سرویس دریچه: سمیه صیادی از بانوان طلبه حوزه علمیه خواهران در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به ایراد سخن پرداخت که متن این سخنان بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم و هو الحکیم العلیم
سلام علیکم
خداوند را براین نعمت شکرکه در ماه مبارک فرصتی عطا فرمود تا به عنوان سرباز و شاگردی کوچک، به نمایندگی از سوی خواهران طلبه سراسر کشور، به محضرتان مشرف شوم .
رهبرا!
* تعبیر حضرتعالی از طلاب خواهر به یک پدیده و انتظار به حقتان در تربیت هزاران عالم، فقیه، فیلسوف و پژوهشگر، جانی تازه به حوزههای علمیه خواهران بخشید. تاسیس مرکز مدیریت برای تمشیت امور طلاب خواهر و ایجاد شورای سیاستگذاری مستقل به منظور توجه خاص به اقتضائات بانوان نیز در خور سپاس است. اما عنایت به کارآمدی ساختارها نیز امر مهمی است که از نگاه اصیل سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان به علم آموزی و باور توانایی های ذاتی بانوان سرچشمه می گیرد. سطح و افق انتظارات حضرتعالی نشان می دهد که تفکیک ساختارها، نباید منجر به نگاه تقلیلی نسبت به حوزه علمیه خواهران شود. تحقق آن منویات بلند، در گرو اعتماد و اعطای فرصت و اختیار تجربه کردن به طلاب خواهر در عرصه های مختلف سیاستگذاری، برنامه ریزی تا مدیریت های اجرایی است. لذا قطعا می توان امور خواهران را به خودشان واگذار کرد و با تحمّل و پذیرش هزینه های احتمالی، امکان حضور نقش آفرین آنان را در مجامع، شوراها و مجموعه های تصمیم ساز و تصمیم گیر مراکز حوزوی و کشوری فراهم ساخت .تجربه موفق این مشارکت و واگذاری ها در شورای سیاست گذاری و مرکز مدیریت خواهران می تواند راه آینده را هموارتر نماید.اما متاسفانه بایدعرض کنم که استمرار و سیطره همان نگاه درجه دومی به طلاب خواهر در برخی مسئولان و بزرگان مانع ایجاد زمینه ها و فرصت های لازم برای انجام وظیفه مطلوب شده است.
* اساس معارف حوزوی مبتنی بر دو اصل فهم و ابلاغ دین است که باید بر این اساس برنامه زندگی را تنظیم کرده وتوان مدیریت زندگی دینمدارانه را در خود ایجاد کنیم،چرا که در غیر این صورت رقبا به میدان آمده و افراد را به خود جذب می کنند. رقیبانی که معارف دینی را انتزاعی معرفی کرده و با تولید برنامههای گسترده سعی در القای این معنا داشتهاند. امروزه افرادی مخاطب حوزه ها هستند که بیش از نسل های قبل، پرسشگر، تحليلگر ونقّاد هستند.
بنابراین برتوجه بیشتر متولیان، سیاستگذاران و برنامه ریزان برای تحول در وضعیت موجود و تربیت طلاب بر اساس این دو اصل وتوانمندی مدیریت زندگی در سطح فردی و اجتماعی؛ به امور ذیل تاکید می گردد:
تنوع بخشی به نظام های آموزشی حوزه، تعمیق برنامه های موجود، احیای سنت های اصیل حوزوی ، توجه به نقش تلاش وتکاپوی فردی طلاب در طراحی برنامههای درسی، فرار از شیوه آموزشی انبوه خوان و حفظمحور و اهمیت به برنامه های مهارتبخش .
* وجود حداقل یکصد هزار طلبه خواهر با انگیزه و مشتاق خدمت به جامعه ، ظرفیتی بی بدیل برای ایجاد مراکز تربیت مبلغ است.مبلغاتی که می توانند با تسلط بر زبان های زنده دنیا و آشنا به فرهنگ جوامع مختلف،معرف الگوی زن مسلمان ایرانی بوده و بخشی از نیاز بانوان را –به ویژه در بستر فضای سایبری- برآورده سازند .تدبیری آینده پژوهانه همراه با ساختار،ابزار و لوازم مناسب وپشتیبانی از طلاب خواهر ،می تواند منجر به جریان سازی وسازماندهی استعدادهای درخشان و انگیزه های ناب باشد.تا بدینوسیله فرزندان معنوی شما بتوانند با امید،نشاط و بالندگی بیشتر اهداف بلندتان را خصوصا در تحقق گام دوم انقلاب محقق سازند. تلاشهای فردی گرچه بسیار ارزشمند است، اما در دنیای امروزکافی نیست. تبلیغ اثربخش، فراگیر، مستمر، روشمند، متنوع و متناسب با امکانات روز و اقتضائات و نیاز نسل امروز، به سیاستگذاری و برنامه ریزی علمی و فرهنگی نیاز دارد. بنابراین در خواستمان این است که توانمندی ها و قابلیت های طلاب خواهر به رسمیت شناخته شده و دیده شود ،چرا که معتقدیم زنان می توانند نقش های ملی و بین المللی خود را در فرصت مناسب نشان دهند .
* و در خاتمه سلام همه مشتاقان دیدار حضرتتان در حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور را ابلاغ کرده، استمرار این توفیق را برای همه دوستانم و دعای خیرتان را در حق مردم این مرز وبوم، به ویژه بانوان سرزمینم را خواستارم وسلامتی وطول عمرتان را از درگاه احدیت مسئلت می دارم.و به نیابت از همه خواهران طلبه به روح بلند آیه الله شرعی موسس پرتوان ،خدوم و با اخلاص حوزه های علمیه خواهران درود میفرستم.
والسلام علیکم و علی عبادالله الصالحین