به گزارش حلقه وصل: سخنان رهبر انقلاب دربارهی ابعاد گوناگون حوادث سوریه در روز چهارشنبه ۲۱ آذر به یکی از سخنرانیهای تاریخی و تاریخساز ایشان تبدیل شد. با نگاهی تحلیلی میتوان موارد مهمی دیگری از این دست سخنرانیها را نیز در کارنامهی دوران رهبری حضرت آیتالله خامنهای یافت.
نماز جمعهی مرداد سال ۸۴
نماز جمعهای در حمایت از غزه و دولت مردمی عراق
فتح قله اورست توسط تیم ملی کوهنوردی بانوان مسلمان ایرانی و احتزاز پرچم جمهوری اسلامی با ذکر یا فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) در اواخر بهار ۱۳۸۴ تنها اتفاق شیرین و دلچسب آن ایام نبود؛ درست در تابستان همان سال پس از حضور پرشور ملت بزرگ ایران در نهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری بود که درس مقاومت در سرزمین غزه و در کشور عراق نیز ثمر داد. مقاومتی که سبب عقبنشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه و عامل تحقق دولت مردمی در کشور عراق شد. رهبر معظم انقلاب در دومین خطبهی نماز جمعهی یکی از گرمترین روزهای تابستان همان سال، این دو رخداد خوشایند در منطقه را تبیین کردند. ایشان عقب نشینی صهیونیستها از غزه بعد از ۳۸ سال اشغال را بسیار مهم دانسته و آن را شکستی اجباری برای صهیونیستها ارزیابی کردند. اگرچه برخی برخلاف واقع، این عقبنشینی را نتیجه مذاکرات رژیم صهیونیستی تبلیغ میکردند؛ اما رهبر معظم انقلاب با تبیین این حقیقت که پیروزی، نتیجهی فشار مقاومت ملّت فلسطین بود نه مذاکرات، پرده از این فریب رسانهای برداشتند و برای اثبات این ادعا فرمودند: «در طول ۷۰ سال اشغال فلسطین، صهیونیستها از یک متر خاک اشغالی با مذاکره عقب ننشستند. مذاکره کدام است؟ » ۲۸/ ۰۵ /۱۳۸۴
ایشان همچنین این حادثه را نتیجه حادثه اول یعنی عقبنشینی صهیونیستها از جنوب لبنان دانسته و هر دو را دستاورد مقاومت ملتها دانستند. دومین روشنگریایشان در باب مسأله فلسطین، قانع نشدن به این حد از پیروزی بود. آنجا که تأکید کردند راهحل مسأله فلسطین، آزادی تمامی سرزمینهای اشغالی از دست رژیم صهیونیستی است. سرزمینی که باید زیر پای فلسطینیان با هر نوع سلیقه و مذهبی باشد و با دولتی اداره شود که تنها با آراء فلسطینیان بر سر کار میآید. روشنگری رهبر معظم انقلاب فقط محدود به سرزمین غزه نشد. ایشان در همان خطبه حمایت خود را از دولت مردمی عراق که تحقق آن در طول تاریخ عراق بیسابقه بوده است، را هم اعلام کردند. حمایت از ملتی که از همان ابتدا، یا عثمانیها ادارهاش میکردند یا حکومتهای مستبد. آنها سالهای متمادی تحت تسلط استعمار انگلبس بودند و دست آخر زیر دست حکومتهای چپ و سکولار، همچون حکومت حزب بعث. آن روز هم که دولتی مردمی برایشان شکل گرفت، به اراده و علاقه آمریکاییها نبود بلکه خواست ملت عراق و روحانیت پیشرو، باعث موفقیت آنها شد. رهبر انقلاب با این حمایت خود از این دولت مردمی، و نیز با حمایت خود از آبادانی و امنیت عراق، نظر ایران را به این تغییر مهم و اساسی به همگان اعلام کردند. همچنین بر تبلیغات آمریکا که کشورهای همسایه عراق را در ناامنیهای این کشور متهم کرده بود خط بطلان کشیدند. ایشان حضور آمریکا و ایجاد اختلافات درونی در عراق و دخالت او در تدوین قانون اساسی عراق را مهمترین عوامل ناامنی برشمردند. دخالتهایی که حتی مردم آمریکا را به واکنش وادار کرد.
نماز جمعهی مهر ۱۳۸۴
نماز جمعهای که فریاد یک حق مسلم شد
دو ماه بعد، در اوایل پاییز، رهبر معظم انقلاب برای بار دیگر در سال ۱۳۸۴ به اقامه نماز جمعه پرداختند. این بار اما، دو سه ماه از آغاز به کار دولت نهم گذشته بود که رهبر انقلاب از بیصبری برخی افراد در تحقق برنامههای دولتِ تازه نفس، گلایه کردند و از همگی برای کمک به دولت و اعتماد به او دعوت کردند. ایشان تذکر دادند که دشمنان جمهوری اسلامی در باطن قلبشان مخالف این انتخابات پرشور بوده و هستتد. لذا با هدف دلسرد کردن مردم شایعهسازی میکنند و عدهای نیز شایعات مضحک آنها را در داخل تکرار میکنند.
