به گزارش حلقه وصل، کتاب قرآن و مسأله اکراه در دین، با نگاهی به شبهات، به قلم حسین کامیاب و با همکاری دانشگاه معارف اسلامی به چاپ رسید.
یکی از آیات گهربار قرآن کریم، آیه 256 سوره بقره است: «لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشدُ من الغی؛ هیچ اکراهی در [پذیرش] دین نیست، [چرا که] به یقین [راه] هدایت از گمراهی، روشن شده است.» این آیه شریفه که عهده دار بیان «عدم اکراه در دین» است، به دلیل سبک و سیاق بیانیاش و با توجه به شبهات و مسائل درباره آن هرگز رنگ کُهنگی به خود نگرفته و در هر برهه و دورهای از زمان که بیان شود، تازگی و طراوت دارد.
در مورد این آیه پرسشهایی چند مطرح میشود: مقصود خداوند از این آیه چیست؟ اکراه به چه معناست؟ معنای «لا» در «لا اکراه فی الدین» چیست؟ دین، رشد و غیّ به چه معناست؟ رابطه این فراز از آیه با فراز قبل و بعد از آن چگونه است؟ رابطه این آیه با آزادی عقیده و اختیار و ارتداد چیست؟ چرا از یک سو خداوند، انسان را در این انتخاب راه سعادت، آزاد قرار داده و به اختیار او در این مسیر رسمیت داده، اما به مجرد آنکه وی راهی غیر از اسلام برگزید و مرتد شد، او را به شدت مجازات می کند؟ این آیه چگونه با جهاد ابتدایی جمع می شود؟ جهاد ابتدایی چگونه با آیه «لا اکراه» که بر آزادی دین تأکید می کند، سازگاری دارد؟
حسین کامیاب، عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در کتاب «قرآن و مسأله اکراه در دین»، با دقت، موشکافی و تتبع در قرآن و منابع روایی و تفسیری، به این سئوالات و شبهات پاسخ میدهد.
این کتاب در 280 صفحه و در قالب قطع وزیری پاییز 1396 به قیمت 13500 تومان به چاپ رسید.