
به گزارش حلقه وصل، فاطمه کریمی با اشاره به تولید و پخش برنامه تلویزیونی «حب الحسین(ع)» در شبکه دو سیما اظهار کرد: این برنامه که از ابتدای محرم امسال روی آنتن رفته و طی این مدت، توانسته است مخاطبان بسیاری به دست آورد چرا که خواسته است باحضور چهرههای شاخص هنری، ورزشی، دینی و فرهنگی، طیفهای گستردهای از بینندگان تلویزیون را در جهت تقویت فرهنگ حسینی(ع) به سمت خود جلب کند و به ویژه برای نسل جوان تاثیر گذار باشد.
وی افزود: بیان ویژگیهای معرفتی قیام عاشورا، اربعین حسینی(ع) و حرکت کاروان اسرا به سمت شام و سخنرانیها و خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، محور گفتوگوها در این برنامه هستند و سعی شده تا آنجا که امکان دارد، طیف گستردهتری از مخاطبان پای برنامه بنشینند چرا که هدف، بیان مباحث پیرامون این واقعه عظیم، برای عموم افراد جامعه و نه قشر خاصی از افراد است.
تهیهکننده برنامه تلویزیونی «حبالحسین(ع)» با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد عرض ارادت چهرههای برجسته به امام حسین(ع) در حوزههای مختلف به ویژه در مراسم اربعین بودیم عنوان کرد: ایده اصلی برنامه از همان زمان شکل گرفت به همین دلیل طرح اولیه برنامه را بر اساس محبت و دلدادگی چهرههای خاص به اباعبدالله الحسین(ع) و پیادهروی اربعین تهیه و در اختیار مدیران شبکه دو سیما قرار دادم.
وی ادامه داد: تشکیل اتاق فکر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و برخی دوستان و همکاران، زمینه پختگی طرح را فراهم کرد و در نهایت، بعد از کارشناسی های لازم و بررسی ابعاد مختلف تولید، گروه سازنده کار خود را شروع کردند.
کریمی در جهت همفکری و استفاده از خرد جمعی برای برنامههای تلویزیونی گفت: هر کاری نیاز به مشورت و همفکری دارد و برنامههای تلویزیونی گفتوگو محور هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ لازم است افرادی با سلایق گوناگون در کنار هم قرار بگیرند و طرح اولیه را چکشکاری کنند تا به مرحله تولید برسند چرا که برنامههای گفتوگو محور به دلیل ریتم خطی و یکنواختی که دارند، باید از شیوههای دیگری به جذابیت لازم دست یابند و در این راستا، انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه رسانه، امری ضروری است و اتاقهای فکر هم، در طول این مسیر قرار دارند.
تهیهکننده برنامه «حبالحسین(ع)» افزود: شناخت و برآورده کردن نیازهای مخاطبان یکی از ارکان جذابیت برنامههای تلویزیونی به شمار میرود و تشکیل اتاق فکر برای بررسی همه این موارد ضروری است البته همفکری و پژوهش پیرامون برنامهها نه فقط در مرحله پیش تولید و مشخص کردن موضوعات و مباحث، بلکه در تعیین رویکرد اصلی برنامه، شکل گفتوگوها و حتی نحوه بیان مجری هم امری لازم به شمار میرود.
وی تصریح کرد: بعد از آن که طرح این برنامه در شبکه دو سیما به تصویب رسید، شناسایی موضوعات و مهمانان در دستور کار قرار گرفت که کار سادهای نبود، اما بعد از این مرحله باز شاهد تشکیل اتاق فکر برای هر قسمت بودیم تا به بهترین نحوه شروع برنامه، سوالاتی که قرار است از مهمانان پرسیده شود و حتی چگونگی بیان خاطرات و دلگویهها توسط آنها برسیم.
کریمی با بیان اینکه پرهیز از شعارزدگی و احساسگرایی، یکی از رویکردهای اصلی برنامه تلویزیونی «حبالحسین(ع)» به شمار میرود گفت: برای این منظور جلسات مختلفی برگزار شد تا به سمت برنامهای صرفا مناسبتی نرویم و مباحثی را مطرح کنیم که نیازهای مخاطبان را برآورده کند.
وی با اشاره به ویژگی برنامههای مناسبتی خاطرنشان کرد: برنامههای رادیویی و تلویزیونی هر یک دارای پیام و رویکرد خاصی هستند ولی بعضی از آنها در همین مسیر دچار کلیشه و شعارزدگی میشوند که خطری جدی برای ادامه حیاتشان محسوب میشود و در واقع اینگونه برنامهها خیلی زود به پایان راه میرسند به همین دلیل همه تلاش گروه سازنده «حبالحسین(ع)» بر این است که از گرفتار شدن در این ورطه جلوگیری کنند.
تهیهکننده این برنامه تلویزیونی اضافه کرد: تحت تاثیر قرار دادن مهمانان با شیوههای رایج، یکی از دلایل شعارزدگی برنامههاست به همین خاطر این رویکرد را به کلی کنار گذاشتیم و سعی کردیم هر یک از آنها، خود وارد ماجرای عشق و دلدادگیشان نسبت به امام حسین(ع) شوند؛ حقیقت آن است که سلیقه رسانهای مخاطبان تلویزیون طی سالهای گذشته ارتقا چشمگیری یافته و برنامههای کلیشهای، خیلی زود به جای جذب مخاطب، دچار مشکل دافعه میشوند، بر همین اساس مسیر و جهت برنامه حب الحسین(ع) را بر اصل صمیمت و شفافیت با مخاطب گذاشتیم.
وی به جلوههای بصری برنامه پرداخت و گفت: سادگی در طراحی و اجرای دکور یکی از مسائلی بود که در اتاق فکر به آن رسیدیم تا بیشتر توجه مخاطبان به گفتوگوها و مباحث مطرح شده بین مجری و مهمان معطوف شود ضمن اینکه تأکید بر سادهزیستی با تکیه بر فرهنگ عاشورا و پیادهروی اربعین، یکی دیگر از دلایل انتخاب این دکور بود.
کریمی با بیان اینکه جذابیت بصری بالا در عین سادگی، یکی از مهمترین خواستههای تیم تهیه «حبالحسین(ع)» بود عنوان کرد: هدف دیگر از این سادگی، درگیر نکردن مهمانان با دکور برنامه است چرا که میخواستیم فضایی راحت و صمیمی برای گفتوگو فراهم کنیم و آنها خیلی زود، با مجری و به تبع آن با دوربین و مخاطبان ارتباط برقرار کنند.
تهیهکننده برنامه تلویزیونی «حبالحسین(ع)» تصریح کرد: نورپردازیهای سنگین و المانهای زیاد در دکور یک برنامه تلویزیونی، نه تنها توجه مخاطب از مباحث مطرح شده را به سمت خود جلب میکند، بلکه بر روی مهمانان هم تاثیر مستقیم دارد، گویی فضا سنگین شده و زمینه صمیمت و راحت بودن مهمان با مجری را از بین میبرد به همین دلیل عقیده داریم دکورهای ساده و در عین حال جذاب و در راستای هدف و مفهوم برنامه، تاثیر به مراتب بیشتر و بهتری بر مجموعه کار خواهند داشت.
برنامه تلویزیونی «حب الحسین(ع)» تا اربعین حسینی، هر شب ساعت 23:30 از شبکه دو سیما روی آنتن میرود.