رحیم آبفروش، جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر در گفتگو با خبرنگار حلقه وصل، با تصریح این مطلب که برنامه های سوگواره در بعد هنری از لایه طراحان و عکاسان تشکیل شده است اظهار داشت: در این سوگواره به غیر از اینکه در بخش مسابقه و رقابت یک طرح نو که کاملا با نیازهای یک هیات مذهبی منطبق است برنامه ریزی کرده ایم بلکه به دنبال استعداد یابی و هم افزایی با ایجاد شبکه های ارتباطی هدفمند میان گروه های هیاتی هستیم.
وی با عنوان این مطلب که هیات های حسینی نباید فقط محل شور و غوغای ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت باشد گفت: سوگواره و در بعد کلان آن جامعه ایمانی مشعر به دنبال دریافت و رصد شعور و اندیشه حسینی است.
پژوهشگر حوزه دین و هنر با تاکید براینکه در سوگواره دقیقا نیازها و اقتضائات هیات های مذهبی درنظر گرفته شده است بیان داشت:نگاه ما به بحث هنر یک نگاه کاملا تخصصی و مهندسی بود و با در نظر گرفتن این مطلب که در جمع های هیاتی طراحی پوستر و عکاسی بیشترین نقش را دارد روی این دو بخش برنامه ریزی و تامل کردیم.
بسیاری از جشنواره های هنری کارکرد خود را از دست داده است
رحیم آبفروش با بیان اینکه بسیاری از سوگواره ها و جشنواره های هنری در ایران ملغمه ای از تمامی هنرهاست افزود: نباید فقط دنبال برگزاری جشنواره بود و هر رشته هنری را در سبد رقابت گذاشت. چرا که معمولا این نوع جشنواره ها به دلیل اینکه در آن تعمق و تاملی نیست به شکست ختم می شود وجز تحمیل هزینه های سنگین به ملت بازخوردی ندارد و برخی از آنها به مرور از تب و تاب می افتد و فراموش می شود.
وی با اشاره به اینکه سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیات به دنبال ایجاد جریان فرهنگی متعهد در میان مخاطبان و عاملان هیاتی است گفت: برای همین است که برای این دوبخش از بهترین داوران کشوری استفاده می کنیم و داوری عکس و پوستر کاملا از هم مجزا برگزار می شود.
آبفروش با طرح این مطلب که تاکنون برای پوستر اعلان، هیچ ارگانی جشنواره نگذاشته است گفت: متاسفانه بسیاری از مردم و حتی خود دست اندرکاران هیات اصلا نگاه عمیق و تخصصی به پوستر اعلان ندارند و ارزش آن را در حد یک اطلاعیه پایین می آورند. در حالی که پوستر های اعلان، ویترین و نماد وجودی یک هیات مذهبی منسجم و هدفدار است.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر از برنامه های آینده سوگواره خبرداد و گفت: سوگواره با نیازهای اصلی هیات یعنی عکس و پوستر و طراحی دکور آغاز به کار کرده است اما برای آینده سوگواره برنامه داریم یعنی می خواهیم راه سوگواره را به فضای مجازی باز کنیم و از تمامی امکانات و مزیت های فضای مجازی به نفع برنامه های هیات استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا به یکی از مهمترین بخش های هنری، فیلم های کوتاه و بلند توجهی ندارند گفت: البته نسبت به این بخش هم دغدغه داریم و بررسی هایی هم صورت گرفته است. اما واقعیت این است که نباید احساساتی و تکراری برخورد کنیم. همانطور که گفتم نباید کاری کنیم به سرنوشت برخی از جشنوارههای هنری بی کیفیت و رنگی مبتلا شویم.
آبفروش با تاکید براینکه ورود به بخش فیلم نیاز به بررسی و فعالیت گسترده دارد اظهار داشت: این نکته برای ما مهم است که برای گروه های مذهبی تا چه اندازه سینما و تلویزیون نیاز است و آیا ورود به این بخش با توجه به اینکه در جشنواره های مشابه به معنای واقعی جریان سازی قابل لمس و کاربردی ندیدیم به نفع هیات های مذهبی خواهد بود.
انقلاب نه منت کسی را می کشد و نه منتظر کسی می ماند
پژوهشگر حوزه دین و هنر در ادامه به رابطه هنر و انقلاب پرداخت و گفت: نکته ای که باید در نظر گرفت و روی آن تامل کرد این است که خداوند با هیچ کس پیوند خویشاوندی ندارد و رشد و تعالی زمانی صورت می گیرد که بنده خدا طالب آن باشد.
