محتوای فیلم و جرأت کارگردان در استفاده از بالاترین درصد جلوههای ویژه بصری و همراه کردن مخاطب با فیلم، اثری ماندگار را بهوجود آورده است که میتواند مانیفست سینمای استراتژیک ایران باشد.
محمد تقی فهیم معتقد است جای خالی فیلمسازان در به تصویر کشیدن مضامینی همچون دستگیری برادر رئیس جمهور، اختلاس سه هزار میلیاردی و انواع و اقسام فسادها در عرصه مستند خالی است.
محمد تقی فهیم گفت که چرا رهبری به نقطه آتش به اختیار رسیده است؟ چون برخی مدیران بودجههای میلیاردی را به فیلمسازانی اختصاص دادند که فیلم علیه کشور می سازند و یا فیلمشان به درد سطل آشغال می خورد.
محمد تقی فهیم معتقد است در شرایطی که سینمای ایران علیه بنیانهای خانواده و در جهت انهدام باورهای جدی جامعه حرکت می کند تولید فیلم هایی همچون «روزگاری عشق و خیانت» می تواند قابل ستایش باشد.
محمد تقی فهیم معتقد است توصیه رهبری در مورد «آتش به اختیار» در حوزه مستند سازی این است که این فیلمسازان منتظر دستور مدیران خنثی نباشند چرا که این نوع مدیران تنها در فکر کارکردن در چارچوب اداری کشور هستند و از برخی از مستندها وحشت دارند.
محمد تقی فهیم معتقد است بخشی از سینمای ایران به جای اینکه در خدمت «وحدت ملی» باشد در خدمت انشقاق جامعه است و عجیب اینکه آن کسانی که خود را مدعی دموکراسی و طرفدار بحث جنسیت می دانستند در روزهای اخیر در برلین در پی برگزاری «سینمای زنانه ایران» بودند!
محمدتقی فهیم در مورد «بحران تولید» معتقد است کسانی در این امر مقصرند که برگرده مردم سوار شده اند و از جیب ملت، صندلی مدیریت را تصاحب کرده اند.
شهره شافعی گفت: بچههای ارزشی وقتی میخواهند کار کنند عدهای نمیگذارند اما درعوض برخی از تهیهکنندگان فقط با ارائه تنها یک برگ از طرح فیلمنامه به راحتی بودجه میگیرند.
محمدتقی فهیم با اشاره به فیلم «ترمینال غرب» گفت: اتفاقی که در مورد دانشمندان هستهای ما افتاد، یک تراژدی بود و فیلم ساختن در مورد این تراژدی وظیفه فیلمساز را سنگینتر میکند.
محمدرضا عرب گفت: کسی نیست از تاراج رفتن سینمای ایران در شبکههای ماهواره ای و فضای مجازی جلوگیری کند. میلیاردها تومان سرمایه سینمای ایران در شبکههای ماهواره ای و شبکههای مجازی به تارج میرود و کسی جوابگو نیست؟
فهیم منتقد سینما گفت:«فروشنده» از لحاظ گونه، متعلق به ژانر سیاسی است و کاملا اعتقادی تولید شده است. مستند «فروشنده» نسبت به یک جریان جامعه موضع و نقد دارد و به درستی هم نقد می کند.
کارگردان فیلم «ماه گرفتگی» گفت: صریحترین پاسخ را آقای حیدریان رئیس سازمان سینمایی به من دادند و طبق جلسهای که با ایشان داشتم از فیلم دفاع کردند و به من گفتند ای کاش ایام نوروز، فیلم را اکران میکردید. ایشان با اکران در ایام انتخابات مخالف بودند.
رسول شادمانی گفت: 10 فیلم برگزیده جشنواره «فیلم فجر» در برنامه «شبهای فیلم» انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نمایش داده میشود.
محمد تقی فهیم منتقد سینما گفت:موضوع فیلم«قرارداد 19 ژوئن» موضوع تکاندهندهای است و نشان میدهد که مستندساز، وظیفه اجتماعی، رسالت تاریخی و تعهد رسانهای خودش را به خوبی انجام داده است.
سحر عصرآزاد گفت: در لایههای مختلف فیلم سینمایی «گیتا»، یک نگاه دغدغهمندزنانه و مادرانه احساس میشود که از مهمترین ویژگی فیلم محسوب میشود. با وجودی که این فیلم تلخ است، اما به لحاظ سینمایی حرف زیادی را برای گفتن دارد.
یکی از نقدهایی که به لحاظ محتوایی به مستندسازانی که در عراق و سوریه کار می کنند این است که آنان از پرداختن به نیروهای اهل سنت که حتی بیشتر از شیعیان در حال جنگ با داعش هستند غفلت کرده اند.
حجت الله عدالت پناه گفت: به دنبال ساخت یک مستند جستجوگر بودم که در نهایت مستند «داد» را به عنوان فیلمی به دنبال کشف فساد در کشور ساختم.
محمد تقی فهیم گفت: ما در هیات داوری جشنوارهها دچار بحران هستیم و حتی مفاسد داریم، همچنین خانه سینما برای پوشش ناکامی برخی فیلمها در جشنواره فیلم فجر تأسیس شد.
فیلم سینمایی «اسنودن» اثر الیور استون، در صد و دومین برنامه «سینماروایت» با حضور سعید مستغاثی نقد و بررسی شد.
برنامه سینما روایت شب گذشته به نقد و بررسی فیلم سینمایی «اروند» اثر پوریا آذربایجانی اختصاص یافت.