دستیابی ملت ایران به دانش و فناوری هستهای مطلب دیگری بود که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد. ایشان از وحدتی در میان ملت ایران سخن میگفت که بر ابراز یک حق طبیعی تأکید داشت. و آن چیزی نبود جز اینکه «انرژی هستهای حق مسلم ماست» ایشان به دستان پیدا و ناپیدای آمریکا در مانعتراشی برای پیشرفت هستهای کشور اشاره کردند و فرمودند: «سلطهگران جهانی در راه استفادهی عملی ملت ایران از این دستاورد بزرگ علمی، مانعتراشی میکنند، اما حرف ملت ایران این است که هیچکس حق ندارد در مناسبات بینالمللی گزینشی عمل کند و برخی ملتها را از حق دستیابی به دانش هستهای محروم نماید.» ۲۹/۰۷/۱۳۸۴ متهم ساختن ایران به ساخت سلاح اتمی دروغ دیگر آمریکاییها بود برای ایجاد چالشی دیگر. رهبر انقلاب این دروغ آمریکا را به دروغهای دیگر آنها در باب حقوق بشر تشبیه کردند. حقوق بشری که در زندانهای ابوقریب و گوانتانامو خودش را به جهان نشان داده بود. درست چند روز بعد از این خطبههای رهبر انقلاب بود که نخستین ماهواره ایرانی با عنوان «سینا ۱» به فضا پرتاب شد.
پروژهای که اولین گام جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به فناوری، طراحی و ساخت ماهواره در باشگاه فضایی جهان بود. این نیز شاهد دیگری بر سخن رهبری در باب استعداد و نبوغ ایرانیان شد و بیش از پیش دشمنان انقلاب را ناامید ساخت. البته معارضین اصلی در مسیر پیشرفت ایران، آمریکا و همپیمانان و نزدیکان او همچون انگلیس همیشه بوده و هستند. رهبر انقلاب اما آب پاکی را روی دستشان ریخت: «حرف جمهوری اسلامی این است که این ملت؛ ملتی که انقلاب کرده است؛ ملتی که... با حوادث گوناگون و نشیب و فرازهای مختلف مواجه شده و با آنها پنجه انداخته و در همهی قضایا توانسته است به طرف هدفهای خود پیش برود؛ ملتی که اکثریت قاطع آن، جوانند؛ ملتی که دانشجوی آن، استاد آن، نخبهی علمی و عملی آن روزبهروز رو به افزایش است، ملتی است که رو به آینده دارد؛ دل پُرامید دارد. این ملت، ملتی نیست که زیر بار زور و تحمیل امریکا و غیرامریکا برود.» این نیز فصلالخطابی شد در مسیر حق مسلم ایرانیان.
نماز جمعهی مهر ۱۳۸۵
مقاومت، تنها راه پیروزی حزبالله لبنان
سال ۸۵ سالی که از دریچه دوربین عکاسان و در میان سطرهای نگارش یافته خبرنگاران، سال جنگ، نفت و سال مسلمانان نام گرفت. مسلمانانی که در كانون وقایع سال قرار گرفتند. از اینرو، رهبر انقلاب اسلامی نیز جنگ ۳۳ روزهی حزبالله لبنان با رژیم صهیونیستی را از نگاه جبههی مقاومت شرح دادند. تأثیرات این پیروزی بیسابقه حزب الله بر رژیم غاصب به تغییر معادلات داخل لبنان محدود نماند بلكه كفه توازن قدرت را در كل غرب آسیا به سود جبهه مقاومت دگرگون ساخت. و این چنین بود که شیرینی این پیروزی در کام تمام کشورهای مسلمان منطقه ریخته شد و البته تلخی آن به کام رژیم صهیونیستی و آمریکا. رهبر معظم انقلاب بزرگترین درس این حادثه را بار دیگر مقاومت ملتها در مقابل زورگویان، متجاوزان و ستمگران دانستند و فرموند: «راه مقاومت و ایستادگی، تنها راه پیروزی است؛ راه دیگری وجود ندارد؛ ولو مقاومت کننده یک گروه کوچک باشد؛ ولو آن قدرتی که در مقابل آن مقاومت میشود، ارتش درجهی یک دنیا باشد و از طرف آمریکا هم حمایت بشود. هرچه باشد، این یک راز و سنّت الهی است.» ۲۱/۰۷/۱۳۸۵
البته ایان همگان را به هوشیاری نیز سفارش کردند چراکه پیروزی نباید باعث غفلت شود و هوشیاری در برابر دشمنی که پا در گل مانده است و از یک گروه غیرنظامىِ با امکانات بسیار محدود و کم شکست خورده، ضروری است. رژیم صهیونیستی و آمریکا قطعا در صدد جبران این شکست مفتضحانه برمیآمدند لذا رهبر انقلاب از برنامههای دشمن گفتند: «اولاً برنامهی اینها در خود لبنان، تضعیف حزبالله است... از لحاظ سیاسی در صددند هر چه بتوانند حزبالله را تضعیف کنند. میخواهند... فشارهای سیاسی روی آن وارد کنند.» ۲۱/۰۷/۱۳۸۵ اختلافافکنی در میان شیعه و سنی در عراق نیز از دیگر حربههای آمریکا بود که رهبر انقلاب در خطبههای عربی خود نسبت به آن هشدار دادند.
