حلقه وصل: تلویزیون ناگهان یادش افتاده وظیفه شاد کردن ملتی را دارد که ماههاست با گرفتاریها و بحرانهای چند لایه دست و پنجه نرم میکنند. البرز کوشیار در بانی فیلم نوشت: در عالم واقع اما از افزایش سه برابری قیمت بنزین گرفته تا هزار و یک مصیب آوار شده دیگر که جدیدترین نمونهاش هیولای افسارگسیختهای به نام کروناست، مردم در امان نماندهاند.
در شرایطی که رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در آماری تازه و ناگوار، از ابتلای ۹۵ نفر به ویروس کرونا در کشور خبر داده و تعداد جانباختگان در اثر این ویروس در ایران را ۱۵ نفر اعلام کرده، صدا و سیما به جای تمرکز روی آموزش دادن لازم به جامعه، خبرنگار پزشکش را جلوی دوربین میفرستد تا با بیخیالی به مردم نگران بگوید «اصلاً نترسید، شاید من خودمم کرونا داشته باشم».
از سوی دیگر شبکه خبر در تاکتیکی تکراری و نخنما شده، مدام تعداد کشتهها و مبتلایان به کرونا در کشورهای دیگر را زیرنویس و بزرگنمایی میکند تا مثلاً با دیدن غم همسایه، درد خودمان را فراموش کنیم.
اما بدتر از این موارد، اقدام شبکههای سیما در پخش انبوهی از سریال و فیلم است تا تمهیدی برای سرگرم کردن مردمِ به ناچار در خانه مانده اندیشیده باشد. این سیاست رسانهای البته از نوع تکراری است که فیلمهای عهدبوقی چون «دو نفر و نصفی» و «مریم و میتیل» گرفته تا سریالهای بارها روی آنتن رفته مثل «مرد هزار چهره» و «خانه به دوش» روی آنتن میفرستند.
جالب آنجاست که شبکه یک با قرض گرفتن مسابقه ادابازی «خندوانه» از شبکه نسیم و انتخاب تیتر خوشباورانه «تغییر کنداکتور شبکه ملی برای سرگرمی در تعطیلات کرونا» انگار در بیتوجهی به مطالبه مردم در اطلاع رسانی شفاف درباره این ویروس مرگبار به جای مسخره بازی، گوی سبقت را از سایر شبکهها ربوده است!
در واقع با پیش گرفتن چنین روشهای رسانهای سطح پایینی، قرار است مردم ایران به جای دریافت آموزشهای لازم درباره پیشگیری از کرونا، به حال خود بخندند!
بیشک مدیران صدا و سیما هم دریافته اند که مردم آموزشهای لازم و حیاتی را نه از شبکههای داخلی که از شبکههای مجازی و ماهوارهای میگیرند و دیگر گذر کسی در این موارد به این رسانه نمیافتد!