به گزارش حلقه وصل، کامران پارسی نژاد تازهترین اثر خود با عنوان «جستارهایی در ادبیات داستانی غرب» را از سوی کانون اندیشه جوان(کتاب اندیشه) منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، جستارهایی در ادبیات داستانی غرب در 254 صفحه در اردیبهشت ماه سالجاری منتشر شده است.
«جستارهایی در ادبیات داستانی غرب» به نوعی بازشناحت جریان ها ، نحلهها و شیوه های داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر غرب است. در این کتاب به بهانه بررسی نحلههای ادبی معاصر مغرب زمین ضمن مروری بر اصلی ترین پشتوانه های فکری ادبیات داستانی در غرب به صورت مصداقی پنج تن از نویسندگان مطرح ادبیات غرب انتخاب و از نزدیک با رویگردها، سیر تفکرات، پیشینه و جهان بینی آنها آشنا می شویم و به پاسخ این پرسش می رسیم که ادبیات داستانی در غرب از لحاظ ساختار ، سوژه، چارچوب، و پردازش دارای چه مختصاتی است؟
پارسینگاد معتقد است: متاسفانه در ایران با شعار «نو آوری و نو اندیشی» از شیوه های نامتعارف داستان نویسی و نحله های ادبی غرب گرته بردارى و تقلید کورکورانه می شود. این گرایش هم طرح و اسکلت بندى داستان های ایرانی را دچار دگرگونى کرده است و هم عاملی شده تا بن مایه های گنگ و غیر قابل درک مطرح شوند. این افراد برای پنهان کردن ضعف های خویش معمولا عناصرى چون زمان ، مکان،حادثه... را به بازى می گیرند و خواننده را در لامکان ها و لازمان ها، سرگردان و حیران نگاه می دارند.
بسیارى از صاحب نظران عرصه ادبیات براین اصل تأکید دارند که ناتوانى در ارایه یک داستان قدرتمند با نظام بیرونى و درونى قوى، عامل اصلى این گرایش داستان نویسان به ظاهر نواندیش است، چرا که با برهم زدن طرح اصلى داستان یعنى نادیده گرفتن عناصر اصلى داستان چون زمان، مکان، شخصیت و ... سعى در پنهان کردن ضعف هاى عمده خود دارند.
کتاب یاد شده کمک می کند تا نویسندگان و علاقمندان وادی ادبیات داستانی بتوانند ضمن شناخت اصولی از ماهیت و نظام ادبیات ارزشمند و ناب داستانی سره را از ناسره جدا کنند و از دام گستری های به ظاهر مدرن و معاصر فاصله بگیرند.
بی شک «نوآوری»، لازمه حیات ادبیات، خاصه ادبیات داستانی به حساب میآید؛ و در تمامی مقاطع و دورههای مختلف، نویسندگان، ادیبان و شاعران بسیاری ظهور کردهاند که در زمان خود طرحی نو در انداخته اند و در عرصه ادبیات نوآوری کردهاند.
در اثر مذکور سعی شده تا نگاهی کاونده و تحلیلی به نحلهها، نویسندگان و شیوه های داستان نویسی معاصر و مطرح غربی بشود.
بی شک مطالعه و پژوهش پیرامون ادبیات داستانی در غرب می تواند به نویسندگان و پژوهش گران ادبی کمک کند تا ضمن تجربه اندوزی و باز شناخت ادبیات داستانی در غرب تحولی منطبق با فرهنگ و باورهای ایرانی در وادی ادبیات داستانی ایران ایجاد کنند.
فصل ها و عناوین کتاب عبارتند از :
فصل اول : بازشتاخت ادبیات داستانی و نحله های ادبی معاصر غرب
- فروید ، لاکان ، یونگ و نقد روانشناختی
- ساخت شکنی در متن ادبی
- داستان جنگ
- مکتب تاویل در نقد ادبی
- پارادوکس عاطفی در ادبیات داستانی
- داستان عامه پسند، داستان بازاری
- رمان مگا
- فرا داستان
- رمان جریان سیال ذهن
فصل دوم :نویسنده گانی که باید از نو شناخت
- مینی مالیسیم افراطی در آثار ریموند کارور
- دنیای پنهان و هراس انگیز ویرجینیا وولف
- ولادیمیر ناباکوف، بیگانه با خویشتن
- دن براون و رمز شیطان
- پائلوکوئیلو نسبى گرایى و مدارا با ظلم