نماز جمعهی شهریور سال ۱۳۸۶
شکست آمریکا در پروژهی خاورمیانهی جدید
سال ۱۳۸۶ سال رونق در علم و فناوری بود. تلاشهای مهم علمی پژوهشکده رویان به ثمر نشست و رهبر معظم انقلاب از آن دیدن کردند، قویترین ابر رایانه غرب آسیا در ایران ساخته شد، محققان پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی کشور موفق به تولید نانوتایر شدند، صاعقه، نسل دوم جنگنده آذرخش پرواز کرد و ایران برنده نشان طلای 2007 IENA در علم نانو تکنولوژی شد. اما ۱۳۸۶، مرگبارترین سال برای نظامیان آمریکایی در عراق و سال شکست آمریکا در پروژهی خاورمیانهی جدید شد. حضرت آیتالله خامنهای در چنین شرایطی پشت تریبون نماز عبادی، سیاسی جمعه قرار گرفته و ماجرای شکست پروژه آنها را شرح دادند. پروژهای که ۱۱ سپتامبر را بهانهای کرد برای خاورمیانهی جدید بر محور منافع نامشروع رژیم صهیونیستی یا به عبارتی، با پایتختی رژیم غاصب. اشغال عراق و حملهی به عراق، بخشی از نقشههای این پروژه بود. آمریکائیها میخواستند دولتی را در عراق سر کار بیاورند که هم ظاهر مردمی داشته باشد، هم توی مُشت آنها باشد. این چیزی بود که میتوانست ایران اسلامی را در محاصره قرار بدهد. اما این پروژه در فلسطین شکست خورد. زیرا در فلسطین حماس که بزرگترین و اصلیترین هستهی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است، با آراء مردم، دولت تشکیل داد و سر کار آمد.
خود رژیم صهیونیستی هم ضربه خورد. دلیل ضربه را رهبر انقلاب اینگونه توصیف میکند: «این نیروی نظامىِ پرهیاهوی پرمدعا – ارتش اسرائیل که ادعا میشد قویترین ارتش این منطقه است، با ساز و برگِ مفصل وارد جنگ با لبنان شد؛ آن هم نه با یک کشور، نه با یک دولت؛ با یک نیروی منظم، با چند هزار نیروهای حزبالله و مقاومت اسلامی. سی و سه روز این جنگ طول کشید، که در این منطقه سابقه ندارد. این جنگ، سیوسه روز طول کشید و با شکست کامل و مفتضحانهی ارتش اسرائیل تمام شد... آنها قصد داشتند در لبنان حزبالله را خلع سلاح کنند؛ اما حزبالله نه فقط خلع سلاح نشد، بلکه آنچنان قوی و مقتدر شد که توانست ارتش اسرائیل را که به صورت افسانهای شکستناپذیر میدانستند، شکست بدهد.» ۲۳/۰۶/۸۶
از سوی دیگر عراق را اشغال کردند. اما بعد از چهار سال همه در دنیا قضاوتشان این بود که آمریکا در عراق شکست خورد. آمریکاییها تلاش کردند دولت مردمی را ساقط کنند اما نتوانستند. در مورد تضعیف جمهوری اسلامی و محاصرهی جمهوری اسلامی هم قضیه بعکس شد.
نماز جمعهی شهریور ۱۳۸۷
هوشیاری در برابر فتنه و حفظ وحدت کلمه در مبانی انقلاب
درست یک سال بعد در اواخر شهریور ماه که نقشههای آمریکا در منطقه با شکست مواجه میشد و خط مقاومت سنگرهای پیروزی را فتح میکرد، رهبر انقلاب برای رفع برخی شبهات در جامعه و دعوت مردم به وحدت و هوشیاری نسبت به هر فتنهای، به دانشگاه تهران برای اقامهی نماز جمعه رفتند.
ایشان ضمن تبیین شرایط فتنه به شرایط غبارآلود و مبهم، فرمودند: «در چنین شرایطی که به وسیلهی دنیاطلبان به وجود میآید، برخی افراد بصیرت خود را از دست میدهند و تعصبهای جاهلی رشد میکند و ممکن است برخی که دنیاطلب نیز نیستند، در جهت دنیاطلبان حرکت کنند.» ۲۹/۰۶/۱۳۸۷
آیتالله خامنهای بعد از اینکه بر پایداری ملت ایران و هوشیاری و بصیرت آنها در انواع و اقسام چالشها و مشکلات کشور در طول سالهای پس از انقلاب، مُهر تأیید زدند و واکنشهای مردم را در اقتضائات مختلف کشور حقا و انصافا شایسته دانستند، آحاد مردم را نسبت به دشمنیِ دشمنان آگاه کردند و راه پیشرفت و اعتلاء را وحدت و یکپارچگی دانستند. اما آنچه در بیانات ایشان برجسته شد؛ وحدت کلمهی نخبگان و مسئولان در مبانیِ اصولی بود. وحدتی که مانع ایجاد التهاب در فضای جامعه میشود. چراکه همین ایجاد التهاب خواست و مطلوب دشمن است. ایشان با اشاره به نارضایتی مردم از برخی گفتوگوهای بیجا و بیمورد در میان نخبگان سیاسی خواستار خاتمه آنها شدند.
