
به گزارش حلقه وصل، متن این نامه بدین شرح میباشد:
بسم رب الشهدا و الصدیقین
جناب آیتالله آملی لاریجانی
ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
سلامعلیکم
فرارسیدن ایام سوگواری شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) را خدمت شما تسلیت عرض میکنیم.همانطور که مستحضر هستید در جریان تصویب برجام، برخلاف واقع گفته شد که رهبری با این روند موافق هستند و«برجام تصمیم نظام است». اما بعدها مشخص شد که رهبری برجام را دچار مشکلات ساختاری میدانستند و خطوط قرمز ایشان در آن رعایت نشده بود. در بررسی لوایح FATF هم در مذاکرات مجلس تلویحاً گفته شد که رضایت رهبری جلب شده است!گمانهزنی و نقلقولها ازنظر رهبری درباره FATF ادامه داشت تا در روز ۳۰ خرداد ۹۷، رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس، با یادآوری اهداف کنوانسیونها و اشاره به تواناییهای داخلی نظر خود را مبنی برعدم پیوستن به این کنوانسیونها صریحتا اعلام کرده و جای هیچ شک و شبههای را باقی نگذاشتند .متأسفانه درصورتیکه انتظار میرفت تا بررسی کنوانسیونهای فوقالذکر، از دستور کار مجلس خارج شود، از فردای آن روز شاهد پیگیریهای مصرانه و تأکیدهای دولت و مجلس دربارهی FATF، کنوانسیونهای پالرمو وCFT و گره زدن مجدد عمدهی مشکلات کشور به آن بودیم!؟
دراینباره ما دانشجویان و بسیجیان انقلابی ، بر خود لازم دانستیم نکاتی را منباب FATF و اثرات آن متذکر شویم.
کنوانسیون پالرمو:
ایران با تصویب کنوانسیون پالرمو که بخش زیادی از آن درباره قاچاق و پولشویی است درواقع میپذیرد که دور زدن تحریمهای ظالمانه علیه ایران متهم به قاچاق و پولشویی بوده و مجبور به همکاری با کشورهای دیگر میشود و به جامعه بینالملل متعهد میشود که روند دور زدن تحریمهای آمریکا را متوقف کند، که برخلاف منافع ملی کشور است. برای مثال :
1-۱-بانک مرکزی به دلیل خدمات به نهادهای تحریمی داخلی برای دور زدن تحریمها متهم به پولشویی شده و در لیست تحریمهای آمریکا قرارگرفته است.
2-۱-به دلیل پنهان بودن مبدأ و مقصد مشتریان در عرضه نفت در بورس- که یکی از راهکارهای جدی و کارآمد برای فروش نفت است-با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
3-۱-با توجه به قسمت دوم پاراگراف (الف) بند ۱ ماده ۶ کنوانسیون، برای واردات حیاتی دارو که در دوران تحریم طبیعتاً از راهکارهای غیرمتعارف مثل استفاده از شرکتهای پوششی برای سفارش دارو نیز استفاده میشود با محدودیت مواجه خواهیم شد.
۴-۱-FATF در گزارشهایی با عناوین«تأمین مالی تروریسم در غرب آفریقا»، «خطرات در حال ظهور تأمین مالی تروریسم» و «تأمین مالی تروریسم در غرب و مرکز آفریقا» که از سال 2013 تا 2016 منتشر و با استناد به گزارشهای آمریکا، حزبالله لبنان را متهم به قاچاق مواد مخدر و پولشویی در غرب آفریقا کرده است. درنتیجه، پذیرش کنوانسیون پالرمو توسط ایران به معنای تعهد ضمنی کشورمان به قطع همکاری با گروههای مقاومت مانند حزبالله لبنان خواهد بود.
کنوانسیونCFT :
۱-۲- در این کنوانسیون، تعریف تروریسم گستردگی زیادی دارد؛ در جزء بند 1 ماده ۲ کنوانسیون، تعریف کلی از تروریسم ارائهشده که در آن، تفکیکی میان اقدامات و مبارزات مشروع نهضتهای آزادیبخش و گروهای مقاومت، با گروههای تروریستی نشده است. در مقدمه کنوانسیون حتی در مورد فعالیتهایی که گمان میرود برای مقاصد تروریستی مورداستفاده قرار میگیرد نیز کشورها را به انجام اقدامات کنوانسیون همانند همکاری اطلاعاتی و قضایی با سایر کشورها ملزم مینماید. که دامنه جرم انگاری را شدیداً وسعت داده و تبعات امنیتی برای ایران در پی خواهد داشت.
