به گزارش حلقه وصل، حکم شرعی وضو با ناخن های لاک زده از مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی را در ادامه بخوانید:
حضرت آیت الله خامنه ای
سوال: می خواستم بدانم با لاک دائم (ژلیش) وضو باطل است یا خیر؟
جواب: به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد و مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود و وضو و غسل با آن صحیح نیست و در نتیجه نماز باطل است و روزه نیز اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.
آیت الله مکارم شیرازی
غسل كردن و وضو گرفتن با لاك : در غسل بايد تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست بايد از لاك پاك شود، ولى در انگشتان پا اگر يك انگشت (جز انگشت كوچك) خالى از لاك باشد و بر روى آن مسح بكشند، صحيح است.
سوال: برای گرفتن وضو آیا علاوه بر این که ناخن های دست باید بدون لاک باشد، ناخن های پا نیز باید بدون لاک باشد؟ یا فقط بدون لاک بودن ناخن انگشت کوچک پا صحیح است و برای وضو و نماز کفایت می کند؟
جواب: ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی کند ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.
سوال: خانمی لاک ناخن های دست را پاک کرده و پس از چند روز متوجه شده که گوشه ی یکی از ناخن ها کمی لاک داشته و کامل پاک نبوده، آیا وضو و نمازهایی که در این مدت اقامه کرده صحیح است؟ و یا باید آن ها را اعاده کند؟
جواب: در فرض سوال، وضو و نمازاش صحیح است ولی بعدا دقت کند که تکرار نشود.
آیت الله سیستانی
پرسش: برخی خانم ها ناخن هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می کنند و چون گاهی اوقات آنها می شکنند طبیبان روکشی تجویز می کنند که تا پاسی از روز روی ناخن ها می ماند و با علم به این که آن روکش و یا لاک، مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن هاست آیا استفاده خانم ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ: غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب میگردد، صحیح نیست و ناگزیر باید آن ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
پرسش: با توجه به اینکه مو و ناخن جزء اعضای مرده بدن هستند آیا ناخن جز اعضای وضو هست یا خیر، همانطور که رنگ مو باعث ابطال غسل نمی شود آیا لاک روی ناخن باعث ابطال غسل و وضوء می گردد؟
پاسخ: ناخن جزء اعضای وضو است و اگر مانعی بر آن باشد باید بر طرف شود و رنگ مو مانع غسل نیست.
پرسش: لاک زدن به انگشتان پا درست است؟
پاسخ: مسح بر ناخن لاک زده صحیح نیست ولی اگر فاصل بین یک ناخن وناخن دیگر به مقداری باشد که بتوان بر آن مسح نمود، مسح بر آن مقدار بی مانع است.