نماز جمعهی خرداد ۱۳۸۸
دست تفقد پدر امت
شاید مهمترین و تاریخیترین نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب در روز ۲۹ خرداد سال ۸۸ و چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاستجمهوری اقامه شد. نماز جمعهای که باید هم فضای ملتهب جامعه را آرام میکرد و هم فصلالخطابی در برابر فتنهگران میشد.
برخی نامزدهای شکستخورده انتخابات به بهانه تقلب، اعتراضاتی را آغاز کردند که رفته رفته فضای سیاسی_اجتماعی کشور را با فتنهای پیچیده مواجه کرد. فتنهای که سناریو آن ماهها قبل از انتخابات طرحریزی شده بود و همه دشمنان خارجی و معارضان داخلی را امیدوار به براندازی نظام جمهوری اسلامی کرد.
رهبر انقلاب در خطبه اول پس از نقل داستان اضطراب مسلمانان در ماجرای حرکت پیغمبر از مدینه به مکه، به آرامش و سکینه از سوی خداوند بشارت دادند. آرامشی که در صورت استواری در ایمان و مضطرب نشدن حاصل میشود. لذا حسنظن به خدا در این شرایط دستگیری میکند. از اینرو رهبر انقلاب تأکید کردند: «امروز جامعهی انقلابی ما، مردم مؤمن ما، نیاز به این دارند که این آرامش را، این سکینه را، این طمأنینه و وقار را در خودشان هرچه بیشتر به وجود بیاورند.» ۲۹/۰۳/۱۳۸۸ ایشان ایجاد پیدرپی این حوادث پس از انقلاب را به مردم یادآوری کردند و سربلندی در مقابل طوفانهای سهمگین را نشانه تفضل خداوند به ملت ايران دانستند. البته تفضلی که نباید باعث غرور و غفلت شود.
رهبر انقلاب در خطبه دوم این نماز جمعه به تجلیل از مسئولیتپذیری ملت ایران و دلبستگی آنها به نظام پرداختند و مشارکت ۸۵ درصدی مردم با وجود اختلاف سلایق را عنایت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دانستند. این زلزلهی سیاسی یعنی حضور ۸۵ درصدی در سی و سومین سال پس از انقلاب «تجدید پیمان با امام و با شهدا [بود]؛ و برای نظام جمهوری اسلامی یک نَفَس تازه کردن، یک حرکت از نو، یک فرصت بزرگ.» ۲۹/۰۳/۱۳۸۸
ایشان همچنین این اعتماد مردم به نظام، امیدواری به آینده و احساس آزادی را بزرگترین سرمایهی جمهوری اسلامی معرفی کردند. البته گفتند که به همان اندازه ایجاد کننده بغض و خشم و کینه برای دشمنان است، از اینرو باید هوشیار باشیم. ایشان با اشاره به سخنان خود در فروردین همان سال به خط تبلیغاتی دشمن مبنی بر تقلب در انتخابات تأکید کردند.
ایشان خطاب به کاندیداها تأکید کردند رقابت بین نامزدها، رقابتی درون نظام است و همهی آنها را جزء عناصر نظام معرفی کردند و برنامه مناظرات را اگر از انصاف و حق فاصله نگیرد و به تلخکامی و کینهتوزی منجر نشود لازم و مفید دانستند. آیتالله خامنهای در تمام طول خطبههای نماز جمعه همچون پدری دلسوز دست تفقد خود را بر سر همهی نامزدها کشیدند، آنها را به وحدت و سعه صدر دعوت کردند، اگر نام کسی در مناظرات به ناحق برده شد از او دفاع کردند و مسیر قانونی را برای حل مسائل، بهترین و درستترین روش معرفی کردند. ایشان یک بار دیگر نقاب از چهره دشمنان انقلاب برداشتند و افراد را از خوشحال کردن دشمنان برحذر داشتند.
و اما در پایان خطاب به سران استکبار و سران رسانههای استکباری این چنین فرمودند که آنها با دیدن حضور پرشور مردم شوکه شدند و فهمیدند سرفصل جدیدی در مسائل مربوط به جمهوری اسلامی پیدا شده که مجبورند آنها را بپذیرند. اما به محض مشاهده اعتراض برخی نامزدها به نتایج انتخابات، فرصت را مناسب دیدند تا هر چه میتوانند بر آن موجسواری کنند. ایشان در پایان از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طلب دعا و یاری کردند.
نماز جمعهی شهریور ۱۳۸۸
سیره سیاسی امیرالمومنین(ع)، چراغراه ملت و نظام
کمتر از سه ماه بعد از نماز جمعه تاریخی خرداد ماه، رهبر انقلاب در اجتماع عظیم و باشکوه روزهداران و در ایام عزای مولای متقیان، پشت تریبون نماز جمعه حاضر شدند و ابتدا به تبیین سلوک سیاسی امام علی (علیهالسّلام) پرداخته و رفتار سیاسی امام خمینی (رحمه الله علیه) را منطبق با سیرهی امیرمؤمنان دانستند.
