به گزارش حلقه وصل: کشور از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ درگیر آشوب با هدف براندازی شد. اغتشاشات زن زندگی آزادی از همان ابتدا باعث سوء استفاده اقتصادی برخی افراد داخلی و خارجی شد. البته این امر پس از اغتشاشات هم ادامه پیدا کرد و عده ای در داخل از این فرصت استفاده میکنند تا منافع اقتصادی خود را افزایش دهند، حتی اگر این اتفاق منجر به همصدایی با دشمن شود.
یکی دیگر از اتفاقاتی که در جریان اغتشاشات مشاهده شد، سوء استفاده شرکتهای تجاری از موج های ایجاد شده بر اثر اغتشاشات با هدف براندازی بود. به عنوان مثال اکانت پلتفرم های کسب و کار دیجیتال مانند دیجیکالا، فیلیمو، آپارات و ... به صورت هماهنگ توییت هایی با هشتگ مهسا امینی منتشر کردند. در نگاهی خوشبینانه میتوان گفت یکی از دلایل این اقدام تبلیغات بوده است؛ اما به چه قیمتی؟ همصدا شدن با اغتشاشگران و براندازان؟
یکی دیگر از اتفاقات تلاش برای زمین زدن شرکت های ایرانی بود. حمله رسانه های حامی اغتشاشات به شرکت میهن و دعوت به تحریم آن به بهانه حضور ماموران در یخچال خودروهای این شرکت! یکی از اولین اتفاقات با رنگ و بوی اقتصادی بود که در ایام اغتشاشات رخ داد.
تلاش شبکه منوتو برای دعوت به تحریم شرکت میهن
تلاش شبکه منوتو برای دعوت به تحریم شرکت میهن
تلاش شبکه منوتو برای دعوت به تحریم شرکت میهن
اگر چه کارگران شرکت میهن در این خصوص در ویدیوئی که همان زمان منتشر شد، توضیح دادند که اصلا امکان حضور افراد در یخچال کامیون به علت دمای بسیار پایین و عایق هوا بودن (کمبود اکسیژن) آن نیست.
برخی کارشناسان یک شرکت عربستانی را به عنوان پشت پرده حمله به شرکت میهن معرفی میکنند. این ادعا با اشاره به از رده خارج کردن کمپانی مزون عمان به واسطه ربات های سایبری و ایجاد موج رسانه ای علیه این شرکت بود. همچنین اشاره ای به حریق سال ۹۸ کارخانه کاله در عراق نیز شد که مدیر عامل کاله از عمدی بودن این حادثه خبر داده بود. روابط عمومی این شرکت نیز در آن زمان اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد کارخانه لبنی در اثر آتشسوزی تخریب شده و میزان خسارت وارده، حدود ۸۰ میلیون دلار برآورد میشود.
آتش سوزی کارخانه کاله در عراق خرداد 98
آتش سوزی کارخانه کاله در عراق خرداد 98
در کنار حمله به برخی شرکت ها موج ایجاد شده به واسطه اغتشاشات کم کم تبدیل به فرصتی برای تبلیغات رایگان بواسطه همصدایی با دشمن شد. در ماجرای اغتشاشات برخی از کسب وکارها برای اینکه نامشان در رسانه های ضد انقلاب بپیچد با موج اغتشاشات همراه میشدند و خبر از تعطیلی فروشگاه در روز فراخوان های ضد انقلاب میدادند. اگر چه برخی از این فروشگاهها بی سر و صدا به کار و فروش محصولات خود ادامه میدادند.
همراهی با ضد انقلاب و دعوت به اعتصاب
همراهی با ضد انقلاب و دعوت به اعتصاب
اعتصابات صوری
پس از اغتشاشات، برادر مهسا امینی، پدر محسن شکاری و ... با سوء استفاده از همین اسامی به دنبال رونق کسب و کار خود بودند.
بوتیک برادر مهسا امینی و کاسبی با نام خواهرش
کاسبی پدر محسن شکاری با نام پسرش
هجمه رسانهای ایجاد شده توسط رسانه های ضدانقلاب فرصتی برای سوء استفاده برخی شرکت ها ایجاد کرد؛ همصدایی با ضدانقلاب برای سود بیشتر! به عنوان مثال فیلیمو بخشی برای معرفی فیلم های پیشنهادی دارد. در ایام اغتشاشات و پس از آن در این بخش حجم عظیمی از فیلمهای سینمایی مرتبط با خشونت علیه زنان و سیاهنمایی درباره وضعیت آنها دیده میشد؛ فیلمهایی درباره اسیدپاشی، تجاوز، بهرهکشی و امثال آن مثل هیس، دخترها فریاد نمیزنند، این زن حقش را میخواهد، لانتوری، آخرین بار کی سحر را دیدی؟، لاک قرمز، آرایش غلیظ، دو زن و ... و حتی پویانمایی مانند مولان که روایتگر دختری است که شکل و ظواهری مردانه بخود میگیرد تا به هدفش برسد.
