سرویس حاشیه نگاری: شبکه بازار نخستین شبکه تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران است که صرفاً به تولید و پخش برنامههای اقتصادی میپردازد. این شبکه با هدف ظرفیت سازی و تحول آفرینی در حوزههای مختلف اقتصادی از جمله کسب و کار، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی و حمایت از تولیدات، کالاها و خدمات داخلی و توسعه سرمایه گذاری و افزایش بهره وری از آبان ماه سال 90 و به صورت 24 ساعت کار خود را آغاز کرد.
اما این شبکه که از همان ابتدای تاسیس به طور مستقیم زیرنظر معاونت اداری مالی سازمان صدا و سیما فعالیت میکرد، با گذشت 4 سال از آغاز فعالیتش نتوانست با تولیداتش رضایت مدیران صدا و سیما را جلب کند. در واقع این شبکه همواره یکی از کممخاطبترین شبکههای صدا و سیما بوده است که پس از اجرای سیستم پخش دیجیتالی و گسترش این سیستم در کشور و در پی تصمیم مدیران سابق صدا وسیما مبنی بر افزایش تعداد شبکههای سراسری، بعد از شبکههای «مستند» و «شما» شروع به کار کرده بود ولی گویا چندان موفق نبوده است.
به همین خاطر مدیران جدید رسانه ملی اقدام به تغییر ساختار این شبکه به کانال تلویزیونی دادند و اداره آن را به مدیر شبکه پنجم سیما که از این بعد قرار است به عنوان شبکه سراسری اقتصاد فعالیت کند، سپردند تا کانال بازار نیز به عنوان یکی از زیرمجموعههای شبکه اقتصاد صدا و سیما فعالیت کند.
هرچند که مدیران قبلی رسانه ملی بیش از آن سیاستشان برتحقق آرمانهای ذکر شده برای شبکه بازار باشد، بر پولسازی از طریق برنامههای این شبکه برای تلویزیون بود، اما گویا مدیران جدید با تغییر نگرش به کارکرد این شبکه قصد در محقق ساختن اهداف اصلی آن در حوزههای مختلف اقتصادی هستند.