به گزارش حلقه وصل، حسین شاهدی مسئول گروه تهیه نرم افزار«تربیت آسمانی» در خصوص فعالیت های این گروه، تولید این نرم افزار و بازی ریگ نورد توضیحاتی بیان داشته است.
لطفا در مورد نرم افزار تربیت آسمانی توضیح دهید.
این گروه که متشکل از شماری از جوانان بسیجی شهرستان است، فعالیتهای مختلفی را انجام میدهد، فعالیتهایی که میتواند الگوهای خوبی را به جوانانی که در عرصههای جنگ نرم و فضای مجازی فعال هستند عرضه کند.
در خصوص نرم افزار هم باید بگویم این نرم افزار به زودی در سه نسخهی اندروید و ویندوز و لوح فشرده به تولید انبوه خواهد رسید. البته تا نیمهی آذرماه این نرم افزار آمادهی دانلود خواهد بود.
در این نرم افزار، علاوه بر بخشهای پادکست، مقاله و داستان قابلیتهای منحصر به فردی وجود دارد، از جمله مشاورهی رایگان که برای استفاده کنندگان این امکان را فراهم میکند که مانند یک جلسهی مشاوره در حضور مشاور قرار بگیرند. ارائهی مباحث تربیتی به صورت کلیپهای صوتی باعث میشود علاوه بر جذابیت بیشتر، گیرایی مطالب هم افزایش یابد. استقاده از سخنرانیهای بزرگان در تولید پادکستها، از دیگر ویژگیهای خاص این نرم افزار است.
با همکاری حجت الاسلام صالحی، مسئول تربیت و آموزش ناحیهی بسیج آران و بیدگل، کلیپهای صوتی و تصویری کوتاهی ضبط شد و در نرم افزار برای استفاده قرار گرفت.
از چه زمانی کار تهیه و ساخت این نرم افزار را آغاز کردید؟ هزینهی این کار چقدر شد و چه کسانی در ساخت آن همکاری داشتند؟
کار ساخت و طراحی نرم افزار از اوایل محرم امسال کلید خورد. تیم ما متشکل از ۵ نفر بود که فعالیتهای مختلف، اعم از ضبط صدا، ساخت پادکست، امور گرافیکی، انتخاب مقالات و داستان شب، طراحی و گزینش عکس را بر عهده داشتند.
مراحل تولید این نرم افزار تقریبا ۸۰۰ هزار هزینه در بر داشت. چون در تامین هزینهها از جایی حمایت نمیشدیم، کل مخارج از سوی اعضای گروه تهیهی نرم افزار تامین شد.
هدف از طراحی این نرم افزار چه بود و جامعهی مخاطبان شما را چه کسانی تشکیل میدهند؟
والدین، مربیان و سرگروههای شجره طیبه صالحین مخاطبان اصلی ما بودند. بیشتر سعی ما در این نرم افزار ارائهی دانستنیها و آگاهیهایی است که نوجوانان امروز در جامعهی ما که در معرض انواع تهاجمهای فرهنگی است، به آن نیاز دارد.
چه اتفاقی افتاد که به فکر ارائهی تولیدات در فضای خانواده افتادید؟
کسانی که در فعالیتهای فرهنگی دستی دارند، با خطراتی که در حوزهی خانواده وجود دارد آشنا هستند. بنده در سالهایی که در فعالیتهای تربیتی حضور داشتم به این نتیجه رسیدم که این عرصه، جای کار بسیاری دارد و به همین خاطر بر اساس احساس تکلیفی که کرده بودم، اقدام به تهیهی این نرم افزار کردم.
شما قبلا هم تولیداتی در حوزهی نرم افزار منتشر کرده بودید. چندی پیش نخستین بازی بومی شهرستان آران و بیدگل با نام «ریگنورد» از طرف همین گروه منتشر شد. در مورد این بازی هم توضیحاتی میفرمایید؟
کسانی که در ساخت این نرم افزار همکاری کردهاند، همان افرادی هستند که در تولید بازی ریگ نورد هم حضور داشتند. البته افراد جدید هم به گروه اضافه شدهاند.