فیلیمو همچنین در بخش یادداشتهای خود که در مهرماه نوشته و در آذر ماه به روز رسانی شده بود، به انتشار متنی با عنوان«تو قهرمانی دختر» به مرور فیلمهای ایرانی پرداخته که به زعم نویسنده نقش اول آنها زنانی شجاع هستند.دخترانی که سعی میکنند قهرمان زندگیشان باشند و علیه ساختار خانواده و عرف جامعه و سرکوبهایی که گاهی مانع پیشرفتشان میشود قد علم کنند و مسیر زندگی خود را تغییر دهند!
یکی دیگر از اتفاقاتی که پس از اغتشاشات خبرساز شد، انتشار تصاویر کشف حجاب کارمندان زن دیجیکالا و حمایت این پلتفرم از آنها بود.انتشار این تصاویر در فضای مجازی با واکنش کاربران مواجه شد. اگر چه این موضوع از سوی دیجیکالا تکذیب شد اما دادستانی به آن ورود کرد.
حال با وجود گذشت چندین ماه از پایان اغتشاشات، تصاویری از کشف حجاب نیروی انسانی برخی شرکت های فعال در زیستبوم اقتصادی کشور منتشر میشود. اولین تصویر مربوط به دیجیکالا بود.اخیرا تصاویری از جلسات شرکت دیجیکالا در فضایمجازی منتشر شد که کارمندان این پلتفرم کشف حجاب کرده بودند. این اقدام دیجیکالا با واکنش کاربران و همچنین پلمب ساختمان اداری این کشور همراه شد.
تصاویر مربوط به دیجیکالا
پس از آن شرکت غنچه در کانال تلگرامی خود، دستور پخت یک غذا را با آشپزی که کشف حجاب کرده بود منتشر کرد. این ویدئو پس از چند ساعت از روی این کانال برداشته شد.
تبلیغ شرکت غنچه
تصویر بعدی مربوط به شرکت طاقچه بود. تصویری از کارکنان پلتفرم طاقچه در فضای مجازی منتشر شد که در این تصویر کارمندان زن کشف حجاب کرده بودند. انتشار این تصاویر با واکنش گسترده کاربران و ناشران مواجه شد. از آنجایی که پلتفرم طاقچه یک بستر برای عرضه کتاب است. ناشران پرفروش با توجه به کشف حجاب کارمندان این پلتفرم، خبر از قطع همکاری با این شرکت دادند. این اقدام قابل توجه ابتدا از سوی انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) آغاز شد و پس از آن انتشارات های پرفروش زیادی به آن پیوستند. به نشر در متن قطع همکاری خود نوشته بود:«علیرغم همکاری مطلوب در طی این سالها، اخیرا، تصویری از کارکنان طاقچه منتشر شده است که در آن عکس، متأسفانه، اکثر خانمهای حاضر بدون حجاب هستند. لذا، ضمن ابراز تأسف و تأثر از این اقدام، بهدلیل عدم پایبندی به قوانین و مقررات مدنی و شرعی توسط کارکنان طاقچه، پایان هرگونه همکاری تجاری و فرهنگی بهنشر با این اپلیکیشن را از این تاریخ اعلام مینمایم.»
تصویر مربوط به طاقچه
در ادامه این دومینو کلیپی از شرکت ازکی درفضای مجازی منتشر شد که در آن کارمندان این شرکت، بدون حجاب حضور داشتند. انتشار این ویدئو که واکنش کاربران را نیز به همراه داشت منجر به تعلیق مجوز فعالیت آن تا اطلاع ثانوی شد.
ویدئو منتشر شده از شرکت ازکی
انتشار این تصاویر، اسامی برندهای مذکور را به تیتر اخبار آورده است و از طرفی یک نوع تبلیغ برای این شرکت ها محسوب میشود. درصورتی که مقابله جدی قانونی با این اقدامات صورت نگیرد همچنان شاهد این نوع تبلیغات که محتوای آن خلاف عرف و شرع و قانون است و بازی در میدان دشمن است، خواهیم بود.
این گزارش با مبنای خوشبینانه نوشته شده است و صرفا منافع اقتصادی را هدف این اقدامات در نظر گرفته؛ اما اخباری مانند حمایت وزارت خارجه آمریکا از کشف حجاب در دیجیکالا میتواند حاکی از ابعاد گسترده تر این ماجراها باشد.
واکنش وزارت خارجه آمریکا به پلمب ساختمان اداری دیجیکالا