به گزارش حلقه وصل، درپی به آتش کشیدن کتاب هاریسون توسط تبریزیان تعدادی از پزشکان متخصص و اطبا بیانیه ای صادر کردند که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
آتش زدن کتاب هاریسون (کتاب منبع پزشکی رایج) توسط آقای تبریزیان، سوژه خبری این روزها است.
از نگاه ما این قضیه دارای ابعاد متعددی است: ۱. کتابسوزی
کتابسوزی اقدامی نابخردانه، غیراسلامی و ضدعلمی است. چه کتاب مذهبی باشد، چه کتاب علمی، چه به دست آقای تبریزیان باشد چه به دست امثال کسروی.
متاسفانه ایشان در توجیه این رفتار خود گفته است که اروپائیان هم در قرن ۱۶ کتاب قانون ابن سینا را آتش زده اند.
از آقای تبریزیان که معتقد به پیروی از سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام است باید پرسید: آیا ما در سیره و روش اهل بیت، کتابسوزی داشته ایم؟
مقارن با زندگی امامان ما، مکاتب طبی مختلف از جمله طب یونانی وجود داشته، لیکن برخورد پیشوایان دین با آنها و حتی افرادی که خدا را قبول نداشتند، در قالب مناظره و مباحثه و روشنگری و نقد عالمانه بوده است.
۲. فتنه جویی
قرائن و شواهد نشان می دهد که در پس اشتباه مسلم آقای تبریزیان، دستهایی با اغراضی خاص فعال شده اند:
الف. فیلم کتابسوزی مربوط به دو سال قبل بوده و در یک محفل خصوصی انجام شده است. اکنون باید دید چه افرادی با چه نیتی بعد از چند سال این فیلم را در این مقطع زمانی منتشر کرده اند؟
ب. عده ای نیز در این داستان عقده های فروخفته خود را بروز داده و خطای یک نفر را به تمام روحانیت تعمیم بخشیده و حتی از جسارت به آیات و روایات معتبر اسلامی نیز خودداری نکرده اند.
ج. در این چند روز تلاش زیادی شده تا با انتشار وسیع فیلم کتابسوزی، چنین القاء شود که هدف آقای تبریزیان از این کار توهین به علم پزشکی و پزشکان بوده است تا بدین وسیله حساسیت و اعتراض جامعه پزشکی برانگیخته گردد در حالی که نامبرده اذعان کرده که اولا چنین منظوری نداشته و این اقدام وی، صرفا حرکتی نمادین در پاسخ به سوزاندن کتاب قانون ابن سینا در اروپا بوده است و ثانیا اعتراض وی به مافیای دارویی و استعمارگرانی است که علم پزشکی را ابزاری برای رسیدن به اهداف سلطه جویانه خود قرار داده اند.
ما بر این باوریم که سخن نامبرده در این مورد صحیح ولی روش وی اشتباه است.
البته همه ما به نقش مافیای جهانی داروهای شیمیایی و نفوذ آنها در دانشگاهها و مراکز علمی واقفیم از جمله مستندات زیادی وجود دارد که نشان می دهد کارتلهای دارویی در نگارش منابع پزشکی رایج از جمله همین کتاب هاریسون دست دارند. بنابراین باید مشخص شود که چرا برخی مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی و نیز برخی اصحاب رسانه پیاز داغ قضیه را اضافه کرده و بیدریغ نفرت پراکنی می کنند؟
۳. سخنی با برخی اساتید محترم حوزه های علمیه
طب اسلامی در آقای تبریزیان خلاصه نمی شود. اندیشمندان فراوانی قائل به طب اسلامی بوده و هستند که به روش آقای تبریزیان بیش از دیگران و به صورت اصولی اشکال دارند.
