به گزارش حلقه وصل، حجتالاسلام رضا رفیعی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی درباره انگیزه نگارش کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» خاطرنشان کرد: در این کتاب از منابع شیعه و اهل سنت استفاده شده، زیرا علمای بزرگ شیعه برای اثبات حقانیت سخن شیعه، فقط از منابع مورد قبول اهل سنت استفاده کردهاند.
وی با توجه به ویژگیهای این کتاب اظهار داشت: از جمله ویژگیهای این کتاب پاسخ به چند سؤال اساسی درباره غدیر است که در مقدّمة کتاب، مرتبط با منظرهایی است که برای نخستین بار درباره ماجرای غدیر و مفهوم امامت مطرح شده است.
رفیعی به اصلیترین سؤالات مطرح شده در مقدمه کتاب اشاره و تصریح کرد: اول اینکه منظور از تجدید عهد و میثاق الهی و یادآوری آن در خطبه غدیریه، تجدید و یادآوری کدام عهد و میثاق است؟ دیگر اینکه اگر به سخن پیامبر (ص) در غدیر خم درباره ولایت امیرالمؤمنین (ع) عمل میشد، چه اتفاقی میافتاد؟
این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی احصای احادیثِ معرفتی موجود در کتاب الغدیر را از دیگر ویژگیهای این کتاب بر شمرد و اظهار داشت: قسمتهایی از احادیث موجود در کتاب الغدیر که باعث معرفت بیشتر نسبت به بحث امامت و ولایت و اثبات حقانیّت امیرالمؤمنین (ع) میشود و علامه امینی برای پرهیز از اطاله، آنها را در کتاب خویش نیاورده، در کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» ذکر شده است.
رفیعی افزود: وجود متن عربی در کنار متن فارسی، برای رجوع محقّقین و اتقان کتاب؛ وجود اِعراب در متن عربی که باعث تلفّظ صحیح کلمات خواهد شد؛ وجود متن روان فارسی جهت استفاده فارسی زبانان، از دیگر ویژگیهای این کتاب است که با توفیق خداوند چاپ اول این کتاب، توسط «ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور» انتشار یافته است.
وی در ذکر خاطره تقریظ آیتالله خزعلی بر این کتاب خاطرنشان کرد: زمانی که کتاب ترجمه کفایةالاثر را انجام دادم، توسط «بنیاد بینالمللی غدیر» به چاپ رسید و از آنجا که آیت الله خزعلی دبیر کل وقت «بنیاد بینالمللی غدیر» بودند، پس از رؤیت کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر»، این اثر را مزین به تقریظ خود کردند. قبلاً نیز ترجمه بنده بر کتاب «کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمّة الاثنی عشر» به تقریظ ایشان آراسته شده بود.
حجتالاسلام رضا رفیعی در بیان ترجمه «کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمّة الاثنی عشر»، ابتدا به معرفی این کتاب پرداخت و یادآور شد: تاریخ نگارش این کتاب به حدود 1050 سال قبل باز میگردد که توسط «علی بن محمّد خزّاز رازی» از شاگردان شیخ صدوق و معاصر شیخ مفید است، انجام شد.
وی افزود: او که در اوائل غیبت کبری میزیسته، بخاطر شکایت شیعیان از کثرت شبهات وارده از سوی مخالفان در عدم وجود نصّ صریح از جانب رسول خدا (ص) درباره امامان دوازدهگانه، تصمیم به جمعآوری احادیث در این باره کرده و حدود 200 روایت را در این باره گردآوری میکند. رازی کتاب را به 39 باب تقسیم کرده و ابتدا در 28 باب، توسط 28 نفر از صحابه رسول خدا(ص)، حدود 130 روایت را از پیامبر در این باره ذکر میکند.
رفیعی ادامه داد: سپس در 11 باب پایانی کتاب، از 11 نفر از امامان شیعه (از امام اول تا امام یازدهم) حدود 70 روایت را در موافقت احادیث رسول خدا (ص) در نصّ بر امامان دوازدهگانه و نیز معرفی امام بعد از خودشان جمع کرده، و تواتر و غیر قابل انکار بودن این قضیّه را اثبات نموده است.
این پژوهشگر و محقق حوزه علوم اسلامی افزود: در ضمن، مؤلّف ـ رازی ـ با زیرکی خاصّی سعی کرده تا احادیثی را جمعآوری کند که روایان و محدّثین بزرگ اهل سنت نیز در سند آن روایات حضور داشته باشند تا از این جهت نیز اتمام حجت کرده باشد و در پایان کتاب میگوید: «من میتوانستم چند برابر این روایات را جمعآوری کنم، ولی همین مقدار برای اشخاص منصف که خواهان شناخت حق از باطل باشند، کافی است.»
رفیعی گفت: در عظمت این کتاب همین بس که علامه مجلسی با احاطهای که بر تمام کتب حدیث داشته، درباره آن میگوید: کتاب «کفایةالأثر، کتابی شریف است که مانند آن در امامت تألیف نشده است.»
وی تصریح کرد: این کتاب برای اولین بار توسط بنده ترجمه شد و با تقریظی از جانب مرحوم آیتالله خزعلی، توسط «بنیاد بینالمللی غدیر» و با همکاری «موسسه فرهنگی هنری صبح صادق» به چاپ رسیده است که میتواند از قویترین منابع در ردّ شبهات وارده بر امامتِ ائمّه دوازدهگانه، وجود امام زمان(عج) و حقانیّت شیعه اثنا عشری باشد.