اکنون نزدیک به 45 سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و گویا دوباره تقیزادهها، ملکم خانها و آخوندزادهها از انزوایی که انقلاب برای آنها درست کرده بود، برخاستند تا دود سیگار روشنفکریشان را در هوای آزاد ملت ایران، پراکنده کنند.
آوینی مینویسد: تا هنگامی که روشنفکران سخن میگویند و ما ساکتیم چیزی نیست اما وای از آن هنگام که ما هم بخواهیم چیزی بگوییم! فریاد میزنند که: آی! آزادی نیست به کسی اجازه حرف زدن نمیدهند این دیکتاتورها!
جلال آل احمد مینویسد: آدم غربزده شخصیت ندارد، چیزی است بی اصالت. خودش و خانهاش و حرفهایش بوی هیچ چیزی را نمیدهد. بیشتر نماینده همه چیز و همه کس است. ملغمهای است از انفراد بیشخصیت و شخصیت خالی از خصیصه.
عبدالله گنجی در کتاب موبهمو نوشت: نواندیشی دینی در ایران یک جریان معارض سیاسی است که پشت دین پژوهی مخفی شده و تمام هم غم خود را حمله به بنیانهای معرفتی اسلام سیاسی بنا نهاده.هدف، فاصله مردم و حاکمیت و عرفی کردن دین و معنویت است.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برخلاف تصوّرِ غرضورزانه عدّهای، نباید از آرمان حجابِ اسلامی دست کشید، حجاب را به حال خویش رها کرد و دولت اسلامی را در این باره، مسئول قلمداد نکرد، بلکه باید این هدف روشن و قطعی را در چشمانداز روشیِ متفاوتی قرار داد.
من در گذشته به افرادی مانند ایشان که چنین سخنان خامی در باب علوم انسانی اسلامی بیان کردهاند، مانند آقای روحانی رئیس جمهور به صراحت توصیه کردم که بیشتر مطالعه کنند و الآن به جناب آقای علوی بروجردی هم با نهایت احترام عرض میکنم شما صاحب علم لدنّی که نیستید؛ پس کمی مطالعه کنید. کمی با صاحب نظران این عرصه نشست و برخاست کنید و گوش بدهید.
از تیکههای ریز و درشت سیاسی «درخت گردو» و همچنین برخی خودسانسوریهای مهدویان، میشود حدس زد که کارگردان هوس اکرانهای خارجی و حضور در جشنوارههای رنگارنگ آن طرف آبی را کرده است.
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای تبیین دقیقتر خاستگاه و خصوصیات و عملکرد این جریان فکری در ایران، گفتوگویی تفصیلی با آقای «دکتر موسی حقانی، مورخ، استاد دانشگاه و رئیس مؤسسهی مطالعات تاریخ معاصر داشته است. وی که از پژوهشگران و اساتید برجستهی تاریخ معاصر کشور است، در این گفتوگو ضمن برشمردن تاریخچهی این جریان فکری در ایران و مؤلفههای هویتی آن، گونهشناسی و رفتارشناسی فرهنگی و سیاسی آن را مورد بررسی قرار داده است.
یامینپور معتقد است: بسیاری از مجریها و برنامه سازان صداوسیما عضوی از جامعه ارتباطی شبهروشنفکری هستند؛ آنها حتی از نظر اقتصادی منافع مشترکی با طبقه سرمایهدار قلمرو هنر و سینما دارند. آنچیزی که مجری شبکه "شما" را به ارتکاب این رفتار مصمم میکند، همان چیزی است که رفتار او را ارزیابی و او را تایید خواهد کرد.
آیا جامعه ای که مردم آن به بهانه های مختلفی اعم از مبارزات انتخاباتی، پیروزی نامزد مورد نظرشان، صعود به جام جهانی، قهرمانی تیم مورد علاقه شان و حتی باخت عزت مندانه در برابر تیم های قدرتمند برای شادی به خیابان ها می آیند دچار خستگی اجتماعی هستند؟ این میزان از انرژی در کدام جامعه دیده می شود؟ ما فقط یک عده ای داریم که به دلایل سیاسی بریده اند یا به دلایل سیاسی می خواهند همه چیز را برای خود داشته باشند و مصیبت و بدبختی را تئوریزه می کنند تا از خلال آن بتوانند با گل آلود کردن آب ماهی بگیرند.
فقدان هدفمندی در سرمایه گذاری فرهنگی و سینمایی باعث شده است تا همواره شاهد چرخه ای معیوب، تکراری و بیثمر باشیم.
وقتی که ما مقایسه میکنیم، میبینیم انقلاب ما بعد از بیست سال، آسیبهای گوناگون یک انقلاب بزرگ مثل انقلاب فرانسه، یک انقلاب پرسروصدا مثل انقلاب شوروی و یک انقلاب - به اصطلاح - اسلامی مثل انقلاب الجزایر را مطلقاً نداشته است؛ و این نشان دهندهی بنیهی این انقلاب است.پس ببینید من منشأ این بنیه را چه میدانم؛ من میگویم منشأش در تدیّن و در ایمان است. ایمان به معنای تدیّن و تعبّد، نه ایمان به معنای مجرّد خودش؛ که بگوییم ما آدم با ایمانی هستیم، اما در عمل، نه اهل نمازیم، نه اهل تعبد و ذکریم، نه اهل توجّه به خدا و عمل کردن به هیچ یک از فرایضیم، فقط میگوییم ما با ایمانیم
بهرام عظیمی کاریکاتوریست و انیماتور با اشاره به وضعیت نامساعد کاریکاتور مطبوعاتی به انتقاد از نحوه برخورد مسئولین با کاریکاتوریستها پرداخت.
دومین شب طنز انقلاب اسلامی با عنوان «نطنز» همراه با نثر و شعرخوانی، استندآپ کمدی با حضور چهرهها و شاعران طنزپرداز جبهه انقلاب و علاقه مندان در محل حسینیه هنر برگزار شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این که عقلانیت از محوریترین مفاهیم نهضت روشنفکری است، گفت: متاسفانه در کشور ما همه دم از عقلانیت میزنند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: برای اثرگذاری فعالیت فرهنگی باید شرایطی را رعایت کرد و یکی از این شرایط ظرفیت مخاطبان است، یعنی فرد یا افراد مخاطب، باید ظرفیت تأثیرپذیری داشته باشند.
یعقوب توکلی بیش از دو دهه است که در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی مشغول تحقیق و نگارش است. در گفتگویی از دغدغههای خود در این حوزه گفت.
استاد فلسفه علم گفت: اگر کسی میخواهد بر مدرنیته متمرکز شود و غرب امروز را بیشتر از لحاظ تمدنی بشناسد، باید بداند که نوع نگاه و نوع عمل عصر ضد روششناسی علوم درباره مدرنیته بسیار مهم است.
نخستین شب طنز انقلاب اسلامی، همراه با نثر و شعرخوانی شاعران طنز، استندآپ کمدی و ترانهخوانی در حسینیه هنر برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هر چه از شهادت آوینی میگذرد شخصیت او در هویتبخشی به هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی جدیتری میشود، آوینی متنی است که با این حاشیهسازیها کمرنگ نخواهد شد.