سرویس دریچه: روز گذشته جمعی حدود دو هزار نفری از طلاب کشور با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند و چند نفر از طلاب نیز در این محفل نورانی به ایراد سخن پرداختند.
حجتالاسلام مهدی رضایی از اساتید حوزه علمیه خراسان یکی از این افراد بود که متن زیر را در حضور مقام معظم رهبری قرائت کرد.
متن سخنان این طلبه مشهدی به شرح زیر است:
سلام علیکم، افتخار دارم که از حوزه ای خدمتتان مشرف شده ام که اعضا شورای عالی، دبیر و مدیر محترم حوزه همه مستقیما منصوب مستقیم حضرتعالی هستند .
بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر عزیز حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای سلام علیکم
با کسب اجازه از محضر حضرتعالی و حاضرین در جلسه پیرامون گام دوم انقلاب و الزامات آن، با ملاحظه ظرفیت و شرایط حوزه علمیه کهن خراسان نکاتی خدمتتان معروض می دارم البته تیمناً و تبرکاً بنام ثامن الائمه علیه آلاف التحیة والثناء نکات ذکر شده هشت مورد میباشد:
۱. شاید به جرأت بتوان گفت در تاریخ تشیع عالمی نداشته ایم که چنین افقی را در برابر چشم مردم و مسئولین ترسیم کند. طوبی لکم و حسن مأب.
۲. رهبر عزیز با عرض پوزش، فاصله وجودی بین طلاب جوان و حضرت شما زیاد است و با پوزش بیشتر فاصله ادراکی بین بعضی از بدنه حوزه و ادراک حضرتعالی خیلی معنا دار است؟!
لذا چند پیشنهاد:
الف) در گام اول میطلبد فهم و باور دقیق حداقل همین بیانیه در بدنه حوزه صورت گیرد.
ب) اساتید حوزه جهت پرچمداری از اندیشه ی متعالی امام راحل و حضرتعالی، ترجمان اندیشه امام راحل و دیدگاههای حضرتعالی باشند.
ج) زندگی علمی دوران طلبگی حضرتعالی مورد مطالعه جدّی طلاب جوان قرار گیرد تا به جامعیّت حضرتعالی حتی در دوران طلبگی پی ببرند.
- به طوری که در ۱۷ سالگی درس رسائل و مکاسب و کفایه تمام شود.
- به خاطر روحیه انقلابی و مواضع با صلابت شاعر عراقی محمدمهدی جواهری علاقمند ایشان میشود.
- در سن ۲۰ سالگی کتاب های جبران خلیل جبران را ترجمه میکند.
- و شهید نواب صفوی در چشم ایشان نماد قهرمانی و مقاومت اسلامی باشد.
۳. حضرتعالی در بیانیه فرموده اید:«جوانان در همه میدانهای سیاسی، اقتصادی و .... باید شانههای خود را زیر بار مسئولیت دهند.»
هشدار!
ولی نه اینقدر خارج از اسلوب و قاعده که مدیر جوان مسئولیت چند موسسه و نهاد تصمیمگیر را بر عهده گیرد و قدرت تفکّر و خلاقیّت از او سلب شود هم خود و هم مؤسسه را دچار روزمرگی کند.
راهکار:
چهار شرط؛ علم، دلسوزی، روحیه کار جهادی و داشتن وقت کافی برای تصدّی تمام نقشها مراعات شود.
۴. حوزه امروز نسبت به شبهات فرهنگی، اعتقادی و ناهنجاری های جامعه حالت انفعالی دارد!
راهکار:
فارغ از فضای اداری جمعی دلسوز و خبره مسئولیت دیدهبانی مباحث فکری و اجتماعی همچون سند توسعه پایدار، سند ۲۰۳۰ را برعهده گیرند و پیش از ورود به فضاهای عمومی کشور واکنش قابل قبولی نسبت به آن داشته باشند.
۵. یکی از آسیبهایی که بعضاً در حوزه مشاهده میشود مواجه شدن طلاب جوان با نسخهها و مدلهای تربیتی مخالف مبانی تربیتی امام راحل می باشد.
پیشنهاد: مدرسه تربیتی امام راحل که دارای منطق و الگوی معتبر شرعی و مستند است، تدوین شود. مدرسهای که خروجی آن شهداء انقلاب اسلامی و شهداء دفاع از حرم و کسانی همچون رهبر جریان مقاومت سید حسن نصرالله است.
۶. امروز زبان فارسی، زبان انقلاب است و به قول بزرگی از بزرگان حوزه، ما در انقلاب اسلامی مرثیهخوان زیاد داریم ولی فردوسی که حماسههای انقلاب را بسراید، نداریم! حوزه علمیه خود را باید مسئول این امر بداند.
۷. با اینکه زبان و ادبیات عربی تنها راه ارتباطی با تراث شیعه است، ولی متأسفانه قسمتی از ریزش های طلاب به خاطر ضعف در مسائل ادبی است و تا زمانی که خود انسان دچار یأس و سرخوردگی باشد کجا میتواند در تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کند؟!
راهکار:
الف) نگاه مسئولین و مدیران تصمیم گیر حوزه نسبت به این مقوله تغییر کند.
ب) و نگاه درس مقدماتی = استاد مقدماتی را تبدیل به درس پایه = استاد متخصص نمایند.
ج) به قول طه حسین: «انَّ قراءة الادب القدیم عسیر و فمهه اعسر و تذوقه اشد عسراً»
عدّهای متخصص و متمحض در این مقوله تربیت شوند و کرسی ادبیات در حوزههای علمیه احیاء شود.
۸. به همان ضرورتی که برای پیاده سازی سیرت انقلاب اسلامی نیاز به صورت و نظام سازی بود، برای نهادینه شدن معارف اسلامی و حوزوی در بین مردم و ارائه خدمات اجتماعی نیاز جدّی به صورتبندی و نظام سازی خدمات است.
در پایان از بذل توجهی که فرمودید تشکر و از تصدیع وقتی که صورت گرفت، پوزش میطلبم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته