به گزارش حلقه وصل: «چه کسانی فیلترشکن میفروشند؟» این سوالی است که تا کنون خیلی به آن پاسخ درستی داده نشده است. اما با اسناد منتشر شده در آمریکا مشخص شد که اصل فعالیت در زمینه فروش فیلترشکنها با حمایت مالی از منابع خارجی صورت میگیرد و موضوع به ابزاری برای گسترش روایتهای خاص و دروغین و انتشار اخبار دروغ و روایتهای ساختگی برای مخاطب ایرانی تبدیل شده است.
فیلترشکنها و پروژههای مالی از آمریکا
پس از انتشار اسناد فاندبگیران مشخص شده یکی از چهرههای شناختهشده که در این زمینه فعالیت میکند، مهدی یحیینژاد است. او، که پیشتر بهعنوان یکی از فعالان اصلاحطلب شناخته میشد، اکنون در پروژههایی مانند تولید فیلتر شکن ها با دریافت بودجههای هنگفت از دولت آمریکا فعالیت میکند.
براساس اسناد آمریکایی که برخی جریانات معاند مقیم آمریکا هم با انتشار آن برای تخریب هم کاسه های خود از آن بهره گرفته اند، مشخص شده که از سال ۲۰۱۳، یحیینژاد و موسسهاش (NetFreedom Pioneers) ۱۵/۵ میلیون دلار برای موسسه Netfreedom Pioneers از دولت آمریکا دریافت کردهاند. این بودجهها بهطور عمده برای ایجاد فناوریهایی صرف میشود که عبور از فیلترینگ را امکان پذیر کند و در کنار آن محتواهای مدیریت شده را به خورد مخاطبان خود بدهند.
یکی از عناصر ضدانقلاب که اسنادی از فاندبگیران را منتشر کرده، با انتشار اسنادی تاکید کرده که « موسسه یحیینژاد از سال ۲۰۱۶، سالانه بین ۱ تا ۲/۵ میلیون دلار فاند گرفته و ۵ سال از ۷ سالی که مشمول ممیزی بوده، در حسابهایش ناهمخوانیهای عمده پیدا شده. بیشتر این ناهمخوانیها به محاسبات حقوق و دستمزدها مربوط بوده. مدیر عامل این موسسه ابتدا خود یحیینژاد بود اما بعد از چند گزارش پیاپی از ناهمخوانی در حسابها، موسسه مدیر عامل جدید معرفی کرد که او هم یکسال بیشتر دوام نیاورد و فرد دیگری جای او را گرفت.
او ادامه داده است: « سال ۲۰۱۶، یحیینژاد خانهای به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در لوس آنجلس با پول نقد خریداری کرد. اخیرا زمینی خارج از شهر به قیمت ۳۸۰ هزار دلار با پول نقد خریداری کرده. او املاک دیگری هم در کالیفرنیا دارد.»
تولید اخبار دروغ و روایتهای ساختگی
با توجه به ارتباط این گروهها با دولت آمریکا و موسسات مختلف، مشخص است که هدف آنها تنها محدود به دور زدن سانسور نباشد. آنها با استفاده از این فاندها، به تولید و توزیع اخبار و روایتهای خاصی پرداختهاند که گاه بهشدت تحریفشده و جهتدار هستند. این اخبار و روایتها بهطور عمده بر علیه ایران ساخته و در قالبهایی همچون برنامههای تلویزیونی، اپلیکیشنها و محتواهای آنلاین به مردم ارائه میشوند، برای اینکه دسترسی کاربران ایرانی نیز به این محتواها ممکن باشد اقدام به فروش فیلتر شکن می کنند، این یعنی این جریانات از هر دو طرف سود می برند، هم از فروش فیلترشکن و هم از دلارهایی که از آمریکا میگیرند.
هدفگیری مردم ایران و فضای دیجیتال
یکی از ابعاد پنهان این پروژهها، هدفگیری کاربران ایرانی از طریق تکنولوژیهای دیجیتال است. با استفاده از فیلترشکنها، محتواهایی که در قالبهای مختلف از جمله ویدیو، مقاله، و برنامههای آموزشی به مردم ایران ارسال میشود، نهتنها سعی در دور زدن محدودیتها دارند بلکه بهطور همزمان روایتهای خاص و دروغین خود را به خورد کاربران میدهند. از جمله این محتواها میتوان به برنامههای ساختگی و حتی گزارشهای تحریفشده تاریخی اشاره کرد که در راستای اهداف خاص سیاسی و فرهنگی قرار دارند.
تولید فیلترشکنها با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی
اگر چه به نظر میرسید برخی در داخل ایران بهطور غیررسمی به فروش فیلترشکنها مشغول هستند، اما با رو شدن اسناد فاندبگیران مشخص شده که این تجارت در واقع بخشی از یک برنامه گستردهتر است که توسط گروههایی که از آمریکا فاند میگیرند هدایت میشود.
این گروهها با تولید فیلترشکنها و انتشار اخبار دروغ، بهدنبال تغییر روایتها و تاثیرگذاری بر افکار عمومی در ایران هستند. این فعالیتها نهتنها بهعنوان ابزاری برای دور زدن فیلترینگ اینترنت استفاده میشوند، بلکه بهعنوان ابزاری برای گسترش روایتهای خاص و ساختگی در راستای اهداف سیاسی و فرهنگی خارجی عمل میکنند.