۲-۲- آمریکا برای اینکه بخش تحریمی ازجمله؛ نیروهای مسلح، وزارت دفاع و صنایع نظامی ازجمله صنعت موشکی، صداوسیما، بانک مرکزی،شرکت ملی نفت و امثال آن را تضعیف کند، به دنبال شناسایی دقیقتر نهادها، شرکتها و افرادی است که بهصورت پوششی و نامحسوس برای این بخش تحریمی کار میکنند. برای اینکه این شرکتها، افراد و نهادها در داخل کشور شناسایی شوند، به اطلاعات دقیق از اقتصاد ایران نیاز است و FATF این نقش را بهخوبی برای آمریکا بازی خواهد کرد. بهواسطه اجرای استانداردهای FATF در ایران، اطلاعات اقتصادی کشور به خارج منتقل خواهد شد و نتیجه این روند، شناسایی راحتتر شرکتها و نهادها برای آمریکا و تحریم آسانتر آنان خواهد بود.
۳-۲-با توجه به موارد فوق دولت دوازدهم اعلامیه تفسیری از تعریف تروریسم ارائه کرده است که در این خصوص به چند مسئله اشاره میکنیم:1-اگر این بند، یک اعلامیه تفسیری صرف باشد، به لحاظ حقوقی هیچ فایدهای برای ایران ندارد و تبعات امنیتی و حقوقی ناشی از گستردگی تعریف تروریسم در این کنوانسیون شامل حال ایران خواهد بود.2-اگر این بند، یک اعلامیه تفسیری مقید باشد، در این صورت در حکم حق شرط تلقی میشود که به دو دلیل هیچ سودی برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت:
اول اینکه کنوانسیون تنها در دو مورد اجازه حق شرط را میدهد:۱-حق شرط نسبت به ۹ کنوانسیون مندرج در پیوست کنوانسیون CFT جایز شمردهشده است.۲-بند 2 ماده 24 کنوانسیون مقابله با منع مالی تروریسم که به تعیین مرجع برای داوری در شکایت میپردازد.
دوم اینکه حـق شرط توسـط خـود معاهـده محدودشده اسـت و اسـتفاده از ایـن حـق در مادههای دیگـر فاقد وجاهـت حقوقی هست. همچنیـن قـرار دادن حـق شرط و محـدود کـردن دامنـه تروریسـم ذیـل جـزء (ب) بنـد 1 مـاده 2 کنوانسـیون، بـا موضـوع و هـدف ایـن معاهـده در تعـارض اسـت. ایـن مسـئله را میتوان از جایـی متوجـه شـد کـه مـاده 6 کنوانسـیون مقابلـه بـا تأمین مالـی تروریسـم اعمال جزائـی را تحـت هیچ شرایطـی ازجمله ملاحظات سیاسی، فلسـفی، عقیدتـی، نژادی، قومـی، مذهبی و یـا غیره، قابـل توجیـه نمیداند.
لـذا اقـدام دولـت دوازدهـم ازلحاظ متن معاهـده بههیچعنوان قابلپذیرش نیسـت و ازلحاظ حقوقـی نمیتوان دایره تعریـف تروریسـم را ازآنچه معاهـده تفسـیر میکند بـه آنچـه دولت ایـران میپسندد تغییـر داد. کما اینکه با اعتـراض آمریـکا و کشـورهای همپیمان آن مواجـه خواهـد شـد و اگر این اعتراضها مستمر باشد، موجـب دعـوای حقوقـی و سیاسـی شـده و درنهایت میتواند منجـر بـه متهـم شـدن ایـران بـه حمایـت از تروریسـم شـود، همانند محکومیت کشورهایی مثل ؛مصر، اردن و...
