
به گزارش حلقه وصل، حجتالاسلام علی ذوعلم در نشست «عقلانیت انقلابی» که عصر امروز (سهشنبه 10 مرداد) در موسسه آموزشی و پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم تعریفی از عقلانیت انقلابی داشته باشیم باید بگوییم که عقلانیت انقلابی یک چارچوب فکری و اندیشهای است که از مبانی مستحکم استدلالی و عقلانی برخوردار است و یک تجربه موفق در عرصه فعالیت اجتماعی، تاریخی و ریشهدار در ادبیات قرآن و بستر اهل بیت (ع) است که در عرصه کنشگری اجتماعی و لازمه تعابیر درست ما این است که این کاربری را شناخته و به کار ببریم.
وی عنوان کرد: از آن جهت که اگر بخواهیم مفاهیم با ضدش تعریف کنیم شاید بیشتر فهم شود و در برابر این چارچوب فکری و معرفتی، سه نوع چارچوب دیگر میتوان مطرح کرد. ما میخواهیم بگوییم عقلانیت انقلابی در مقابل آنها قرار دارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: اولین پارادایم در برابر عقلانیت انقلابی، عقلانیت لیبرالیستی یا همان عقلانیت ابزار- تکنیکی است که اگر ما در این نوع عقلانیت از عقلانیت غربی تبعیت کنیم بدین معنا که ما در عقلانیت غرب مضمحل شویوم و در حاشیه قرار گیریم همان تجربهای که ما در دوره 50 ساله شاهنشاهی داشتیم را خواهیم داشت.
ذوعلم، دومین معنای سلبی که از عقلانیت انقلابی میتوان داشت را محافظهکاری سیاسی و اجتماعی برشمرد و ابراز داشت: از اینرو توقف، بازگشت به عقب، تحجر و ایستایی نمیتواند جامعه ما را پیش ببرد اگرچه ممکن است در غیرعقلانیت این محافظهکاری توجه شود ولی قطعاً مانع پیشرفت ما است چرا که تجربه تاریخی ما و تجربه تاریخی بسیاری از کشورهای جهان این مسئله را نشان میدهد.
وی تصریح کرد: سومین پارادایم در برابر عقلانیت انقلابی، شورشگری آنارشیستی یعنی قانونستیزی، تخریب و هنجارشکنی است. براساس شورشگری آنارشیستی، انقلابی بودن یعنی بر هم زدن هنجارهای جامعه در مقابل عقلانیت انقلابی است. مشی امام خمینی (ره) و سیره مقام معظم رهبری مصداقی از عقلانیت انقلابی است.