وی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی به دست امام(ره) و مردم رقم خورد گفت: در سال 57 مردم حضرت روح الله را روسفید کردند و تکلیف خود را انجام دادند؛ به تبع آن در زمان حاضر همین انتظار و تکلیف را در مقابل حضرت آقا داریم. واقعیت این است که انقلاب اسلامی منتظر کسی نمی ماند و این ما هستیم که باید خود را با آرمان و اهداف بلندش سازگار و همراه کنیم.
آبفروش با اذعان به این مطلب که برخی از هنرها و هنرمندان از قافله انقلاب جا مانده اند گفت: باید قبول کنیم که برخی در بسیاری از عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و.... مسیر خود را از مسیر انقلاب جدا کردند و در مقابل مردم و انقلاب قرار گرفتند.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با تصریح این نکته که گرافیک و عکاسی انقلابی پیشرو و جریان ساز بوده است بیان داشت: خوشبختانه در شعرانقلابی هم شاهد جهش ها و جریان های خوبی هستیم و به نقطه اوجهای شایسته ای رسیده ایم. این پیشروی مرهون علمداری و جانفشانی هنرمندان هربخش است.
وی به تمجید ازبخش انیمیشن و کاریکاتور پرداخت و گفت: خوشبختانه در بخش کاریکاتور با وجود دو استاد دلسوز و با تجربه مانند سید مسعود طباطبایی و حسین نیرومند برای خود جایگاهی پیدا کرده ایم. در حال حاضر شخصیتی مانند استاد طباطبایی به تنهایی فرماندهی کنترل جنگ نرم را برعهده دارد و در سطح حرفهای یک دفاع جانانه در مقابل هجمه های فرهنگی جهانی علیه ایران اسلامی به راه انداخته است.
مسئولان اجرایی کارنامه دلچسبی در حوزه فرهنگ ندارند
این طلبه هنرمند حوزوی از بی توجهی مسئولان نسبت به هنر انقلابی ابراز تاسف کرد و گفت: در جایی که مسئولان اجرایی نظام در مقابل ترویج و رشد هنر و هنرمند انقلابی نشاط و دغدغه ای ندارند، باید بچه های مذهبی و گروه های متعهد و انقلابی به هنر برخاسته از بطن ارزش های دینی احساس تعهد و تکلیف کنند.
آبفروش با بیان اینکه نسل امروز در قبال رونق و صعود هنر انقلابی وظیفه سنگینی دارد گفت: برای اینکه دین و فرهنگ این مملکت را تعالی بخشیم نباید منتظر کسی بمانیم. واقعیت این است که دولت های بعد از انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر کارنامه دلچسبی ندارند و این بخش را با مشکلاتش تنها گذاشته اند.
وی با تاکید براینکه برای اعتلای هنر انقلابی نباید به دولت ها دلخوش کرد گفت: نقش دولت ها در فرهنگ و هنر هدایتگری و بسترسازی است. این وظیفه صاحبان تعهد و دغدغه است که به هنر رونق و هویت بدهند و روح انقلابی را در شاخه های هنری تزریق کنند.
دغدغه هنرمندان دلسوز را جدی بگیریم
این پژوهشگر حوزه دین و هنر با اعلام اینکه رشد فرهنگی در گرو جوشش های مردمی و انگیزه های معنوی است گفت: اگر برخی از هنرمندان که اهلیت و تعهد خود را به انقلاب اسلامی به اثبات رسانده اند در مورد رکود انقلاب اسلامی سخن میان می آورند باید احساس خطر کرد و راهکارهای برون رفت را تبیین و بررسی نمود.
آبفروش با بیان اینکه بطن و باطن انقلاب اسلامی ایران فرهنگی است گفت: روح حاکم در انقلاب اسلامی ایران فرهنگی است اما انقلاب در همه زمینه ها صورت گرفته و باید در همه عرصه ها شاهد رشد و تعالی باشیم.
وی با رد این نظریه که بعد از انقلاب اسلامی رشد سیاسی نسبت به توسعه فرهنگی بیشتر بوده است، گفت: واقعیت آن است که ساحت و عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... در هم تنیده است و نمی شود یکی را از دیگری جدا دید. به معنای دیگر در یک جامعه نه اقتصاد بدون فرهنگ داریم و نه فرهنگ، بدون تاثیر پذیری از تحرکات سیاسی ایجاد می شود.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با تاکید براینکه صرف حضور مردم در عرصه های سیاسی الزاما نشانگر رشد سیاسی جامعه نیست، گفت: اینکه مردم مثلا در به کارگیری سبک زندگی اسلامی گوش به فرمان رهبری نیستند را نمی توان به حساب کم توجهی فرهنگی مردم گذاشت.چرا که همه پدیده های اجتماعی در این نافرمانی و کم توجهی موثرند.