سپس مخاطب خود را جریانها، شخصیتها و مسئولان سیاسی قرار دادند. از انشعابات و اختلافات سخن گفته و آنها را دستهبندی کردند: «بعضی انشعابها ناشی از اختلاف در مبانی و در عقاید است؛ بعضی از اینها... بحث منافع است، دعوا بر سر منافع است؛ بعضی از این اختلافها هیچکدام از اینها نیست؛ مسئلهی سلائق است، اختلاف دیدگاه و اختلاف سلیقه در اجرای اصول است؛ در چهارچوب اصول و مبانی، در روشها اختلاف به وجود میآید؛ لذا اینها یک جور نیستند.» ۲۰/۰۶/۱۳۸۸ لذاست که برخورد با آنها یکجور نخواهد بود چنانکه امام نیز گاهی مدارا، گاهی نصیحت و در جایی برخورد میکرد. ایشان خط انتقاد سازندهی برآمده از اصول را از اختلافات و تعارضهای خسارتزا جدا کردند و به تبیین اصول که اصول انقلاب، اسلام، قانون اساسی، رهنمودهای امام(ره)، وصیتنامهی امام(ره) و سیاستهای کلی نظام است پرداختند و قاطعانه فرمودند که «بنای نظام در اینجا، جذب حداکثری و دفع حداقلی است» اما «اگر کسی با مبانی نظام معارضه کند، با امنیت مردم مخالفت کند، نظام مجبور است در مقابل او بایستد.» ۲۰/۰۶/۱۳۸۸
ایشان بعد از این هشدار به احتمال ایجاد فساد و انحراف در حکومتهای اسلامی اشاره کردند و راه حل آن را تقوا و مراقبت دانستند. این سخنان رهبری صحنه را بیش از پیش برای مردم روشن کرد.
نماز جمعهی بهمن ۱۳۸۹
بیداری اسلامی با الگوی انقلاب اسلامی
بیداری اسلامی عنوان سلسله قیامهایی است که در برخی کشورهای عربی رخ داد. این قیامها از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ شروع شد. اولین آن در تونس بود و پس از آن در مصر، لیبی، یمن و بحرین ادامه یافت. آیتالله خامنهای با تحلیل ماهیت این قیامها آن را بیداری اسلامی نامیدند زیرا مردم این کشورها به دنبال تحقق خواستههای خود بر اساس اسلام بودند.
رهبر انقلاب چند روز پس از آغاز جریان بیداری اسلامی در کشورهای عربی، روز 15 بهمن سال 89 به اقامه نمازجمعه پرداختند و سعی کردند نقشهی استکبار و پیروزی انقلاب در تقابل با آن و سپس روند رو به رشد انقلاب اسلامی را با بیان دستاوردهای آن تبیین کنند. بخشی مهمی از کارکرد این خطبهها ارائه الگوی انقلاب اسلامی به جریان بیداری اسلامی و ایجاد امید در به ثمر نشستن آن بود. در خطبه اول از غرب آسیا گفتند و از نقشهای که استکبار برای آن داشت. نقشهای که بعد از طلوع انقلاب اسلامی در سرزمین ایران نقش بر آب شد. بعد از آن بود که هدف دشمن به براندازی نظام جمهوری اسلامی معطوف شد که آخرین نمایشنامهی آنها تا آن زمان فتنهی ۸۸ بود. سپس به دنبال نفوذ در ایران رفتند. به هر ترتیب دشمنان از دشمنی کم نگذاشتند اما موفق نشدند چون مردم بیدار بودند. وقتی به مقايسهی ایران قبل و بعد از انقلاب میپردازیم تفاوتها چشمگیر است و این حاصل بیداری و ایستادگی یک ملت است که رحمت الهی را جلب میکند. از اینرو ملت ایران حرکت و مجاهدتش الگو شد.
ایشان در خطبه دوم نیز مطالبی به زبان عربی خطاب به ملتهای اسلامی بیان کردند.
نماز جمعهی بهمن ۱۳۹۰
«ما میتوانیم»، گفتمانی برای نهضت بيداری اسلامی
با اینکه فشارهای غرب علیه انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۹۰ مانند فشار مضاعف بر پروژه هسته ای ایران، مسأله حقوق بشر در ایران، متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، تحریم های اقتصادی، نظامی، سیاسی، جنگ جاسوسی و... بسیار زیاد بود اما همزمان با ایامالله دهه فجر و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای در یکی دیگر از نماز جمعههای تاریخی خود ابتدا به ارائه تحلیل جامعی از دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداختند و از بین رفتن وابستگی و جایگزینی استقلال همهجانبه، از بین رفتن اختناق نفسگیر و حاکمیت فضای آزادی، رهایی از تحقیرشدگی تاریخی و بهدست آوردن عزت ملی، از بین رفتن ضعف نفس و خود کمبینی و حاکم شدن روحیه اعتماد به نفس ملی را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برشمردند. یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب، تبدیل شدن ملت ایران، از ملتی منزوی و بینقش در مسائل سیاسی، به ملتی آگاه و دارای تحلیل سیاسی و تأثیرگذار در مسائل کشور بود. نقاط قوت و ضعف نظام نیز از دیگر مطالبی بود که رهبر انقلاب به آن مفصل پرداختند. ایشان راهحل از بین رفتن نقاط ضعف را اتحاد و وحدت و همدلی، غفلت نکردن از ارزشهای اصولی، فریب دشمن را نخوردن و پرهیز از تنبلی و کمکاری دانستند.
