به گزارش حلقه وصل: نخستین همایش ملی هنر از منظر اندیشه اسلامی و اندیشمندان مسلمان در فرهنگستان هنر با حضور اصحاب فلسفه و علوم انسانی برگزار شد.
در طی این نشست پنلهای ارائه مقاله در باب ارتباط هنر و جایگاه آن در اندیشه اسلامی مطرح شد و استادان این حوزه به طرح بحث در این موضوع پرداختند.
دکتر نواب در طول ارائه مقاله خود در ارتباط با زیبایی شناسی علامه جعفری گفت: درباره زیبایی شناسی تقریبا بیشترین حجم کار متعلق به علامه جعفری است. ایشان در سه مجموعه نظراتشان را بیان کردهاند. هنر و زیبایی از دیدگاه اسلام، تفسیر مثنوی و انسان در افق قرآن. کانت میگوید زیبایی امر ذهنی است و قضاوت مبتی بر احساس است که آن را میفهمیم. ابن سینا در تاریخ فلسفه اسلامی، زيبايى را امر خارجی عینی میداند. ما باشیم یا نباشیم گل زیبا است. مفاهیم بین این دو پارادایم فلسفه حرکت کرده است. علامه جعفری یک مسئله جدید مطرح میکند. فهم زيبايى بدون بازی ذهنی و عینی امکان پذیر نیست. چه کسی گفته باید اصالت قائل شد. علامه جعفری میگوید این اصالت ما را به خطا میاندازد. زيبايى انعکاسی از نظم الهی است. علامه هنر و زيبايى را وسیلهای برای تقرب به خدا میدانست.
دکتر سید رضی موسوی نیز در طول ارائه خود به امر تجربه هنری به مثابه امر دینی اشاره کرد و افزود: یکی از پرسشها این است که آیا هنر را ظرفی بدانیم که افرادی میخواهند از آن مفهومی القا کنند یا هنر یک تجربه است که از درون احساس و تخیل هنرمند بروز میکند؟ نظرم این است که خلق هنری به مانند تجربه دینی است. هنرمند درواقع اگر درونش تلاطم باشد میشود حافظ و مولوی. برخی از دین پژوهان معتقدند دین یعنی تجربه. مهم ترین ساحت دین تجربههای خصوصی است. تجربه هنری هم مانند تجربه دینی است. اگر خلق هنری را تجربه بدانیم چند لوازم دارد. اگر تجربه هنرمند باشد باید این هنرمند خاص باشد. سخنان هنرمند زایش درد هنرمند است. یعنی خلق هنری باعث میشود فرد خاص شود.
دوم اینکه هنر نمیتواند صرفا ابزار باشد و سفارش شود. بهترین آثار آنهایی است که از درون هنرمند پدید بیایند.
سوم اگر هنر را تجربه بدانیم تکنیک و ابزار بودن فرع بر خلق اثر هست.
اگر خلق هنری را به مثابه تجربه دینی بدانیم یعنی با اثر هنری هنرمند شناخته میشود.
تجربه هنری از درون هنرمند است و بیشتر از اینکه در خدمت یک تفکر باشد میتواند درون هنرمند را اشغال کند.
مثلا اگر صدا وسیما بگوید فلان فیلم را بساز اگر هنرمند دنبال یک تفکر باشد نمیتواند و باید آزاد و رها باشد.
راهکار این است که هنرمندان پرورش پیدا کنند. اگر میخواهد فیلم بسازد برای فلان سوژه مذهبی براساس علایق درونی آن باشد.
همچنین در ادامه ارائه پنلها به مواردی چون ارتباط اندیشه اسلامی با مفاهیم مصور سازی و اینفوگرافیک در طول تاریخ تمدن اسلامی اشاره شد و مطرح گردید که مصورسازی در متون عرفا و اندیشمندان اسلامی دارای پیشینه تاریخی است.
در پایان نیز درخواست شد تا شورای عالی انقلاب در باب اینگونه جلسات همراهی داشته باشد.
همچنین اعلام شد که دومین نشست از این همایش با رویکرد بین الملل در سال آینده برگزار خواهد شد.