
به گزارش سرویس استانهای حلقهوصل، این طرح که به همت موسسه فرهنگی خیبر از سال 1389 آغاز شده و تا سال تحصیلی 1393 در450 مدرسه از مدارس استان تهران و البرز اجرا شده، از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.
براساس این گزارش، بخش اصلی این طرح با برگزاری کارگاه های آموزشی همراه است که طی آن تلاش میشود با ارائه استدلال های درون دینی و برون دینی (علمی، استدلالی، اجتماعی، تاریخی، روانشناسی و ...) زمینههای تغییر باور دانش آموزان در حوزه عفاف و حجاب فراهم گردد.
.
در پایان این کارگاه ها از موضوعات مطرح شده پیرامون حجاب و عفاف مسابقات محتوایی در دو گروه دانش آموزی و ویژه اولیا و مربیان ارائه می شود.در بخش دیگری از این طرح با ارائه محصولات منتخب مکتوب، چندرسانه ای و نیز عرضه انواع پوششهای اسلامی تلاش می شود تا زمینه اجرایی شدن حجاب در دانش آموزان مهیا گردد.
هم چنین جلسه ای با موضوع "شیوه های تربیت حیامندانه دختران " براساس روانشناسی دوران نوجوانی ویژه اولیا دانش آموزان برگزار می شود.
در طرح دختران نجابت(طرح ویژه برگزاری هفتهی حجاب در دبیرستانهای دخترانه) تلاش می شود علاوه بر افزایش سطح معلومات و آگاهی ها در خصوص حجاب برای بازدید کنندگان، با برگزاری مسابقه و تخفیفات ویژه برای محصولات، زمینه های انگیزشی را در خصوص دانستن بیشتر در خصوص حجاب و رعایت دقیق تر آن ایجاد کند.
توصیف طرح:
در این طرح علاوه بر امور اجرایی و پشتیبانی قبل و بعد از آن، ده برنامه اجرا می شوند. این برنامه ها که هر کدام کارشناسی شده و متکی به تجربه می باشند، در مجموع طرحی منسجم را ارائه می دهند و در عین خلاصه بودن از جامعیت لازم برخوردار هستند ده برنامه ارائه شده بشرح ذیل است که در ادامه تشریح آن نیز پرداخته شده است.
برگزاری نمایشگاه حجاب، برگزاری مسابقه ویژه دانش آموزان مدرسه، برگزاری مسابقه اولیای دانش آموزان و کادر مدرسه، اعزام کارشناس جهت پاسخ به سوالات دانش آموزان، تشریح پوسترها و گفتگو با آنان پیرامون حجاب و عفاف، ارائه و فروش محصولات فرهنگی، ارائه بن تخفیف، عرضه محصولات فرهنگی و مکمل های حجاب، در رنگ ها و مدل های مختلف و زیبا، برگزاری اختتامیه نمایشگاه اهدای جوایز، دکور و فضا سازی و تبلیغات.
شرح برنامه های اجرا شده در مدارس در سال های قبل:
برگزاری نمایشگاه حجاب: این نمایشگاه شامل ۸۸قطعه پوستر پیرامون ۱۶موضوع مربوط به حجاب است.
برگزاری مسابقه با سوالات چهارجوابی از پوسترها، ویژه دانش آموزان مدرسه:
این مسابقه با هدف ترغیب دانش آموزان به دقت در مفاهیم ارائه شده در پوسترها انجام می گرفت. سعی شده بود سوالهای نسبتاً آسانی باشد تا دانش آموزان بتوانند با کمی دقت و تامل به پاسخ های صحیح برسند. بدین منظور ۱۵سوال چهار جوابی برای مسابقه طراحی و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و در مجموع دانش آموز در مسابقه شرکت نمودند.
برگزاری مسابقه با سوالات چهار جوابی از کتاب حریم ریحانه (اولین و تنها کتاب جامع پوشش و عفاف در کشور) با فلش کارت حریم ریحانه ۲ویژه دانش آموزان، خانواده آنها و کادر مدرسه:
با توجه به اینکه در ترویج فرهنگ عفاف و حیا و حجاب علاوه بر خود دانش آموز و افکار و عقایدش، اولیای مدرسه و خانواده اش نقش موثری دارند، بنابراین کار در این حوزه، بدون در نظر گرفتن این دو ضلع مثلث از تاثیر کار خواهد کاست.
برگزاری مسابقه ویژه اولیای دانش آموزان و مدرسه بدین منظور طراحی و اجرا گردید. ۳۰سوال چهارجوابی طراحی شد و تحت عنوان یک مسابقه اجرا شد.
