
به گزارش حلقه وصل، پنجاه و چهارمین جلسه «سینما روایت» به اکران و بررسی فیلم «اشیاء از آن چه در آیینه میبینید به شما نزدیک ترند» ساخته نرگس آبیار اختصاص داشت که با حضور ابوذر پور محمدی تهیه کننده فیلم، محمد تقی فهیم منتقد سینمای ایران و با اجرای رسول شادمانی برگزار گردید.
فیلم « اشیاء از آنچیزی که..» فیلم ارزان قیمتی است
ابوذر پور محمدی تهیه کننده فیلم با اشاره به نحوه آشنایی با خانم آبیار ادامه داد: من غیر از بحث تهیه کنندگی، خودم نیز مستندساز هستم و تاکنون بیش از 50 فیلم مستند ساختم لذا در یک مقطعی خانم آبیار را به عنوان نویسنده فیلم های مستند به ما معرفی کردند که ایشان برای ما چندین فیلمنامه مستند نوشت این درحالی است که همه می دانند نوشتن فیلمنامه مستند سختی های خودش را دارد. بعد ایشان چند فیلم مستند هم برای ما ساخت که می توان به «گلابی سیاه» و «چرکه بی دنگ» اشاره کرد که به موضوع شیمیایی های شهر سردشت می پرداخت که از ساختارهای نو و زیبایی برخوردار بودند.
پورمحمدی که در هر سه فیلم سینمایی نرگس آبیار به اتفاق محمد حسین قاسمی تهیه کنندگی را برعهده داشته است یاد آور شد: بعد از ساخت چند فیلم مستند توسط خانم آبیار، ایشان اعلام کرد که من سه فیلمنامه آماده سینمایی دارم که اولی آن همین فیلم «اشیاء از آن چه در آیینه می بینید به شما نزدیک ترند» بود که دومی فیلم « شیار 143» و سومی هم یک فیلم با مضمون اجتماعی بود. در واقع می شود گفت که تولید فیلم سینمایی «اشیاء از آن ...» برای ما به عنوان گذار از مرحله مستند به داستانی بود و به دلیل کمبود بودجه ما می باید فیلم را ارزان می ساختیم ضمن اینکه این فیلم برای ما حکم یک مشق را داشت که باید تجربه می کردیم تا بعد بتوانیم وارد کارهای بزرگتر شدیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم فیلم «اشیاء از آن ...» را بسازیم.
این تهیه کننده اظهار داشت: معمولا فیلم های داستانی خانم آبیار خیلی به فیلم های مستند شبیه هستند و این شباهت را شما در فیلم «شیار 143» و حتی در فیلم« نفس» هم می بینید مثل دوربین روی دست یا استفاده از نابازیگران و بهره گیری از لوکیشن های طبیعی، نور و غیره
این نوع سینما، سینمای کارگردان محور است
محمد تقی فهیم منتقد سینمای ایران هم در این جلسه با بیان اینکه جای خانم آبیار در این جلسه خالی است چون این نوع فیلم ها معمولا فیلم های نویسنده و کارگردان است و نقش تهیه کننده در این نوع سینما؛ فقط در حد کلید زدن فیلم و حمایت از کارگردان فیلم های اولی است اضافه کرد: فیلم « اشیاء از آنچه..» در دوره ای ساخته شد ( سال 91) که سینمای ایران بیشتر به سمت و سوی تولید فیلم هایی با مضامین خیانت و عشق های مثلثی رفته بود و جشنواره از این نوع فیلمها پر بود اما خانم آبیار در این شرایط به سمت انتخاب یک موضوع اجتماعی خانوادگی با دستمایه محتوایی زندگی ایرانی – اسلامی گام برداشت که این حرکت جای تشویق و حمایت داشت.
نام فیلم بسیار طولانی و سخت است
این فیلمساز مستند که فیلم خودش به نام «ملخی که غول شد» چند هفته قبل در همین جلسه مورد نقادی قرار گرفت خاطر نشان کرد: تایم فیلم هایی از نوع فیلم « اشیاء از آنچه...» می تواند بسیار طولانی و زمان خاصی وجود نداشته باشد و کارگردان می تواند آن را حتی 60 سال هم کش بدهد و پایانی برای آنان متصور نیست و شاید بی دلیل نباشد که در این فیلم کارگردان مجبور می شود پایان فیلم را بر روی صحنه بادبادکی که در هوا پرواز می کند انتخاب کند یا برعکس یعنی تایم این نوع فیلم ها می تواند 15 دقیقه باشد لذا نمی شود یک تایم مشخصی را برای این نوع سینما تعیین کرد چون قصه فیلم از قصه یکدستی برخوردار نیست و شروع ، میانه و پایانی ندارد و از سوی دیگر، اتفاق و عطف به مفهوم سینما ندارند اما از اینکه فیلم به دغدغه هایی که به رنج یک زن مرتبط میشود می پردازد لذا معتقدم فیلم موفق بوده است.