وی با اشاره به این مطلب که جامعه نسبت به دهه های اخیر در عرصه فرهنگ عمومی و آداب و معاشرت اجتماعی رشد قابل توجهی داشته است، بیان داشت: یک نکته اساسی که در این میان وجود دارد این است که همیشه از ابتدای خلقت بشر یک گروه خاص جور و بار گروه های دیگر را به دوش کشیده اند.
آینده کشور را اقلیت ممتاز می سازند
آبفروش با اعلام اینکه کل کسانی که در دفاع مقدس انقلاب اسلامی نقش مستقیم داشته اند کمتر از یک میلیون نفر بوده اند گفت: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد از کل جمعیت 35 میلیونی یک میلیون نفر خاص خود را درگیر دفاع از ناموس و ارزش های انقلاب کردند و خیلی ها فقط وفقط تماشاچی بودند.
پژوهشگر حوزه دین و هنر با تاکید بر اینکه همیشه اقلیت های ممتاز جریان ساز هستند و در بدنه جامعه دخل و تصرف می کنند، اظهارداشت: اگر در آیات قرآن هم غور کنیم به این نتیجه واضح می رسیم که خداوند همیشه روی حرکت و درخشش اقلیت های باکیفیت حساب باز کرده است.
آبفروش رسالت کنونی خواص جبهه حق را در مقابل هنر انقلاب اسلامی بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: همیشه تاریخ و در همه جوامع بیش از 80 درصد جمعیت از بخش های خاکستری جامعه بوده اند و به مسائل و دغدغه های پیرامونی خود توجهی نداشتند.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه این جامعه یک ستاد برنامه ریزی برای اجتماع هیات و تشکل های مذهبی کشور است گفت: آینده هنر انقلابی را گروه های مذهبی در دست می گیرند و هنربرخاسته از اندیشه های امام و رهبری رونق خواهد گرفت.
ی با بیان اینکه وقتی رگ انقلابی گرفته شود دیگر خبری از دغدغه هنری نیست گفت: الان در جامعه برخی از هنرمندان مشغول تخیلات خود هستند وسردر غار تنهایی خود دارند و اصلا خبر ندارند و نمی خواهند هم بدانند که در عراق و سوریه و یمن و... چه می گذرد.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه حضرت امام منشور هنر انقلابی را تعیین کرده است گفت: از نظر ایشان هنرمند انقلابی درد دین دارد و مسیر و هدفش مشخص است.
برخی از کسانی که فیلم دینی می سازند درد دین ندارند
آبفروش با تاکید براینکه هنرمند اگر دغدغه دین داشته باشد یک هنرمند انقلابی است بیان داشت: شاید در سینما و تلویزیون آثاری با سربرگ دینی وانقلابی وجود داشته باشد اما چون در بسیاری از آنها کارشناسی و دغدغه دینی نیست و نام و نان مطرح است تاثیر روح بخشی در آن نمی بینیم و به طور واضحی گل درشت و بی کیفیت جلوه می کند.
وی با عنوان این مطلب که یک هنرمند زمانی اثر هنری مطلوب خلق کند که ناشی از باورها و اعتقاداتش باشد گفت: هنر آنقدر لطیف و ظریف است که اگر کسی قصد فریب و ریا داشته باشد سریع لو می رود و نمی تواند در بستر هنر ترقی کند.
تفاوتی میان هنر انقلابی و هنر دینی قائل نیستیم
این کارشناس هنردینی با تاکید براینکه یک هنرمند باید از جنس انقلاب باشد اظهار داشت: یک مساله اساسی را نباید فراموش کنیم این است که میان هنر دینی و هنر انقلابی تفاوتی وجود ندارد و هردو از آبشخور حقیقت ناب الهی تولید و تغذیه می شوند.
آبفروش با اشاره به اینکه هرکس دغدغه دینی داشته باشد روح انقلابی گری در وجودش نهادینه است افزود: اگریک هنرمند روحیه انقلابی داشته باشد و به ارزش های دینی وابسته باشد حتی اگر از لحاظ تکنیکی آثار درخوری تولید نکند، خود بخود در فطرت های پاک مخاطب نفوذ می کند.
وی با تاکید براینکه هنرمند انقلابی برای خود مسیر و هدف دارد ادامه داد: اگر یک هنرمند دغدغه و شناخت دینی داشته باشد می تواند به نشانی هنر انقلابی دست یابد.