ایدهی بازی ریگ نورد از بازیهایی گرفته شده بود که کلمات را به صورت تصویرسازی ارائه میکردند و در هر مرحله کاربر باید با استفاده از تصویر کلمه را حدس میزد. در کنار این ما در شهرستان خود، افراد بزرگی داریم که متاسفانه شناخته شده نبودند.
ساختار بومی این بازی، که در کل مراحل سوژهیابی، طراحی و ساخت لحاظ شد، مهمترین تمایز آن بود. مثلا با توجه به این که ایران یکی از کشورهای خشک جهان محسوب میشود و آران و بیدگل به عنوان یک شهر کویری با مشکل کمبود آب مواجه است، در طراحی بازی به جای استفاده از سکه به عنوان معیار امتیاز، از قطرهی آب استفاده کردیم. به این شکل که هر قطرهی آب به عنوان یک امتیاز در بازی محسوب میشود و افراد برای هر راهنمایی یا رد کردن مراحل، مجبورند چند قطره آب بپردازند! این کار باعث میشود در ذهن مخاطب به صورت ضمنی اهمیت توجه به آب و صرفهجویی شکل گیرد. ضمن این که از اثرات جنبی جمعکردن سکه در بازی، مثل طمع و منفعتپرستی، جلوگیری میشود.
با این حال علیرغم قولی که برای ارائهی نسخههای جدید و بهروز ریگ نورد داده بودیم، به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم این کار را عملی کنیم و این بازی بدون آبدیت باقی ماند.
استقبال مخاطبان از این بازی را چگونه ارزیابی کردید؟
چیزی که ما را برای ساخت این نرم افزار جدید راغب کرد، استقبال خوبی بود که از بازی ریگ نورد به عمل آمد. در واقع بازخوردهایی که از مخاطبان گرفتیم، بسیار رضایت بخش و دلگرم کننده بود.
اگر ممکن است کمی در مورد گروهی که این فعالیتها در آن اجرا میشود نیز توضیح دهید.
ما با استفاده از نرم افزارهای مربوط به فضای مجازی، یک گروه سایبری از نوجوانان انقلابی شهرستان تشکیل دادیم که در این تولیدات کمکهای بسیار کردند، خصوصا در زمینهی تولید محتوای پایگاه اینترنتی ندای یک بسیجی عاشق که برای جذب مخاطب غیر بسیجی و به صورتی غیر برنامهریزیشده تاسیس شد.
این پایگاه اینترنتی بازدید خوبی دارد و بسیار مورد توجه است. به نظر شما رمز موفقیت شما در جذب مخاطب چیست؟
یکی از نکاتی که بسیار قابل توجه است، حضور کاربرانی است که بدون هیچ چشمداشت و تنها برای رضای خدا فعالیت میکنند. این پایگاه ثابت کرد میتوان در این فضا با هزینههای شخصی کار کرد و چشم به حمایتهای مادی دولتی نداشت.
اگر قرار است در زمینهی جنگ نرم موفقیتی به دست آید، باید به جوانان مومن انقلابی اعتماد کرد، همان طور که مقام معظم رهبری بارها به این نکته اشاره کردهاند. دقیقا شبیه همان چیزی که در هشت سال دفاع مقدس شاهدش بودیم.
چرا نشانی این پایگاه را «۳۱۳۱۳۵» گذاشتید؟ این نام به چه معناست؟
آدرس سایت به معنای انتقام سیلی حضرت زهراست: طبق محاسبهی حروف ابجد، نام حضرت مهدی(عج) ۳۱۳ و نام حضرت زهرا(س) معادل ۱۳۵ میشود. این شیوهی نامگذاری هم در نوع خود منحصر به فرد است.
برای آینده چه برنامههایی دارید؟
کارهای که برای آینده ترسیم کردهایم تولید در زمینههایی مانند پادکست، عکسنوشته، مستند، کلیپ و نرمافزار است. ضمن این که قصد داریم پایگاه «ندای یک بسیجی» به پایگاهی مرجع برای خانوادهها، مربیان، معلمان و نوجوانان تبدیل شود.