به گزارش حلقه وصل، آیتالله محمدی ریشهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ادامه تفسیر آیه پنجم از سورة بقره «أُولَـٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» که امروز در حوزه علمیه آستان مقدس برگزار شد گفت: بررسی آیاتی که «فلاح» را درباره اهل ایمان به کار بردهاند نشان میدهد که مراد از آن، موفقیتِ کامیابی و سعادت آنها در دنیا و آخرت است. در مقابل، مقصود از آیاتی که «فلاح» را از کافران، ساحران، ستمگران، مجرمان، و مفتریان نفی کردهاند، عدمِ موفقیت و ناکامی آنها در دنیا و آخرت است.
آیت الله ریشهری در ادامه این مطلب تصریح کرد: در نخستین آیات سوره بقره، با تأکید تمام اهل تقوا همان «مفلحان» معرفی شدهاند. بنابراین، تمام آثار تقوا، آثار فلاح نیز محسوب میشود.
رئیس مؤسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث افزود: این آیات به سه دسته تقسیم می شوند: 1 ـ آیاتی که نقش تقوا را در زندگی مادی و دنیوی بیان کردهاند. 2 ـ آیاتی که به نقش تقوا در جهان پس از مرگ اشاره دارند. 3 ـ آیاتی که جامع برکات دنیوی و اُخروی برای اهل تقوا است.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دار الحدیث در ادامه این بحث، پس از اشاره به متن آیاتی که به بیان نقش تقوا در زندگی دنیوی پرداخته اند، گفت: این آیات به روشنی نشان میدهند که بهرهمندی متقیان از برکات تقوا، از همین دنیا آغاز میشود و زیانهای بیتقوایی نیز، در همین جهان دامن گیر تبهکاران میشود.
آیت الله ریشهری در ادامه تفسیر این آیه، در پاسخ به این سئوال که آیا رعایت تقوا، زمینهساز تأمین همه خواستها و نیازهای انسان و کامیابیِ مطلق دنیوی است، گفت: نیازهای انسان دوگونه است: یکی نیازهای حقیقی، مانند: نیازهای زیستی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و دیگری نیازهای کاذب، مانند: انواع لذتهای زشت و کامیابیهای ناشایست.
وی با اشاره به اینکه رعایت تقوا، تأمینکننده نیازهای حقیقی انسان است، اما به منظور تحقق سعادت واقعی و همیشگی بشر، تقوا، مانع کامرواییهای کاذب و زیانبار است، افزود: حکمتِ مصایبِ متقیان، افزایش کمالاتِ معنوی و سعادت و خوشبختی همیشگی آنها در جهان آخرت است و به همین دلیل، مشکلاتِ زندگیِ افراد با تقوا، در واقع، نعمت است نه مصیبت.