کسانی که این روزها مرتب در محکومیت اقدام ایشان بیانیه می دهند، در بروز این وضعیت بی تقصیر نیستند زیرا در همه این سالها به جای حمایت از پزشکان و پژوهشگرانی که بر روی روایات طبی تحقیق بالینی و آزمایشگاهی کرده و در این زمینه صاحب تالیفات و مقالات علمی متعدد (بعضا مقالات ISI) هستند، یکسره به نفی طب اسلامی پرداخته و به جای ایجاد بستر مناسب برای برپایی کرسی های آزاداندیشی و شنیدن سخن پزشکان محقق، به فضای زنده باد و مرده باد دامن زده اند و به جای روشنگری در برابر مصادیق انحرافی و متحجرانه، آن مصادیق را برابر اصل گرفته و طب اسلامی را از اساس منکر شدند.
بزرگان حوزه بستر لازم را برای شنیدن سخن پزشکان اندیشمند در موضوع نظام سلامت در اسلام را ایجاد نکردند که اگر چنین بستری ایجاد می شد و ادعاهای امثال آقای تبریزیان در چنین فضایی ارزیابی می شد، امروز شاهد این وقایع نبودیم.
البته همین طب اسلامی ناقص و پر خطای آقای تبریزیان به اقرار مخالفان ایشان، برخی نتایج درمانی موفق هم داشته است که ناشی از تمسک به روایات معتبر طبی است.
آیا نباید پرسید چه کسی در حوزه ها می بایست فضای لازم برای تشخیص سره از ناسره را در کلام مدعیان طب اسلامی ایجاد می کرد؟
۴. سخنی با برخی از متولیان نظام سلامت
شما نیز مانند اهل حوزه در ایجاد این وضعیت مقصرید. شما نیز در ایجاد فضای آزاداندیشی در دانشگاهها کوتاهی کردید.
جان کلام؛ شما هم در همه این سالها "زنده باد طب غربی و مرده باد طب اسلامی" بوده است. کجا و کی کرسی های آزاداندیشی که مورد تاکید چندباره رهبری بوده است را در فضای دانشگاهی بر پا کردید؟
به نظر می رسد در این میان عده ای قصد دارند از اشتباهات تبریزیان موج ایجاد کنند تا اولا با تحریک مراجع و علمای حوزه و با مستمسک قرار دادن سخنان آنان، طب اسلامی را قلع و قمع کرده و به تصور خام خود این عنوان را برای همیشه محو کنند.
و ثانیا اذهان عمومی را در شرایط حساس کنونی به سمت مسائل فرعی متوجه کنند. ۵. سخنی با مردم
آقای تبریزیان در سخنان چند روز قبل خود ضمن دفاع از خبطی که انجام داده است، آن را در تداوم حرکت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دانسته! همچنین خود را با سردار شهید قاسم سلیمانی مقایسه کرده گفته است حرکت این شهید عزیز ضربه سخت افزاری و حرکت وی ضربه نرم افزاری به آمریکا بوده است!
اولا کسی که مدعی پیروی از امام و رهبری است، باید خود را سپر امام و رهبر خود کند نه این که پشت سر آنها مخفی شده، اشتباهاتش را به حساب آنها گذاشته، آنان را سپر بلای خود نماید. ثانیا این حرکت ایشان نه تنها به نفع جبهه انقلاب تمام نشده بلکه برعکس رسانه های بیگانه را فعال نموده تا جبهه اسلام و انقلاب را متحجر و داعشی مسلک معرفی کنند.
در پایان باید اذعان نمود که در قضیه کتاب سوزی، مسئولان وزارت بهداشت و برخی از اساتید حوزه و آقای تبریزیان، همگی عامدانه یا جاهلانه به مانند دو تیغه یک قیچی عمل کرده اند و آنچه در این میان قربانی شده آموزه های معتبر اسلامی در حوزه سلامت است که می تواند برکات بی شماری را برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد.