هدف دولت بیرون آمدن از لیست سیاه است، با توجیه اینکه؛ در صورت عدم حضور در FATF حتی نمیتوانیم با کوچکترین بانکهای محلی نیز ارتباط داشته باشیم .اما با توجه به 1-رأیگیری برحسب اجماع مؤثر(با حضور کشورهایی چون آمریکا و عربستان و اسرائیل که دشمنی آنها با ایران بر احدی پوشیده نیست)آنهم بعد از اجرای کامل ۴۱ بند ذکرشده. 2-گفتههای دیوید لوئیس، دبیر اجرایی FATF – در مصاحبه با بیبیسی در تاریخ ۲۲ مهر ۹۷– درباره عدم تضمین خروج ایران از لیست سیاه و عدم قبول حق شرط.3-اظهارات خوان زاراته -معاون اسبق مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانهداری آمریکا- درباره نقشFATF در تحریمهای آمریکا در سال ۲۰۱۳، که برای قرار دادن ایران در تنگنا و سختتر کردن شرایط بوده است ،میتوان نتیجه گرفت که احتمال موفقیت دولت در این هدف به صفر میل خواهد کرد.
همچنین بعد از حدود دو سال از اجرای برنامه اقدام FATF و تعلیق ایران از لیست سیاه، وضعیت واقعی ما در عرصه اقتصادی و همکاری بانکی، علیالقاعده باید بهتر میشد. اما مشاهده میکنیم بانکهای چینی، ترکیهای و صرافیهای اماراتی که قبلاً با ما همکاری میکردند، امروز همکاری خود را محدود کردهاند. بنابراین لزوماً همکاری با FATF منجر به بهتر شدن وضعیت همکاری بانکهای خارج نمیشود و مسئله اصلی عدم همکاری بانکهای خارجی با ایران، لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی نیست، بلکه ساختار تحریمهای فرا سرزمینی آمریکا و جریمههای سنگین این کشور است. برای مثال؛ اخیراً اوبر بانک اتریش اعلام کرد به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا، با ایران همکاری نخواهد کرد و فاینانس یک میلیارد یورویی را متوقف خواهد نمود!
اروپا بهعنوان ناجی برجام و درواقع بهمنظور سرمای گذاری در ایران که طی گزارشی از افزایش قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی برخی افراد و نهادهای غیر منتخب (تحریمی) در این راستا تأکید و اظهار نگرانی کرده بود، FATF را پیششرط همکاری با ایران قرارداد. که دراینباره میتوان به گفتههای سفیر آلمان در تهران برای پیوستن کامل و حقیقیتر ایران به جامعه اقتصادی جهان و موگرینی -مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا- اشاره کرد.
درحالیکه، اگر ادامه برجام بدون آمریکا و با اروپا معنایی داشته باشد، اجرای برنامه اقدام FATF و ایجاد شفافیت برای طرف اروپایی در این فضا معنایی نخواهد داشت. درواقع اجرای استانداردهای FATF هنگامی معنادار خواهد بود که دو گروه تحریمی و غیرتحریمی در داخل ایران وجود داشته باشند و اروپاییها برای تفکیک این دو نیاز به استانداردهای FATF داشته باشند، اما هنگامیکه تقریباً تمامی نهادهای ایران مورد تحریم قرارگرفته باشند(که هماکنون قریب به 1000 نهاد و بانک اصلی در لیست تحریمی آمریکا هستند) اروپا برای همکاری با ایران نیازی به این استانداردها نخواهد داشت. بنابراین سراب FATF که از سوی اروپا به ایران نشان داده میشود، فریبی بیش نیست.
و اما در رَدّ ادعای برخی موافقان درباره مخالفت ترامپ برای حضور ایران درFATF باید اشارهکنیم؛ با توجه به منافع و مواضع آمریکا درمییابیم که گرچه موافق حضور ایران در چنین کنوانسیونها برای بستن دست ایران است، اما مخالف خروج ایران از لیست سیاه هست. درواقع آمریکا زیرساختهای لازم برای تحریمهای مؤثر را ایجاد کرده و با در دست گرفتن اطلاعات دقیق افراد و نهادهای ایران توانایی انجام تحریمهای موضعی(تحریم فردبهفرد و دقیق) را قویتر از قبل خواهد داشت. که میوهی آن مؤثر واقعشدن هرچه بهتر تحریمهای قانونی آمریکا علیه ایران خواهد بود. درنتیجه پیوستن به کنوانسیونها موجب خروج ایران از لیست سیاه نخواهد شد.