موضوع دیگر، طرح نقشهی راه برای ملتها و نخبگان با هدف پیشرفت موفقِ بیداری اسلامی بود.
علاوه بر اینها، انتقال شیوه و گفتمان کارآمد امام خمینی(ره) مبنی بر شعار و باور «ما میتوانیم» موضوع دیگر مطرح شده از سوی ایشان بود. اشاره به اینکه دشمن همیشه تبلیغ میکرد که جهان اسلام عاجز و عقبافتاده است و نمیتواند کاری از پیش ببرد. امام(ره) اما برای نخستین بار «ما میتوانیم» را به یک برنامهی مبارزاتی تبدیل کرد و نشان داد که مردم جهان اسلام نهفقط عاجز نیستند بلکه میتوانند طاغوتهای مستبد وابسته به غرب را هم سرنگون کنند، محتوای مهم این موضع رهبر انقلاب بود.
نماز جمعه دی ماه ۱۳۹۸
مژدهای به مردم صبار و شکور
سیل بیسابقه در بهار سال ۹۸ یکی از تلخترین اتفاقات آن روزها بود. اما سیل عظیم دیگر در دی ماه ۹۸ اتفاق افتاد. مصیبتی که روح و جان یک ملت را به یکباره آزرد و داغی بزرگ بر آنها تحمیل کرد و آن شهادت حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس از رهبران مقاومت اسلامی عراق و همراهانشان در بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حملهای تروریستی توسط پهپاد آمریکایی در فرودگاه بغداد بود. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد شخصاً دستور ترور را صادر کرده است.
این موضوع در ایران بازتاب بسیار گستردهای داشت؛ بهگونهای که در اقصی نقاط کشور مردم برای محکوم کردن این عملیات تروریستی به خیابانها آمدند و نیز تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی با حضور میلیونی مردم در سراسر کشور برگزار شد؛ تشییع پیکری که نظیر آن در تاریخ کمتر دیده شده است.
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور حاج قاسم سلیمانی تعدادی موشک بالستیک به مواضع ارتش تروریستی آمریکا در پایگاه عینالأسد کشور عراق شلیک کرد.
در بحبوحه این جریانات، هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین به همراه ۱۷۶ نفر مسافر در ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ از باند فرودگاه امام خمینی(ره) برخاست اما شوربختانه در پی یک حادثه دلخراش تمامی ۱۷۶ مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را از دست دادند.
رهبر انقلاب پس از دو هفته سوگواری، این بار برای ارائهی یک تبیین اساسی از حوادث مهم آن مقطع و مسیر آینده کشور و انقلاب، پس از هشت سال دوری از نماز جمعه، همین تریبون را برای گفتگو با ملت برگزیدند.
رهبر انقلاب اسلامی دستور خداوند به حضرت موسی (علیهالسلام) مبنی بر یادآوری ایامالله به مردم را نشاندهندهی اهمیت و کارکرد مهم آن برای هدایت افراد صبّار و شکور خواندند و با بهرهمندی از آیات سورهی ابراهیم، حادثهی شهادت و تشییع سپهبد سلیمانی و یاران شهیدش، و صبوری مردم را مقدمهای قرار دادند برای بیانِ اینکه نباید تحت تاثیر وقایع تلخ و فرافکنی تبلیغاتی دشمن قرار گیریم و حوادث بزرگ و حمایتهای الهی را نادیده بگیریم.
حضرت آیت الله خامنه ای سپاه قدس را «نهاد انسانیِ دارای انگیزه های بزرگ» و «حافظ کرامت مستضعفان و بلاگردان مقدّسات» معرفی کردند.
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در خطبهها، بحث طرفداری همه جانبه و قاطعانهی مردم ایران از «خط مجاهدت و مقاومت» بود. و نهایتا نیز ایشان تأکید و تصریح کردند «ارادهی الهی» بر پیروزی ملّت ایران قرار گرفته و «دست قدرت خدا» را باید در این حوادث دید و این خود مژدهای به مردم ایران و اهالی جبههی حق بود.
نماز جمعهی مهر ۱۴۰۳
نماز جمعه نصر
نماز جمعه تاریخی دیگر در تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۳ مهر ۱۴۰۳ و در شرایط حساسی ایراد شد که یک سال از عملیات طوفانالاقصی میگذشت و با شهادت شخصیتهای برجسته مقاومت، از جمله شهید سیدحسن نصرالله و شهید اسماعیل هنیه، و موشکباران مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به نام وعدهی صادق ۲ همزمان بود.
