به گزارش حلقه وصل، مهدی اقبال با بیان اینکه یکی از سیاست های ریاست سازمان ثبت مختومه نمودن پرونده های سنواتی اجراست، اظهارداشت: تقریبا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده موجودی پرونده های واحدهای اجرای اسناد رسمی بوده با هماهنگی به عمل آمده و مدیریت جهادی صورت گرفته در هفت ماه گذشته، یک سوم آنها تعیین تکلیف و مختومه شد.
مهلت ۵ ماهه برای مختومه کردن پرونده ها و بهره مندی از معافیت پرداخت حقوق دولتی
وی با اشاره به اینکه تقریبا ۷۷۰ هزار در واحدهای اجرای ادارات کل ثبت اسناد و املاک سراسر کشور باقی مانده است، هشدار داد که بدهکاران تنها تا پایان سال برای مختومه کردن پرونده های تشکیلی بیشتر فرصت ندارند و در این فرصت اگر مزایده ای برگزار نشود و فرد دارای پرونده، بدهی خود را تسویه کند نیازی به پرداخت هزینه های دولتی نیست و بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، از پرداخت حقوق دولتی معاف هستند.
به گفته معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، چنانچه افراد بدهکار دارای پرونده در دفاتر اجرا، بتوانند قبل از برگزاری مزایده، نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نمایند از پرداخت تمامی حقوق معاف می شوند ولی چنانچه از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ اقدام کنند چون مهلت تعیین شده در برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده مشمول پرداخت تمام حقوق دولتی خواهند شد.
اقبال با اشاره به آمادگی کامل دوایر اجرای سراسر کشور برای تسویه بدهی افراد دارای پرونده خاطرنشان کرد : پرونده های موجود، مشکلات زیادی را همچون حجیم شدن بایگانی ها و شلوغی واحدهای اجرایی ایجاد کرده که امیدواریم در فرصت باقیمانده تا پایان سال، این پرونده ها کاهش قابل توجهی داشته باشند.
دوایر اجرای اسناد رسمی، راحت ترین راه وصول مطالبات افراد حقیقی و حقوقی
وی یادآور شد : بهترین، راحت ترین و ساده ترین راه برای وصول مطالبات افراد حقیقی و حقوقی اعم از چک، مهریه و تمامی اسناد لازم الاجرا، دوایر اجرای ادارات کل ثبت اسناد و املاک سراسر کشور است.
عضو شورای مدیران عالی سازمان ثبت اسناد کشور با بیان اینکه، وصول مطالبات در دوایر اجرای اسناد رسمی بدون نیاز به وکیل صورت می گیرد، افزود : این در حالی است که در محاکم و مراجع محترم قضایی، این کار با اذن و ورود وکیل انجام می شود.
اقبال ادامه داد: اما در بخش اقدام در دوایر اجرای اسناد رسمی بعد از مراجعه فرد به دفاتر اسناد رسمی، دوایر اجرا مکلف هستند در کوتاه ترین زمان ممکن و ظرف ۴۸ ساعت، بر اساس آیین نامه اجرای اسناد رسمی و طبق بند «د» ماده ۱۱۳ برنامه ششم توسعه کشور نسبت به شناسایی اموال فرد بدهکار اقدام و اموال را سریعا بازداشت نمایند.
وی گفت: با توجه با اینکه دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت به بانکهای اطلاعات املاک دسترسی داشته و همچنین ارتباطات الکترونیکی با بخش ها و مراجع مختلف داشته و می توانند با استعلام از پلیس راهور، بورس بانک مرکزی و ... اموال اشخاص را شناسایی کنند از این رو بهترین و راحت ترین راه برای وصول مطالبات، همین دوایر اجرای اسناد رسمی می باشد.
ارتباط سامانه دوایر اجرای اسناد رسمی با سامانه محکومین مالی در آینده ای نزدیک
معاون سازمان ثبت اسناد کشور درباره برنامه های دیگر امور اسناد برای الکترونیکی شدن فعالیتهای دوایر اجرای اسناد رسمی و خدمت بهتر به مردم اظهار داشت : در تلاش هستیم تا در آینده ای نزدیک ارتباط سامانه دوایر اجرای اسناد رسمی با سامانه محکومین مالی و سجلی قوه قضائیه برقرار شود.
اقبال افزود : با این کار، به محض اینکه اسم بدهکار دارای پرونده در دوایر اجرا در این سامانه (سامانه سجلی و محکومین مالی) وارد شد، فرد از تمامی خدمات عمومی محروم خواهد شد که در این صورت طلبکار بهتر می تواند نسبت به وصول مطالبات خود اقدام نماید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ همکار در قریب به ۴۵۰ واحد ثبتی و اجرایی آماده ارائه خدمات صادقانه در کمترین زمان ممکن به مردم عزیز در سراسر کشور هستند.