راهکارهای پیشنهادی:
میتوان از بازگشت به حالت اقدام متقابل جلوگیری کرده و با کمک از ساختار تصمیمگیری FATF و در پیش گرفتن دیپلماسی قدرتمند، رأی منفی حداقل دو کشور از سه کشور چین، روسیه و ترکیه را در بازگشت ایران به حالت اقدام متقابل گرفت تا وارد لیست سیاه نشویم. همچنین دولت ادعا میکند ۳۷ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام را اجرا کرده است که در تعاملات با FATF میتوان از آن برای جلوگیری از بازگشت به حالت اقدام متقابل استفاده کرد.
هیچ کشوری با استانداردهایFATF تطابق صددرصدی ندارد. مسئله دیگری که ایران باید در تعامل با FATF مدنظر قرار دهد، بررسی و طرح شرایط کشورهای دیگر(بهخصوص کشورهای متخاصم با ایران) در موضوعات پولشویی و تأمین مالی تروریسم است. بهعنوانمثال؛ در روزهای اخیر گزارشهای مفصلی از پولشوییهای گسترده در بانکهای مطرح و بزرگ جهان که اتفاقاً متعلق به کشورهای عضو FATF هستند، در رسانهها منتشرشده است. این گزارشها نشان میدهد که حجم بسیار زیادی از پولشویی در کشورهای مدعی رعایت استانداردهای FATF در جریان است. این شرایط فرصت ویژهای را برای گروه مذاکرهکننده ایران ایجاد میکند تا با طرح آن در مذاکرات با FATF، بتوانند موقعیت برتری را برای کشورمان کسب کنند. اما متأسفانه در هفتههای گذشته شاهد عکس این روند بودیم، بهطوریکه وزیر امور خارجه با طرح اتهام پولشویی گسترده به کشور خودمان، موضع ایران را در مذاکرات FATF تضعیف نمود!
اگر دولت برای رفع مسئله بانکی خود، به سراغ کشورهایی میرفت که بیشترین تعاملات اقتصادی با آنها را دارد(مثل: چین، ترکیه، کره جنوبی، هند، روسیه، عراق، پاکستان و ...)و با آنها پیمان پولی دوجانبه امضا و اجرا میکرد، دیگر نیازی به جلب نظر بانکهای اروپایی، FATF و آمریکا در دو سال اخیر و صرف انرژی بینتیجه نداشت. تحریم بانکی درواقع به معنای محرومیت استفاده ایران از نظامات پولی و بانکی دلاری و یورویی است. پیمان پولی، کانال امن بانکی بین دو کشور و بدون درگیر شدن ارزهای ثالثی مثل دلار و یورو است. در شرایط اعمال تحریم بانکی، پیمانهای پولی میتوانند بدون ارتباط با نظامهای مالی تحت کنترل غرب عمل کنند. بهواسطه این روش، ردیابی پرداختهای بینالمللی توسط سیستم مالی و امنیتی کشورهای دیگر(همچون آمریکا) امکانپذیر نبوده و آمریکا بهسادگی نمیتواند در این زمینه از حربه تحریم استفاده کند. مرکز پژوهشهای مجلس نیز اعلام کرده است که بهواسطه پیمان پولی دوجانبه تا ۶۰ درصد از تعاملات بانکی خارجی ایران را میتوان پوشش داد. این روش بین هر دو کشوری که باهم مبادلات اقتصادی دارند(به شکل متوازن یا نامتوازن) قابلیت اجرا دارد.
سؤال اصلی اینجاست که اگر دولت حقیقتاً به فکر حل مسائل بانکی است، چرا چنین پیگیری و تلاشی را برای پیش برد پیمانهای پولی دوجانبه نمیکند؟!
در آخر ما جوانان انقلابی و فرزندان روحالله و پیرو ولایت، جهت عمل به وظایف اسلامی و ملی خود و با توجه به موارد فوق و تأکید بر سخنان امام راحل که فرمودند« مصلحت نظام از امور مهمّه ای است که گاهی غفلت از آن ،موجب شکست اسلام عزیز میگردد و مصلحت نظام و امور مردم از امور مهمّه ای است که مقاومت در مقابل آن ،ممکن است اسلام پابرهنگان زمین را در زمانهای دو و نزدیک زیر سؤال ببرد و اسلام آمریکایی مستکبرین و متکبران را با پشتوانه میلیاردها دلار توسط ایادی داخل و خارج آنان پیروز گرداند»، از شما رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام استدعا داریم که بر اساس شرع مقدس اسلام و قانون اساسی و با بررسی شرعی و قانونی این مصوبات مجلس، از هرگونه ضایع شدن حقوق بهحق ملت شریف ایران جلوگیری نموده تا تجربه تلخ برجام و قراردادهای استعماری قاجار تکرار نشود.
