یکی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس گفت: ایثار و شهادت محصول هنر رزمندگان ما در طول دفاع مقدس است که امروز به عنوان یک فرهنگ آن را در عرصه بینالملل عرضه میکنیم.
سیدمهدی شجاعی گفت: مگر خود من بخاطر آثارم به دادگاه نرفتهام؟ من دغدغه دینی دارم درحالیکه مرا متهم به عملکرد غیردینی و ترویج فساد هم کردهاند. باید تنگنظریها را هم پذیرفت اما همچنان نوشت.
زمان آن رسیده تا جوشش و حرکتی جدید در هنرمندان مذهبی ایجاد شود، دیگر منظر نوستالژیک به دین و تبعیت فرمگرایانه از پیشینیان، جوابگوی فضای موجود و تحولات جهانی نیست، باید از نگاه گزارشی کوچ کنیم و به نگاه درونی اهتمام ورزیم.
نویسنده و کارگردان برتر دفاع مقدس خوزستان با تاکید بر اینکه بايد ايدئولوژی و نگاه شهيد آوينی به هنرمندان ارائه شود، گفت: شهيد آوينی خود را وقف سينمای دفاع مقدس كرد و لازم است هنرمندان در عرصه هنر ارزشی و آرمانگرا، از شهيد آوينی الگوپذيری داشته باشند.
امام خمینی(ره) در فرمایشاتی درباره ویژگیهای هنر قرآنی فرمودند: هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن وکمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط،اسلام سازش و فرومایگی،اسلام مرفهین بیدرد و در یک کلمه اسلام امریکایی باشد.
رئیس اندیشکده یقین، با کنایه به کسانی که بر سینمای ابزورد افتخار میکنند، گفت: اینها عمیقاً توسط دولت و کشورهای دیگر حمایت میشوند و زمانی که به دیگر کشورها میروند هر دروغی را میگویند و در سیمای کشور به ساخت آثار ابزورد افتخار میکنند، درحالیکه مرحوم سلحشور بدون این پروپاگاندا سریال می ساخت.
مفسر و مترجم قرآن در واکنش به اثر هنری «قرآن کشتی مطلا» گفت: آثار هنری باید مقدمه فهم قرآن باشد. نوآوری آثار قرآنی به معنای تفسیر هنری قرآن است. علمای دین باید هنرمندان دینی را جهتدهی کنند.
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: به نظر من باید با ادبیات و دستور زبان خودمان، درباره ارزشهایمان صحبت کنیم و این کار میتواند در قالب تئاتر بچههای مسجد باشد.
عبدالحمید قدیریان، هنرمند نقاش، درباره شاخصههای اصلی آثار عاشورایی گفت: در آثار عاشورایی نکته مهم و حائز اهمیت، منظر و زاویه نگاه معرفتی هنرمند به واقعه عاشوراست.
جدیدترین نقاشی حسن روحالامین با نام «لا فتی الا علی» که به دلاوری حضرت علی(ع) در جنگ احد میپردازد، در دهه امامت و ولایت رونمایی شد. وی هدف از این اثر را نمایش رشادت امیرالمومنین در دفاع از پیامبر(ص) دانست.
«در عرفات آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که صرفا در مراسم دعای عرفه شرکت کنیم و دعا بخوانیم و از این مقطع عبور کنیم، حال آنکه در عرفات باید به کسب معرفت پرداخت و حتی به دعای عرفه نیز باید به عنوان یکی از عوامل کسب معرفت نگریست. همه تا پایان دعای عرفه در چادرها یا اطراف آنها مینشینند. دعای عرفه که تمام میشود، گویا وظیفه ما نسبت به این موقعیت و کسب معرفت تمام شده است.»
پژوهشگر فلسفه هنر دینی ریشهیابی تاریخی علوم انسانی جدید راضروری دانست وگفت: تصور اینکه علوم انسانی در گذشته ریشهای نداشته و یا در هیچ کجای دنیا یا کشور خودمان طرح نشده، از اساس اشتباه است.
رجبی دوانی ثروتاندوزی، مصرفگرایی، لذتجویی و شهرتپرستی را مصداق روح مدرنیته برشمرد و گفت: مدرنیته نه تنها با شدت و ضعف در کل جهان حاکم شده، بلکه امروز در علم و علوم انسانی جلوه کرده است.
یک شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: نظامی سیالیت جوهره شعر را درک کرده است. او از شاعرانی بوده است که پایبند به این نبوده که شعر ذات ثابت و جوهر تخلفناپذیر دارد. او از ابتدا گفته است که بگذارید در شعر تجربه کنیم.
استاد اخلاق حوزههای علمیه با بیان اینکه «هنر مقدس» دزدیده شده است، گفت: برخیها هنر را برای بهرهبرداری از معارف شیطانی به کار میگیرند.
بهترين هنر آن است که هنرمند ابتدا خود را بشناسد چرا که اگر خود را نشناسد هنري نخواهد داشت، هنر بايد بوي ابديت بدهد و نشان دهد که انسان ثابت است و نه ساکن! اگر چنين ايماني در هنرمند بود فکر ابدي و خروجي ابدي نیز خواهد داشت.
تهیه کننده نمایش مذهبی «غبار» گفت: برای تولید نمایشهای همچون «غبار» که نمونهای موفق در حوزه نمایشهایی با موضوع بصیرت دینی است، نیاز به جذب مشارکت مردمی برای تأمین بودجه داریم و نذر فرهنگی راهکاری برای رونق تولیدات در این عرصه است.
قالب تاثیرگذار شعر تاکنون در هرچه محکمتر شدن ارتباط عاطفی میان مردم و واقعه عاشورا نقش بسزایی را ایفا کرده است.
نویسنده دختر شینا و نامزد چهره سال هنر انقلاب با اشاره به لزوم توجه توأم به ساختار و محتوا گفت:نویسندگان برای خلق یک اثر انقلابی و دینی موفق علاوه بر التزام به مفاهیم اعتقادی نیازمند خلاقیت برای بیان متفاوت هستند.
گردآورنده کتاب «دختر شینا» و نامزد چهره سال هنر انقلاب با اشاره به لزوم توجه توأم به ساختار و محتوا، گفت: نویسندگان برای خلق یک اثر انقلابی و دینی موفق علاوه بر التزام به مفاهیم اعتقادی، نیازمند خلاقیت برای بیان متفاوت هستند.