اعزام کارشناس جهت پاسخ به سوالات دانش آموزان، تشریح پوسترها و گفتگو با آنان پیرامون حجاب و عفاف:
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین برنامه طرح، اعزام کارشناس به دبیرستانهاست. کارشناسان این موسسه را جوانان پژوهشگر و اهل مطالعه و تحقیقی تشکیل میدهند که تجربه حضور در دهها مدرسه و پرسش و پاسخ با صدها دانش آموز در موضوع حجاب و دهها موضوع پیرامون آن، پشتوانه آنهاست. جوان بودن، برای تقریباً همه سوالات دانش آموزان پاسخ داشتن و برخوردی خوب و ظاهری جذاب از ویژگی های این کارشناسان است که اتفاقاً بسیار مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت. بسیاری از دانش آموزان که در برخوردهای اولیه، خواهان برقرای ارتباط و گفتگو نبودند پس از یکی دو روز و مواجهه با روی خوش و منطقی نیکوی کارشناس با وی به گفتگو نشسته اند. چه بسیار از دانش آموزانی که طی صحبت هایشان حرفهای مگو را به زبان رانده اند و از کارشناس مشورت خواسته اند. حتی برخی هنوز هم مرتبط اند.
برخی از عناوین کارگاهها و دورههای آموزشی برگزار شده توسط موسسه برای بالا بردن دانش و مهارت کارشناسان طرح عبارتند از:
ارائه و فروش محصولات فرهنگی شامل کتاب، لوح فشرده و... (بیش از ۱۵محصول منتخب):
عرضه محصولات فرهنگی خوب و تاثیرگذار (البته بصورت محدود) حلقه دیگری از زنجیره انجام یک فعالیت جامع در حوزه حجاب است که به سهم خود تاثیرگذار هستند. حداقل ۱۵کتاب و لوح فشرده با موضوعات حجاب، خانواده و نقد فمنیسم در فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی در مدارس ارائه می گردید.
عرضه محصولات فرهنگی و مکمل های حجاب، در رنگ ها و مدل های مختلف و زیبا:
عرضه چادر و سایر مکمل های حجاب از قبیل روسری، مقنعه و نیز بسیار حرکت ارزشمند و فرهنگ سازی در زمینه ترویج فرهنگ عفت و حیا و نجابت است. کیفیت خوب و تخفیف قابل توجه قیمت محصولات نسبت به بازار و نیز ارائه محصولات جذاب، بسیار در مدارس مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت. این امر قطعاًدر گسترش فرهنگ عفت و حیا موثر بود و گسترش هر چه بیشتر آن می توان به گسترش عفت و حیا در جامعه بیانجامد.
نکته بسیار مهم این برنامه، ارائه محصولاتی بودند که مستقیماً در حوزه حجاب کار برداشته و اولاً از ارائه محصولاتی که حتی کاربردی دوگانه داشته اند پرهیز گردید. ثانیاً کلیه محصولات ارائه شده از نظر پوشش، بیش از ۹۵درصد پوشیدگی کامل و شرعی را داشته و در عین زیبایی، از پوشیدگی اسلامی برخوردار بوده اند و حتی استفاده کنندگان در اغلب موارد امکان استفاده از حتی روسری ها را برای پوششی غیرشرعی و البته مرسوم ندارند و می بایست مطابق روش مشخصی استفاده کنند که همین امر به پوشیدگی کامل می انجامید.
برگزاری اختتامیه نمایشگاه و مراسم قرعه کشی و اهدای جوایز به نفرات برتر مسابقات:
مراسم اختتامیه در مدارس که در برخی از مدارس با ابتکار مدرسه و همراهی مسئولین منطقه برگزار گردید، با حضور مسئولین منطقه برگزار شد، نیز اثر مطلوبی در دانش آموزان مدرسه داشت. برگزاری برنامه ای رسمی با موضوع حجاب و اجرای جذاب مراسم قرعه کشی (البته با همکاری مدرسه) در اغلب موارد با استقبال پرشور دانش آموزان انجام می گرفت.
اهدای جوایز نیز در ماندگاری و به یادگار گذاشتن خاطره حضور برگزاری هفته حجاب و برپایی نمایشگاه حجاب نقش بهسزایی داشت.
دکور و فضا سازی جذاب (بصورت محدود):
با توجه به هزینه های بالا و دکور و فضاسازی و لزوم قابل حمل و نقل بودن تجهیزات، استفاده از پایه بوم های بلند (سفارشی ویژه برگزاری طرح)، استفاده از گلدان و... و البته متناسب با میزان همکاری مدرسه از جمله فعالیت های این برنامه است.
بهطور کلی هدف از اجرای این برنامه، ایجاد فضایی جذاب و ماندنی برای دانش آموزان بود.
اجرای تبلیغات جریان ساز و جذاب در فضای مدرسه:
سعی شده بود در هر مدرسه اطلاع رسانی مناسبی صورت پذیرد و از جملاتی استفاده شود که به ادبیات دختر دبیرستانی امروز نزدیک بوده و بتوان از بست تبلیغات برای جذب و حضور دانش آموزان در نمایشگاه استفاده کرد. بدین منظور طرح های تبلیغاتی جدید و البته متفاوت ویژه این طرح اجرا و مورد استفاده قرار گرفت.
گفتنی است نتایج گزارشها و نظرسنجی ها از مدارسی که طرح در آنها به اجرا درآمده، نشانگر این موضوع است که این طرح توانسته با دانش آموزان ارتباط موثری برقرار کرده و نتایج خوبی برای اولیاء مدرسه و خانوادههای این دانشآموزان در برداشته باشد.
مدیران علاقمند جهت درخواست اجرای این طرح در مدارس شان میتوانند با شماره 02632777066 داخلی 3 )واحد تبلیغ) تماس بگیرند.