
همان طور كه همه میدانند برنامههای فرهنگی در سطح گسترده و براي عموم مردم در همه نقاط کشور برگزار میشود ولي مجموعههايي كه بخواهند نيروهاي تخصصي تربيت كنند به مراتب تعدادشان کمتر است و به تربيت نيروهاي انقلابي متعهد، تكليفمحور، ولايي و داراي ويژگيهاي خاص كه جزو خواص باشند، معمولاً كم پرداخته ميشود. مهمترين رسالت بنیاد مهدویت و هویت هم تربيت نيروهايی با اين ويژگيها است. از نکات دیگر بنیاد، خود آقاي دانشور است. چون ایشان جوان بسيار فعال و كوشایی است و با وجود اين كه سن بالایی ندارند ولي از لحاظ بصيرتي و اعتقادي در سطح خوبي قرار دارد. در ضمن تا آن جا كه بنده اطلاع دارم، جذب نيرويهای بنياد با شرايط خاصي اتفاق ميافتد. دوستان بنیاد طبق تفاهمنامهاي كه با آموزش و پرورش شهر اردبیل امضا کردهاند از بين دانشآموزان تيزهوش و استعدادهاي درخشان آنهايي را كه زمينه مساعدتري براي كارهاي فرهنگي دارند، جذب میکنند. از جمله این شرایط مساعد، داشتن خانواده با بستر مناسب از لحاظ اعتقادي و ديني است. خود بچهها هم از لحاظ شرايط درسي، درسخوان و دارای معدل بالا هستند. بنیاد با این شرایط در قالب برنامههاي مختلف اين بچهها را سازماندهي میکند. چون رسالت بنیاد، تربيت نيروهاي تخصصي و انقلابي است سعی میکند از نيروهايي استفاده کند كه كمتر نياز به سرمايهگذاري داشته باشند و بستر براي آنها بيشتر فراهم باشد. امروزه با توجه به اینکه فعاليتهاي فرهنگی زیادی در مجموعههاي مختلف برگزار ميشود مثل طرح صالحين که اصلاً رسالت و عنوان سرفصلهای آن همين تربيت نيروهاي متخصص است. اما تا آنجا كه اطلاع دارم طرح صالحين يا مثلاً طرح چهره به چهره وزارت ارشاد و طرحهاي ديگر، معمولاً به كميت بيشتر از كيفيت اهميت ميدهند. البته بنیاد توفيق استفاده از مربيهاي طرح صالحين استان را داراست اما سیستم بنیاد مهدویت و هویت بیشتر روی کیفیت تمرکز دارد تا کمیت.
نکته مثبت دیگر بنیاد هم استفاده از علماي شهر است که این ارتباط در کیفیت آموزشها و سیاستگذاریهای بنیاد تاثیر بهسزایی دارد. البته در کنار این نکات مثبت، یکسری از نکات منفی هم وجود دارد. مثلاً وقتی از مقاطع راهنمايي و دبيرستان دانشآموزانی وارد مجموعه شدهاند، بعد از سپري شدن چند سری از دورههای مختلف آموزشی و تربیتی و ورزشی، این حرکت ادامه پیدا نمیکند. در بحث تربيتي يكي از ويژگيها بايد اين باشد كه ارتباط بین مربي با متربي مستمر و طولاني مدت باشد تا برنامهریزیها به غایت هدف خود برسد. تربيت نيرو يك مقوله ميانمدت و بلندمدت است يعني شايد الآن در سطح شهر از ظاهر قضيه برآيندي ديده نشود ولي اگر اين برنامهها را به نحو احسن اجرا كنند در ميانمدت و بعد از چند سال ميبينيم كه نيروهايي در قسمتهاي مختلف تربيت شدهاند که هر كدام براي خودشان صاحبنظر هستند و در روند جريانسازي اجتماعي تأثيرگذار خواهند بود.