و درنهایت به آیات ۱۲۰ سوره بقره از کتاب آسمانی قرآن، که حقیقتاً رهگشای تمامی دوراهیها و مشکلات هست بهشرط آنکه عامل به آن باشیم نهفقط عالم به آن، تمسک میجوییم:
" وَ لَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّهِ هُوَ الْهُدی وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ "
هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد،(تا بهطور کامل، تسلیم خواستههای آنها شوی) و از آیین(تحریف یافته) آنان پیروی کنی. بگو:«هدایت ، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعدازآن که آگاه شدهای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.
والسلام علی من اتبع الهدی
بسیج دانشجویی دانشگاههای:
-سراسری یزد
-علوم پزشکی یزد
-پیام نور یزد
-علم و هنر یزد
-آزاد یزد
-میبد یزد
-فنی دخترانه زهرائیه میبد یزد
-علوم پزشکی بوشهر
-پیام نور بوشهر
-علامه طباطبایی بوشهر
-پردیس شهید باهنر بوشهر
-فرهنگیان پردیس بنتالهدی صدر بوشهر
-خلیجفارس بوشهر
-غیرانتفاعی خِرَد بوشهر
-پیام نور خورموج بوشهر
-پیام نور شهید رمضان زاده مرکز بوشهر
-سراسری ارومیه
-آزاد ارومیه
-صنعتی ارومیه
- تربیتمعلم ارومیه
-شهید چمران اهواز
-علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
-پیام نور آستانه اشرفیه گیلان
-فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز
-علوم پزشکی جیرفت کرمان
-ولیعصر رفسنجان کرمان
-علوم پزشکی رفسنجان کرمان
-آزاد واحد ۱۵ خرداد قم
-علوم قرآنی قم
-آزاد اسلامی واحد پردیسان قم
-آزاد حوزه شهید همت سنندج
-آزاد اسلامی یاسوج
-علوم پزشکی البرز
-علوم پزشکی قزوین
-فرهنگیان پردیس زینب کبرا(س) مرکزی
-امام صادق پردیس خواهران تهران
-فنی حرفهای شریعتی تهران
-مذاهب اسلامی واحد خواهران تهران
-علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
-صنعتی همدان
-علوم پزشکی همدان
-پیام نور همدان
-بوعلی سینا همدان
-فرهنگیان پردیس شهید باهنر چهارمحال و بختیاری
-آزاد نجفآباد اصفهان
-آزاد خمینیشهر اصفهان
- آموزش عالی اقبال لاهور مشهد
-آموزش عالی شاندیز مشهد
-آموزش عالی حکیم طوس مشهد
-آموزش عالی کاویان مشهد
-آموزش عالی عطار مشهد
-آموزش عالی خردگرایان مطهر مشهد
-آموزش عالی توس مشهد
-آموزش عالی سلمان مشهد
-آموزش عالی خاوران مشهد
-آموزش عالی خراسان مشهد
-آموزش عالی فردوس مشهد
-آموزش عالی اسرار مشهد
-آموزش عالی حکمت رضوی مشهد
-آموزش عالی بهار مشهد
-آموزش عالی آرمان رضوی مشهد
-آموزش عالی تابران مشهد
-مرکز تربیت مدرس شمیم وحی مشهد
-علمی کاربردی مشهد
-صنعتی سجاد مشهد
-مطهری مشهد
-بینالود مشهد
-امام رضا مشهد
-تربیت مدرس علوم قرآنی مشهد
-الزهرا مشهد
-فرهنگیان مشهد
-بقیهالله(عج) مرکز دانشگاهی مستقل مشهد
-محقق اردبیلی اردبیل
-فرهنگیان اردبیل
-پیام نور اردبیل
-آزاد اردبیل
قرارگاههای احمدی روشن:
-سیستان و بلوچستان
-یزد
-کردستان
-ارومیه
-کهگیلویه و بویر احمد
-استان تهران
-فارس
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای:
-لرستان
-فرهنگیان پردیس فاطمه زهرا(س)اصفهان
-یاسوج
-آزاد قم