به گزارش حلقه وصل، يكي از سريالهای مناسبتی ماه رمضان با همكاري اپراتور تلفن همراه مسابقه پيامكي راه انداخته، سريال ديگر نيز سايت هواداران ايجاد كرده و در آن مسابقه پيامكي و چند مسابقه ديگر با جوايز چشمگير تدارك ديده، جالب اينجا است كه هزينه اين پيامكها براي ارسالكننده بسيار گران تمام ميشود و همان طور كه پيش از اين به مناسبتهايي چون هواداري تيم ملي فوتبال از بينندگان برنامههاي ورزشي درخواست ارسال پیامک پولي ميشد، اين بار نيز مردم مجبورند در نقش منبع كسب درآمد صداوسيما و شركتهای همكارش باشند.
سريال دردسرهاي عظيم كه فصل دوم آن از تلويزيون در حال پخش است، مسابقه پيامكياي را با كمك يكي از اپراتورهاي تلفن همراه به راه انداخته كه برنده بايد به 100 سؤال جواب دهد و هزينه هر پيامك 120 تومان است! رقمي تقريباً 10 برابر هزينه معمول ارسال يك پيامك! جالب اينجا است كه برنده فقط ربع سكه به دست خواهد آورد.
سريال پايتخت امسال نيز با حضور پررنگ يك اسپانسر روي آنتن آمده است؛ اسپانسري كه با توجه به قوانين سختگيرانه صدا وسيما در تعيين مبلغ آگهيهاي بازرگاني مشخص است حسابي دست به جيب بوده و نيازهاي مالي سريال را مرتفع كرده است. در سايتي كه به عنوان «باشگاه هواداران پايتخت» آغاز به كار كرده است، شاهد انواع و اقسام راههاي مستقيم و غير مستقيم درآمدزايي هستيم؛ يكي از اين راهها ايجاد مسابقه پيامكي است. مخاطب بايد سريال را با دقت نگاه كند و با حضور در مسابقه پيامكي به سؤالات پاسخ دهد.
داستان پيچيده اين گونه مسابقههای پيامكی نيز تا به حال بارها و بارها در رسانههاي مختلف بازتاب داشته، اما جوايز وسوسه كنندهاي از جمله 25 ميليون تومان جايزه ويژهاي كه اين سايت براي برندگان مسابقهاش در نظر گرفته بسياري از مخاطبان سريال را به وسوسه مياندازد تا با صرف نظر از هزينههاي بالاي شركت در مسابقه، شانس خود را براي دريافت اين جايزه امتحان كنند.
البته سايتهاي رسمي سريالهايي مانند كلاه پهلوي نيز پيش از اين، وعده جايزه به بينندگان خود داده بودند كه با وجود چند سال از پايان پخش سريال، گويا جوايز وعده داده شده به صاحبانشان تحويل داده نشده و همه چيز در حد همان تبليغات اوليه باقي مانده است. پايتخت خاطره خوبي در اذهان بينندگان تلويزيون به جاي گذشته است، اي كاش تهيهكننده و ديگر كساني كه در جريان امور مالي اين سريال هستند، شأن و جايگاه بهترين مجموعه تلويزيوني حال حاضر رسانه ملی را با آلودگي بيش از پيش سريال با حضور اسپانسرها و تلاش براي كسب درآمد از طريق عكس گرفتن مردم با بازيگران و مسابقههاي پيامكي به خطر نيندازند.
منبع: جوان