فیلم نشان میدهد کارگردان آینده داری دارد
محمدتقی فهیم خاطر نشان کرد: از اینکه کارگردان این اثر به دغدغه ها ،علایق و مشکلات و مسائل یک زن می پردازد جای تامل دارد. اما نکته بارز قضیه در این است که این فیلم نشان می دهد که یک کارگردان آینده داری پشت فیلم قرار دارد که خودش را در فیلم دوم به مردم معرفی می کند. البته ما قبل تر هم خانم آبیار را به عنوان داستان نویس و کارگردان مستند می شناختیم اما فیلم « اشیاء از آنچه ...» نشان داد که این کارگردان، کارگردان باشعور ، فهمیده ای است که لنز و دوربین را به خوبی می شناسد و می داند که چگونه از جزئیات استفاده کند.
وی با اشاره به نام طولانی این فیلم گفت: معمولا از روی نام فیلم می توان فهمید که آیا فیلم، فیلم جذاب و پر کششی است یا خیر؟ نام این فیلم آنقدر سخت و طولانی است که کسی نمی تواند به درستی نام فیلم را ذکر کند. خودِ تهیه کننده از طولانی بودن نام فیلم عذرخواهی می کند اما نام فیلم بعدی این کارگردان یعنی فیلم «شیار 143» نام بهتری است و فیلم آخری او یعنی فیلم «نفس» خیلی سینمایی است. لذا این نشان می دهد که حتی فیلمساز در انتخاب نام فیلم هایش نیز گام به گام به جلو حرکت کرده است. معتقدم انتخاب نام خوب برای فیلم مساله مهمی در جذب مخاطب است. لذا ما با نام فیلم می فهمیم که فیلمساز هنوز خام است و هنوز در نقطه اولیه ایستاده است. اما فضای فیلم مخاطب را با فیلم درگیر می کند و تماشاگر را مجبور می کند که با شخصیت اول فیلم همراه شود به جلو برود.
امروز خانم آبیار در یک موقعیت ممتازی- قرار دارد
فهیم اظهار داشت: هنر و سینما کار تیمی است و در کار تیمی هر چقدر تیم منسجم ترو از رهبری بهتری برخوردار باشد موفق تر خواهد بود. در شرایط کنونی در سینمای ما کسانی که به لحاظ اعتقادی به هم نزدیکترند خیلی کم هستند. ضمن اینکه هم اکنون ، خانم آبیار در یک موقعیت بسیار ممتازی از نظر سینمایی، اجتماعی و سیاسی برخوردار است که حفظ این موقعیت خیلی مهم است و برعهده کسانی است که در اطراف خانم آبیار مثل آقای پور محمدی و قاسمی است .
جنس فیلم نمی تواند پرتحرک باشد
فهیم با اشاره به گلاره عباسی که نقش لیلا را برعهده دارد اظهار داشت: ما در این فیلم، با زنی روبرو هستیم که مثل خیلی از زنهای دیگر در یک روزمرگی اسیر است و دائم کارهای ثابتی انجام می دهد که این کارهای ثابت یک کُندی در زندگی او ایجاد می کند ضمن اینکه این زن یک زن اکتیو به معنای فعال اجتماعی نیست که فیلم پرتحرکی باشد. متاسفانه همه ما با یک روزمرگی کُند سروکار داریم بویژه در محله های قدیمی وسنتی این روش زندگی بیشتر وجود دارد. در زندگی لیلا یک اتفاق جزیی می افتد و بشقابی که به امانت گرفته شده دچار خدشه می شود لذا لیلا مجبور می شود که به بازار برود و از این قسمت، فیلم حرکت دارتر می شود.
وضعیت سینما اسفناک است
محمد تقی فهیم در پایان با اشاره به وضعیت نامناسب سینما در کشور یاد آورشد: متاسفانه سینما شرایط نامطلوبی دارد و به لحاظ مخاطب، مضمون و محتوی اسفناکی را دارد.