی موجب تمایز چنین کارهایی می شود و اینکه مردم به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند و هم حسی شکل می گیرد؟
چیزی که در تولید چنین کارهایی کاملا تعیین کننده است اعتقاد سازنده به رخدادی است که دارد آن را روایت می کند. این مسئله محدود به کارگردان و تهیه کننده نیست. بلکه علاقه گروه تولید هم در آن اثر دارد. شما مطمئن باشید حس خوب این نماهنگ بازنمایی اشتیاق بچه های گروه تولید آن است. وقتی چنین چیزی نباشد و آدمها دلشان همراه نباشد هم از قوت فنی و هم از حس درونی اثر کاسته می شود.
علاوه بر اینها موارد دیگری هم هست. اتفاق خاصی هم برای شما افتاد؟
حتی مردم و رهگذرانی که در جریان و شاهد تصویر برداری هستند هم به تقویت آن کمک می کنند. در این کار هم فشردگی زمانی داشت که ۵ روز بود و شبها تا بامداد مشغول بودیم. ما مثل همه گروه های تولید پذیرایی معمول برای رفع خستگی را داشتیم. اما یک مغازه ای آنجا بود که خودش هر روز در گرمای بعد از ظهر دو تا پارچ شربت خنک برای بچه های گروه آماده و از ما پذیرایی می کرد. همین حرکت ساده یک اثر دو طرفه داشت هم انرژی ما را بیشتر می کرد و هم نشان می داد مردم چنین کارهایی را دوست دارند. خادم مسجد هم خیلی به ما کمک کرد. یا یکی از جوان های آن محل که از سادات هم بود موتور سیکلت شخصی اش را برای این چند روز در اختیار ما قرار داد که برای تصویر برداری هم از همان استفاده کردیم. عده ای از عوامل برای همکاری در تولید این اثر از گرفتن دستمزد معمول هم صرف نظر کردند چون کار برای امام زمان(عج) بود.
بازخوردهای ساخت و انتشار «اشتیاق» چطور بوده است؟
خدا را شکر بازخورد هایی که تاکنون از پخش این کار دریافت کردیم تاکنون همه مثبت بوده و هم کسانی که کارشناسانه این نماهنگ را ارزیابی می کنند و هم مخاطبین عام از کار راضی بوده اند. همین که این کار در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی هم بازنشر شده نشانه خوبی است. البته دوستان فیلم ساز برخی موارد فنی را تذکر دادند که در تجربه های بعدی از آنها استفاده خواهم کرد.
حرف دیگری درباره این نماهنگ هست؟
مردم هر چیزی را که با آن خاطره دارند، می پسندند. ما در گروه تولید تلاش کردیم اثری بسازیم که مردم پس از هربار دیدن آن بگویند «یادش بخیر» و حتی شاید نگاهی به تقویم بیندازند و ببینند چقدر تا رسیدن نیمه شعبان بعدی باقی مانده. فکر می کنم طراحی فضایی که منجر به این شود که مردم یادش بخیر بگویند کار دشواری است که ما تلاش کردیم آن را انجام دهیم.
منبع: خبرگزاری فردا