نمازی که در مصلا اقامه شد و تبدیلی به نماز جمعهای تاریخی شد. مردم برای اعلام حمایت از نظام و جبهه مقاومت و دفاع از تمامیت ارضی کشور به میدان آمدند. گو اینکه برای جهادی تمامعیار لشگرکشی کردهاند. این در حالی بود که احتمال هرگونه شرارتی از صهیونیست جنایتکار و وحشی میرفت. حضور این جمعیت به امامت ولیفقیه، هویت جمعی ملت انقلابی را بار دیگر تقویت نمود و عیان ساخت. این حضور به موقع علاوه بر اعلام اتحاد و همبستگی، هم در میان ملت ایران و هم در میان امت اسلام ایجاد احساس امنیت و آرامش میکند. بدیهیست وقتی چنین حضوری با سخنان راهبردی رهبر انقلاب همراه میشود میتواند بینظیرترین صحنهها را خلق کرده و ثمرات عمیقتری را رقم زند.
رهبر انقلاب اما پس از تأکید بر تقوای الهی که یکی از نتایج آن همبستگی مؤمنین است، از وجوب این یکپارچگی سخن گفتند که در دایره رحمت الهی میگنجد و عزتآفرین میشود. ایشان سیاست تفرقهافکنانه دشمنان جهان اسلام و البته سیاست قرآنیِ ولایت بین مؤمنین، برای مقابله با آن را تبیین نمودند. سیاستی که اگر امت اسلام، بیش از این به آن بها داده بود قطعا تا به امروز به نابودی رژیم صهیونیستی منتج شده بود. رهبر انقلاب به بیداری و هوشیاری ملتها تأکید کرده و نهیب زدند که «اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، بیدار باشد؛ وقتی دید دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن ملّت مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی... ما باید کمربند دفاع را، کمربند استقلالطلبی را، [کمربند] عزّت را، از افغانستان تا یمن، از ایران تا غزّه و لبنان، در همهی کشورهای اسلامی و ملّتهای اسلامی محکم ببندیم.» ۱۳/۷/۱۴۰۳ ایشان پس از استدلال عقلی و قانونی به موضوع دفاع مشروع از خاک در قواعد بینالمللی پرداختند و وارد خطبه عربی شدند. ابتدا به همدردی با حزبالله و جوانان لبنانی پرداختند و خود و ملت ایران را عمیقا عزادار آن مرد بزرگ پرچمدار مقاومت، شهید سید حسن نصرالله، معرفی کردند اما عزاداری ما را همچون عزاداری برای سیدالشهدا (علیه السلام) زندهکننده، درسدهنده، انگیزهبخش و امیدآفرین دانستند.
تجلیل از شخصیت منحصر به فرد شهید سید حسن نصرالله و الگوگیری و ادامه راه ایشان در سایه همبستگی و پرهیز از ناامیدی، فراز دیگری از سخنان رهبر انقلاب را به خود اختصاص داد. ایشان حزبالله را شجرهی طیّبه و رهبر قهرمان و شهید آن را، عصارهی فضائل تاریخی و هویّتی لبنان دانستند.
نقش آمریکا در سرپایی رژیم صهیونی، مقاومت خیرهکننده غزه و عقبگرد هفتاد ساله رژیم صهیونی از دیگر مطالب خطبه دوم بود. نکتهی حائز اهمیت این بود که ایشان ضربه به رژیم صهیونی را خدمت به کل انسانیت دانستند: «هر ضربه به رژیم از سوی هر کس و هر مجموعه، خدمت به کل منطقه و بلکه به کل انسانیت است.» ۱۳/۷/۱۴۰۳
اگر از خلق صحنههای زیبای شجاعت، عبادت، بصیرت، همبستگی و اتحاد، همدلی و کمک به مردم فلسطین و لبنان در این نماز جمعه تاریخی بگذریم به امنیتی میرسیم که نه فقط در سایهی قدرت موشکی بلکه در پسِ مشتهای گره کردهی ملت انقلابی زیر سایهی آفتاب گرم و روشن امام امت تأمین شد.
سخنرانی تاریخی ۲۱ آذر ۱۴۰۳
درس و عبرتهای کلیدی از حوادث سوریه
در حالی که حملات رژیم صهیونیستی به غزه حتی با گذشت بیش از یک سال همچنان ادامه داشته و رشادتهای جبههی مقاومت صفحات دیگری از تاریخ را ورق میزند و در شرایطی که سوریه به عنوان نقطهای مهم در محور مقاومت دستخوش تغییرات مهمی شده و توسط گروههای مسلح تصرف شده، ، رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم درباره تحولات سوریه و شرایط جبههی مقاومت به سخنرانی پرداختند.
در این بیانات ایشان به تبیین لایههای مختلف حوادث سوریه پرداخته و تصریح کردند این حوادث محصول نقشهی آمریکایی-صهیونیستی است. چرا که آمریکا و رژیم صهیونی مثل دیگر کشورها ساکت ننشستند و با بمباران صدها مرکز زیرساختی، فرودگاه، مراکز تحقیقاتی، مراکز تربیت دانشمند و نقاط دیگر سوریه، عملاً در حوادث سوریه دخالت کردند و همچنین مانع از کمکرسانی به مردم سوریه شدند.
