سرویس معرفی: اختصاص بخشی از زمان جلسه هیأت به پند و اندرز و موعظه، امر جدیدی نیست؛ سنت حسنهای است که متأسفانه در سالهای اخیر بهشدت مورد بیمهری و غفلت قرار گرفته است. شعر اخلاقی که از آن با نام «شعر تعلیمی» نیز یاد میشود، دارای پیشینهای بسیار مفصل در ادبیات فارسی است؛ و شاعران بزرگی به بیان معارف و حکمتها در قالب شعر پرداختهاند.
در گذشتهای نهچندان دور، پندخوانی یکی از بخشهای ثابت محافل مذهبی بوده است؛ همین اشعار سالهای سال در جلسات قرائت شده و مورد اقبال ویژۀ مخاطبان بوده است. اما متأسفانه با وجود تأکیدهای فراوان رهبر معظم انقلاب، هنوز این سنت حسنه به طور کامل احیا نشده و این بخش، در بسیاری از محافل و هیأتهای مذهبی، جایگاه حقیقی خود را نیافته است.
کتاب حدیث حُسن (۴۰۰ رباعی الهام یافته از احادیث نورانی اهلبیت(علیهمالسلام)) قدمی کوچک در راستای احیاء این سنت مهم و فراموش شده است. اشعار این اثر بسیار روان و عامفهم است و بهراحتی میتوان از آن در هیأت و محافل اهلبیت(علیهمالسلام) بهره برد. مزیت دیگری که اشعار این کتاب، نسبت به سایر انواع شعر اخلاقی و تعلیمی دارد، این است که رنگ و بو یافته از کلمات ناب خاندان رسالت است.
در مقدمه این کتاب پس از ذکر اهمیت، ضرورت و جایگاه این کتاب، به معرفی و آسیبشناسیِ آثار و مجموعههای شعریِ مشابه پرداخته شده است. بیتوجهی به اعتبار و وثاقت احادیث، گویا نبودن ترجمهها، خامی برخی سرودهها، مشکلات تایپی و گرافیکی و چاپی و... برخی از این آسیبها هستند. برای تألیف «حدیث حُسن»، از میان هزار رباعی، سرودههایی با تأثیرگذاریِ بالا، روانی و سهولت فهم، و متناسب با احادیث گلچین و گزیده شدند. از میان این سرودهها، برخی که به منابع حدیثی نامعتبر تکیه داشتند، مصدریابی یا حذف شدند؛ متن تمامی احادیث بر اساس منابع و کتب حدیثی بازبینی و تصحیح و ترجمهها نیز بازبینی و ویرایش شدهاند.
از ویژگیهای کتاب حاضر، نمایههای فنی و دقیق آن است. نمایه موضوعی، برای استفاده موضوعمحور و هدفمند، یاور همه مخاطبان کتاب است. نمایه معصومین نیز میتواند در مناسبتها موجب غنای منبر و مرثیه شود.
این کتاب در واقع لبیکی است به رهنمود رهبر معظم انقلاب که «صِرف محبت کافی نیست!». ایشان در دیدار با ذاکران و شاعران اهلبیت(علیهمالسلام) در ۱۱ فروردین ۹۵ فرمودند: «وقتی مقامات معنوی ائمّه(علیهمالسلام) را میخوانید، دل انسان روشن میشود، حالت حضوری پیدا میکند، حالت خضوعی پیدا میکند. این خیلی خوب است، اینها به جای خود محفوظ و لازم است، لکن کافی نیست. حالا که حالت حضور پیدا شد، حالا که دلتان روشن شد، باید درس بگیریم! درس در این جملاتِ کاربردی است! یعنی بایستی کوشش بشود در هر منبری - چه در فاطمیّه، چه در عاشورا، چه در اوقات دیگر- درس از ائمّه(علیهمالسلام) درس انسان شدن، درس کامل شدن، درس تقرّب الیالله گنجانده بشود. ما باید درس بگیریم، یاد بگیریم. صِرف محبّت کافی نیست. البتّه محبّت کارساز است امّا کافی نیست، ولایت لازم است. ولایت یعنی تولّی کردن، دنبالهرَوی کردن، دست به دامن اینها زدن؛ راهی را که اینها رفتهاند انسان آن راه را برود؛ این لازم است.»
حدیثِ حٌسن (چهارصد رباعی الهامیافته از احادیث نورانی و سعادتبخشِ خورشیدهای هدایت، اهلبیت عصمت و طهارت)، به اهتمام یوسف رحیمی در ۲۵۶ صفحه به قیمت ۱۶هزار تومان توسط جامعه ایمانی مشعر منتشر شده است. مداحان، سخنرانان، و سایر علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب در تیراژ محدود به نشانی www.۱۵۴۲.org/l/lw۵ مراجعه کرده و برای تهیه کتاب در تیراژ بالا از ساعت ۱۰ الی ۱۵ با شماره ۰۲۵۳۲۹۲۸۹۵۱ تماس حاصل فرمایند.
در ادامه میهمانِ چند نمونه از رباعیهای این کتاب باشید:
اجابت
پیامبر اعظم(ص):
أُدْعُوا اللهَ وَ أَنْتُمْ مُؤْمِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ لَا يَسْتَجِيبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لَاهٍ
خدا را بخوانيد و به اجابت دعاى خود ایمان داشته باشيد و بدانيد كه خداوند دعا را از قلبِ غافل و بیتوجه، نمیپذیرد.
نزهة الناظر، ص۱۹
هنگام دعا قلب حزین داشته باش
یعنی که دلی خدایبین داشته باش
گر با دل آگاه خدا را خواندی
آنجا به اجابتش یقین داشته باش
محمدجواد غفورزادهنمایه: دعا؛ اجابت؛
شیعۀ حقیقی
حضرت فاطمه(س):
إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ، وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا، وَ إِلا فَلَا
اگر به آنچه شما را امر نمودیم عمل میکنی و از آنچه شما را بر حذر داشتهایم دوری میکنی از شیعیان ما هستی وگرنه هرگز.
التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكريA، ص۳۰۸؛ بحار الأنوار، ج۶۵، ص۱۵۶
با هر چه نکوییست، نکو باید شد
سرشارِ زلالِ آبرو باید شد
میخواهی اگر شیعۀ مولا باشی
فرمانبر امر و نهی او باید شد
علیاصغر دلیلی صالح نمایه: ولایتپذیری
شب سجود
امام حسن عسکری(ع):
إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلا بِامْتِطَاءِ اللَّيْلِ
رسیدن به خداوند متعال، سیر و سفری است که جز با شب زندهداری حاصل نگردد.
بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۸۰؛ مسند الامام العسکریA، ص ۲۹۰
بینور عبادت، دل ما دل نشود
باران امید و شوق، نازل نشود
همواره رسیدن به خدا یک سفر است
آن جز به شبِ سجود، حاصل نشود
هادی فردوسی
مسافر
امام باقر (ع):
أَكْثِرْ ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ الْمَوْتِ إِلَّا زَهِدَ فِي الدُّنْيَا
بسیار به یاد مرگ باش، زیرا نتیجه آن نیست مگر زهد و دل نبستن به دنیا.
الكافي، ج۲، ص۱۳۱
عمریست پیِ حفظ ظواهر هستیم
در حسرت زندگی فاخر هستیم
دلبستهایم آنچنان به این دنیا که
انگار نه انگار مسافر هستیم
یوسف رحیمی