به گزارش حلقه وصل، بیستویکمین فصل از نمایش میدانی «فصل شیدایی» با روایت وقایع مختلف از جمله خلقت انسان، نشانههای ظهور، ورود حضرت معصومه (س) به قم و رشادتهای شهید زینالدین، در شهر قم به روی صحنه میرود. بر همین اساس حجت الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی به ابعاد درونی و گفتمانی این نمایش اشاره کرده و از برگزارکنندگان آن تقدیر کرده است.
در ادامه این یادداشت تقدیم مخاطبان میشود:
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»
خدای متعال توفیق حضور در فصل شیدایی را که یک نمایش میدانی و چند رسانهای و معرفتی و بصیرتی و هنری بود؛ نصیب این کمترین ساخت.
این نمایش که به همت سازمان هنری رسانهای اوج و با همکاری هنرورزان و سربازان انقلابی و ولایی ساخته شد، کاری است ارزشمند با صورت و معنایی فاخر و صدابرداری و نورپردازی فنی و داستانی پرمحتوا.
این هنرنمایی، گزارشی زیبا و فنی از سیر آفرینش آدم تا ورود حضرت معصومه و نشانههای ظهور و قیام امام خمینی و رشادتهای لشکر علی بن ابی طالب و سردار زین الدین بود.
نمایشی که در بیست و یک استان اجرا شد و هفده شب در شهرستان قم با بیش از پنج هزار تماشاچی در هر شب نمایش داده شد و شب پایانی با بیش از ده هزار تماشاچی که نشان از مقبولیت مردمی این اثر فاخر داشت.
فصل شیدایی، روایت آدمی و حکایت رنج و دلالت سلسله العشاق آدم تا نشانههای ظهور است. چقدر زیبا عظمت پنج نور آل عبا و نقش آنها در رفع نیازمندی آدم و نوح و ابراهیم به پنج سرور آل عبا و حکمت ذبح اسماعیل به نمایش گذاشته شد.
بعثت پیامبر اعظم و واقعه غدیر خم و حمله ناجوانمردانه به بیت زهرای مرضیه و تشییع شبانه و غریبانه آن بانوی بزرگوار و حادثه کربلا و غربت و شهادت امام حسین بن علی دلهای حاضران را عاشورایی میکرد.
سفر امام رضا و حدیث سلسله الذهب و بیان پیوند ولایت با توحید و هجرت فاطمه معصومه به قم که سرآغاز رشد تشیع در ایران بود و چگونگی تزویر مأمون در شهادت کاروان و بیماری و شهادت آن بانوی بزرگوار در قم، بسیار عالی نمایش داده شد.
اشاره به ضرورت تربیت فرزندان توسط خانوادهها در این اثر فاخر، درس تربیت در این هنر حکمی بود. یاد شهیدان در فصل شیدایی به آزادگان، حیات معنوی دمید. اینگونه برنامهها برای ثبات معنا و معنویت خانوادهها بسیار مؤثر است.
وقتی سخن از حکمرانی فرهنگی به میان میآید یعنی همین آثار فاخر حکیمانه که متأسفانه متولیان فرهنگی از آن به دورند. نظریه حکمرانی فرهنگی مبتنی بر حکمت نبوی و علوی و ولوی به معنای سیاستها و مقررات و ساختارها و گفتمانسازی و نظارت و اصلاح و خدمات در یک بسته نظام مند با رویکرد حکمت اسلامی دیده شود.
خداوند توفیق روزافزون به نویسندگان و هنرورزان و کارگردان این نمایش حکیمانه جناب سعید اسماعیلی و مدیر سازمان اوج برادر و عزیز دلم جناب احسان حسنی عنایت کند که توانستند علاوه بر تأثیر تربیتی و معرفتی، یاد ۶۰۹۰ شهید استان قم را گرامی بدارند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
دست بوس جهادگران فرهنگی
عبدالحسین خسروپناه دزفولی