به گزارش حلقه وصل: دکتر جلیلی در هفتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن با موضوع «نقشهی راه پیشرفت و نظم جدید» در تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ گفت: درآیات قرآن کریم، صبر و جهاد در کنار یکدیگر به کار رفتهاند. این مسئله نشان دهندهی اهمیّت مسئلهی صبر است.
آیا صبر به معنای بیعملی و انفعال است؟ اگر ما از رفتار سیاسی مبتنی بر دین صحبت میکنیم، باید بدانیم معنای صبر در این اندیشه چیست تا خدای نکرده دچار اشتباه و خطا نشویم.
امام صادق(ع) درحدیث شریف جنود عقل و جهل، صبر را جزو سربازان عقل معرفی میکنند. در شرح این بخش از حدیث، حضرت امام(ره) میفرمایند که در این حدیث شریف، «جزع» در برابر «صبر» قرار گرفته است. معنای «جزع»، ناله در برابر رویدادهای تلخ و نا امیدی و بیعملی معنا میشود. به عبارتی، صبر دقیقا در برابر بیعملی تعریف میشود.
مقام معظم رهبری، معنای صبر را خسته نشدن میدانند.
صبر یعنی توجه لازم به زمان برای رسیدن به نتیجهی مد نظر. یعنی محاسبهی زمان و فرایند لازم برای رسیدن به هدف که در این زمان، منفعل نباشیم.
سوالی که در مقاطع مختلف و حتی امروز بسیار مطرح میشود، این است که پاسخ به اقدامات دشمن چه زمانی انجام میشود و این که اصلا در چه سطحی باید پاسخ دشمن را داد؟
به عنوان مثال در بحث برجام، طرف مقابل به طور کامل از این مسئله خارج شد. خب نمیشود در مقابل خروج طرف مقابل از یک توافق، ما به ادامهی انجام تعهدات آن ادامه دهیم. در آن زمان موضوعاتی مانند صبر اخلاقی و یا بردن کاپ اخلاق در توجیه این موضوعات بیان میشد.
«إِنَّاللَّهَ مَعَ الصَّابِرِين» یعنی خداوند با کسانی همراه است که منفعل نمیشود، خسته نمیشود، نا امید نمیشود و میدانند که در نهایت پیروزی با حق است.
صبر یک مفهوم در برابر مجاهدت نیست بلکه در امتداد آن است. یعنی در فهم صحیح از مجاهدت، رسیدن به نتیجهی مطلوب نیازمند طی شدن فرایند آن است. در چنین نقطهای است که قرآن کریم میفرماید: وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ.
اگر در این مسیر، آمادگی را فراهم کنیم و دچار جزع نشویم، به تعبیر قرآن کریم «لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ»؛ دیگر دشمن نمیتواند به شما آسیبی برساند. این وعدهی الهی است.
ملت ما تجربه کرده است که حتی اگر همهی استکبار به پشتیبانی نظام ظالمی بیاید و از نظامهای ظالمی مانند نظام جور پهلوی یا صدام حمایت کند، قدرت الهی میتواند در مقابل آنها بایستد.
خداوند یکی از ویژگیهای اهل هدایت را، آراستگی به صفت صبر میداند. وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا.
دکتر جلیلی در پاسخ به پرسشی در موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در هفتاد و پنجمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن گفت: در دورانی گفته میشد که ما درحال پیشبرد کارها بودیم اما حضور ترامپ، برنامههای ما را به هم ریخت. خب در ۴ سال اخیر که بایدن در این منصب قرار گرفت، چرا همان سیری که در زمان ترامپ بود، ادامه پیدا کرد و تحریمها ادامه پیدا کرد؟ و یا به عنوان مثال، حمایتهای ایالات متحده از رژیم جنایتکار صهیونیستی آیا در دورهی ترامپ با بایدن تفاوتی داشت؟
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دربارهی برنامهی بودجهی ۱۴۰۴ گفت: موفقیت دولت در تحقق اهداف برنامهی هشتم و تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد است. پیشبینی رشد زیر ۴ درصد در برنامهی بودجهی سال آینده، یک نقص است که باید رفع شود.
یکی از عوامل موثر در این رشد، حفظ صحیح منابع است. ۲ تا ۴ درصد پرتی سالانهی منابع انرژی کشور، یعنی هدر رفت میلیاردها دلار. با هدر رفت این منابع، نمیشود رشد ۸ درصد اقتصادی را رقم زد. عدم توجه به این موضوع در لایحهی بودجهی سال آینده، باید مورد بررسی و مطالبه قرار بگیرد تا انشاءالله با جلوگیری از هدر رفت منابع، دولت با منابع بیشتر، بتواند موفقیتهای بیشتری به دست بیاورد.
وی در پاسخ به پرسشی راجع به تغییر دکترین هستهای کشور گفت:دکترین هستهای کشور، یک حکم شرعی است که طبق نظر ولی فقیه اعمال شده است. اگر ما صحبت میکنیم از قدرت و آیهی «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، مقصود قدرت از منظر مستکبرین نیست. قدرت باید از نگاه نظام محاسباتی الهی که امتیاز این تفکر است مورد بررسی قرار بگیرد نه مناسبات مستکبرین. آمریکا و شوروی هر کدام چند هزار کلاهک هستهای داشتند اما نهایتا شوروی دچار فروپاشی شد. خب این قدرت هستهای او چرا به کار نیامد؟ یا در مثال روز، منطقهی کوچکی مانند غزه، به اندازهی چند بمب هستهای مورد حمله قرار گرفته است اما موفقیت راهبردی برای رژیم صهیونیستی حاصل نشده است.