ایشان هدف آمریکا را محکم کردن جای پای در سوریه دانستند و تأکید کردند که البته بدون شک مناطق تصرفشده سوریه بدست جوانان غیور سوری آزاد خواهد شد و آمریکا نیز به توفیق الهی بدست جبهه مقاومت از منطقه اخراج خواهد شد: «آمریکا به دنبال این است که جاپای خودش را در منطقه محکم کند؛ اهدافشان اینها است؛ و زمان نشان خواهد داد که انشاءالله هیچکدام به این هدفها نخواهند رسید. مناطق تصرّفشدهی سوریه به وسیلهی جوانان غیور سوری آزاد خواهد شد ــ شک نکنید این اتّفاق خواهد افتاد ــ جاپای آمریکا هم قرص نخواهد شد و به توفیق الهی، با حول و قوّهی الهی آمریکا هم به وسیلهی جبههی مقاومت از منطقه اخراج خواهد شد. » ۲۱/۰۹/۱۴۰۳
ایشان با بازخوانی تعریف مقاومت آن را واقعیتی ریشهدار در ایمان و باور ملتها و یک مکتب اعتقادی خواندند و با بیان مصادیق گوناگون گسترش جبههی مقاومت در طول تاریخ، آن را رمز پیروزی ملتها دانستند.
ترسیم منطقِ حضور ایران در کشور سوریه بخش دیگر بیانات رهبر انقلاب بود ایشان ابتدا با اشاره به دوران هشت سال دفاع مقدس فرمودند: «در بحبوحهی دفاع مقدّس، آن وقتی که همه برای صدّام کار میکردند و علیه ما کار میکردند، دولت سوریه آمد یک حرکت تعیینکنندهی بزرگی به نفع ما و علیه صدّام انجام داد؛ و آن، این بود که لولهی نفتی را که نفت آنجا را میبرد به مدیترانه و به اروپا و پولش برمیگشت در کیسهی صدّام، قطع کرد.» ۲۱/۰۹/۱۴۰۳ این اقدام سوریه کمک بزرگی برای ایران بود.
ایشان علت دیگر حضور جوانان و برخی فرماندهان ایرانی در سوریه و عراق را مقابله با فتنه داعش خواندند و تأکید کردند که اگر جلوی داعش گرفته نمیشد، ناامنی به ایران نیز سرایت کرده و سراسر آن را فرامیگرفت. همچنین اقدامات داعش در هتک حرمت اعتاب مقدسه سبب شد تا جوانان مؤمن، غیور و محبّ اهلبیت (علیهم السلام) اجازه تعرّض به دشمن را ندهند: «نیروهای ما، هم در عراق، هم در سوریه حضور پیدا کردند به دو علّت: یک علّت «حفظ حرمت اعتاب مقدّسه» بود... یک علّت دیگر، «مسئلهی امنیّت» بود.» ۲۱/۰۹/۱۴۰۳ ضمن اینکه این حضور را حضور مستشاری خواندند؛ یعنی تشکیل قرارگاههای مرکزی، تعیین راهبردها و تاکتیکها، حضور در میدان جنگ در مواقع ضروری و از همه مهمتر بسیج جوانان آن مناطق.
تشریح روند آتی تحولات منطقه از دیگر نکات این سخنرانی تاریخی بود. ایشان در اینباره فرمودند: «همه بدانند، مسئله اینجور نخواهد ماند... قطعاً جوانان غیور سوری به پا خواهند خاست، ایستادگی خواهند کرد، فداکاری خواهند کرد، تلفات هم خواهند داد امّا بر این وضع فائق خواهند آمد. همچنان که جوانان غیور عراق این کار را کردند... اینها هم همین کار را خواهند کرد. البتّه ممکن است زمان ببرد، طولانی بشود، امّا نتیجه حتمی و قطعی است.» ۲۱/۰۹/۱۴۰۳
ایشان در بیان درسها و عبرتهایی از حادثه سوریه برای مسئولان و آحاد ملت، گفتند: «حادثهی سوریه برای ما ــ برای یکایک ما، برای مسئولین ما ــ هم درس دارد، هم عبرت دارد؛ باید درس بگیریم. یکی از درسها این مسئلهی «غفلت» است... از دشمن نباید غافل شد؛ دشمن را حقیر هم نباید شمرد، به تبسّم دشمن هم نبایستی اعتماد کرد؛ گاهی دشمن با لحن خوش با انسان حرف میزند، با تبسّم حرف میزند، امّا خنجر را پشت سرش گرفته، منتظر فرصت است.» ۲۱/۰۹/۱۴۰۳
رهبر انقلاب همچنین نسبت به خطر انفعال و غرور هشدار دادند: «انفعال از مؤمن نباید سر بزند. خطر انفعال گاهی از خود حادثه بیشتر است. انفعال یعنی اینکه انسان نگاه کند و به این احساس برسد که هیچ کاری نمیتواند بکند، پس تسلیم بشود! این انفعال است. پس در پیشرفتها و موفّقیّتها «غرور» سم است؛ در ناکامیها و مشکلات «انفعال» زهر است؛ باید مراقب این دو باشیم.» ۲۱/۰۹/۱۴۰۳
حضرت آیتالله خامنهای در پایان سخنانشان، ملت ایران را آماده به کار خواندند و تأکید کردند: «خدای متعال انشاءالله کمک خواهد کرد و ریشهی صهیونیسم و عوامل خبیث غربی در این منطقه برکنده خواهد شد؛ به فضل الهی.» ۲۱/۰۹/۱۴۰۳