والسلام علی من اتبع الهدی
۱. دکتر سید سعید اسماعیلی (متخصص طب سنتی)
۲. دکتر علی تجلی فر (پزشک فعال در حوزه طب ایرانی)
۳. دکتر مرتضی ترابی میرآبادی (پزشک طب ایراتی)
۴. دکتر سید احمد ثاقبی (متخصص داخلی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد)
۵. دکتر حاج زاده (فیزیولوژیست، محقق طب اسلامی)
۶. دکتر محمد حصاری (ارتوپد)
۷. دکتر غلامرضا حقیقی (متخصص طب سنتی)
۸. دکتر اکرم خاتمی سبزواری (داروساز)
۹. دکتر محمد خداشناس (متخصص داخلی هیات علمی علوم پزشکی بیرجند و محقق طب اسلامی ایرانی)
۱۰. زبیده خدایی (پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
۱۱. دکتر منصور خرمی زاده (متخصص طب سنتی)
۱۲. سید محسن دعایی (مسئول موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی)
۱۳. دکتر رخشنده (داروساز)
۱۴. دکتر حاج ملا رضایی (پزشک فعال در حوزه طب ایرانی)
۱۵. دکتر روحانی (متخصص طب سنتی)
۱۶. دکتر زیبایی (متخصص داروسازی سنتی)
۱۷. محمد حسین ساعی فرد (پژوهشگر علوم اسلامی)
۱۸. دکتر سالاری (دندان پزشک)
۱۹. دکتر علیرضا سلطان محمدی (داروساز)
۲۰. دکتر سید محمد سیادتی (دکترای علوم آزمایشگاهی و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
۲۱. دکتر افشین سیف برقی (پزشک طب ایرانی)
۲۲. دکتر صادق شکری (متخصص طب سنتی)
۲۳. امیر حسین شهگلی (مدیر گروه تاریخ علم دانشگاه امام صادق علیهالسلام)
۲۴. دکتر ابوالفضل شیردل (پزشک طب ایرانی)
۲۵. دکتر حمیدرضا ضیایی (پزشک پژوهشگر در طب اسلامی)
۲۶. دکتر سید وحید فرزادفرد (پزشک طب ایرانی اسلامی)
۲۷. دکتر محمد فصیحی دستجردی (متخصص بیماریهای عفونی و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
۲۸. دکتر اکرم فلاح (پژوهشگر طب ایرانی اسلامی و طب چینی)
۲۹. دکتر لیلا کیائی (دندان پزشک)
۳۰. دکتر غلامرضا کرد افشاری (متخصص طب سنتی)
۳۱. دکتر عبدالله کردی (پزشک طب ایرانی)
۳۲. دکتر کریمی (پزشک فعال در حوزه طب ایرانی)
۳۳. دکتر سید حمید کمالی (پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
۳۴. دکتر محمدرضا گدازی (پزشک طب ایرانی اسلامی)
۳۵. دکتر عبدالرحیم گرزین (پزشک طب ایرانی اسلامی)
۳۶. دکتر لطفیان (پژوشگر طب ایرانی اسلامی)
۳۷. دکتر متوسلیان (متخصص طب سنتی)
۳۸. دکتر محسن مردانی (دانشیار ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پژوهشگر طب ایرانی اسلامی)
۳۹. محمود مقدمی روحانی و رئیس شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه)
۴۰. دکتر مکانیکی (چشم پزشک)
۴۱. دکتر رضامنتظر (پزشک پژوهشگر در طب ایرانی اسلامی)
۴۲. دکتر هادی منوری ( داروساز، فعال در حوزه طب سنتی)
۴۳. دکتر میر سید محمد مواظب (پزشک مرکز طب سنتی کاشان)
۴۴. سید احمد موسوی خراسانی (روحانی پژوهشگر در طب و تغذیه سالم)
۴۵. سید امان الله میرزایی (روحانی پژوهشگر در طب اسلامی)
۴۶. دکتر نجاتیان (پزشک فعال در حوزه طب ایرانی)
۴۷. دکتر نژاد (محقق طب اسلامی)
۴۸. دکتر محسن نصر (پزشک فعال در حوزه طب ایرانی)
۴۹. دکتر غلامرضا نورمحمدی (روحانی و پزشک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر طب اسلامی)
۵۰. دکتر وحدتی (داروساز)
۵۱. دکتر بشری هاتف (عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه بقیه الله)
۵۲. دکتر یگانه (متخصص بیهوشی)
۵۳. شرکت رهپویان سلامت آسمانی (رسا)