
سرویس تلنگر - روحالله یارمحمدی: در ادامه تبیین و جریانشناسی نظام فرهنگی و معنوی جعلی و غربزدهای که اطراف ما وجود دارد، با حجتالاسلام و المسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، کارشناس فرق و مذاهب و رئیس مؤسسه بهداشت معنوی گفتوگویی انجام دادیم که ماحصل آن در ذیل میآید:
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با تأکید بر اینکه همه عرفانها و جریانهای نوظهور سر در آخور مولفههای نظام لیبرال سرمایهداری دارد گفت: از جریانهای بهائیت، بودائیسم، یوگا گرفته تا عرفان حلقه، جریان مدعی یمانی و حتی اندیشههای معنوی پائلو کوئلیو همگی در نهایت دنبال ترویج معنویت و معرفت ساختگی نظام سرمایهداری است.
وی با بیان اینکه نیازهای معنوی بشر بسیار عمیق و گسترده است گفت: اگر بشر به نیازهای معنوی خود دست نیابد در همه زمینههای فردی و اجتماعی زندگی دچار بحران اساسی میشود.
حجت الاسلام مظاهری سیف با اشاره به این مطلب که در تمدن جدید به نیازهای عمیق و واقعی بشر در حوزه معرفت و معنویت توجه نمیشود اظهار داشت: در یکی دو قرن اخیر نظریه پردازان غربی و غرب زده با حمایت و پشتیبانی نظام سرمایهداری قصد داشتهاند دنیایی بدون دین و معرفت برای بشر امروز دست و پا کنند.
بحرانهای حاصل از زندگی بدون خدا
استاد عرفان و اخلاق دانشگاه با بیان اینکه دنیای بدون معنویت امکان حیات ندارد افزود: نظریهپردازان غربی که میخواستند خدا در زندگی جدید نقشی نداشته باشد، بعد از مدتی این موضوع را به خوبی درک کردند که زندگی بدون معنویت اصلا امکانپذیر نیست و مجبور به پذیرش شرایط جدیدی شدند.
وی با اعلام این مطلب که نبود معنویت در قرن بیستم انسان را دچار بحرانهای عظیم اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و محیط زیستی کرد گفت: نظام لیبرال سرمایهداری به دلیل اینکه بازی و نقش خود را کاملا از دست ندهد به کمک صاحبان فکر و اندیشه خود، دست به ساخت دنیای معنوی به سبک زندگی غربی زد، به طوری که بتواند از آن طریق به اهداف خود دست یابد.
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اعتبار دادن به بعد معنوی زندگی از طریق آموزههایی که هم نو بوده و هم تکالیف خاصی را بر عهده فرد نمیگذارد، علت پیدایش جذابیت عرفانهای نوظهور است، با تأکید بر اینکه غربیها به دنبال ساخت بهشت روی زمین هستند گفت: دانشمندان و اندیشمندان وابسته به نظام سلطه و غرب با طراحی معنویت بدون معرفت دینی دنبال ساخت بشر بدون تکلیف و مسئولیت هستند. بشری که خواسته آنها است و بتواند با آن به اهداف خود برسد.
کارشناس فرق و مذاهب با اعلام اینکه غربیها دین را عامل جنگ و خشونت میدانند گفت: آنها میگویند ما باید دنبال چیزی باشیم که به ما احساس خوب بدهد و پیامآور صلح و آرامش باشد.
وی با عنوان اینکه غربیها برای توسعه و ترویج معنویت جهتدار خود به ترفندهای مختلفی متوسل شدهاند بیان داشت: آنها اصرار عجیبی دارد تا بتوانند به هر نحوی که شده معنویت ساخته و پرداخته خودشان را جایگزین کامل دین و معرفت کنند.
برنامههای معنوی نظام لیبرال سرمایهداری برای مسلمانان
حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید بر اینکه معنویت ساخته نظام استکباری به هزاران ترفند و با شکل و محتوای جذاب عرضه میشود گفت: تشکیل گروهها، انجمنها، جریانها،گپهای حضوری و مجازی، ایجاد محفلهای ادبی، مدلهای مختلف رسانه ای و... همگی برای انتقال و ترویج یک محتوای واحد مطابق با اصول و برنامههای غربی ولی به شکلهای مختلف است.
استاد عرفان و اخلاق دانشگاه با اشاره به این موضوع که بشر از همان بدو خلقت دنبال برکت و خیرخواهی در زندگی جاری خود بوده است اظهار داشت: از زمان نوح نبی برخی مخالفان کافر مطلق نبودند و بت و خورشید را جایگزین خدای واقعی کرده بودند و نیازهای معرفتی را به دلخواه خود تأمین میکردند.
حجت الاسلام مظاهری سیف گوساله سامری را نماد جریان انحرافی اعلام کرد و گفت: در گذشته نیز جریانهایی مخالف با وحی آسمانی بروز و ظهور کرد که هنوز جا پای بسیاری از آنها در عصر امروز وجود دارد.
عضو شورای سیاست گذاری فرق و ادیان معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزههای علمیه به تشریح تفاوت جریانهای انحرافی گذشته و جریانهای نوظهور کنونی اشاره کرد و افزود: در قرن اخیر برای نخستین بار شاهد جریانهای خودساخته در آشکارترین، گستردهترین، متنوعترین و مجهزترین و مدرنترین و از همه مهمتر سیاسیترین شکل خود هستیم که تاکنون سابقه نداشته است.
عرفانهای کاذب اصالت دینی ندارند
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی توجه به بعد روانشناسی و الهیاتی در جریانهای نوظهور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: جریانها و عرفانهای نوظهور هیچ نوع ریشه دینی ندارد و در واقع نسخه بدل و شبیه حقایق اصیل معرفتی است.
حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید بر اینکه جریانهای انحرافی نوظهور نسخه قلابی برای بندگی خداست افزود: آنها با اشاره به حقیقت و با آموزههای خودساخته خود، تنها تصویری مبهم و دور از حقیقت را به بشر نیازمند معنویت و خسته از ناملایمات زندگی، نشان میدهند.
عضو تحریریه فصلنامه تخصصی مطالعات معنوی، یکی از دلایل مهم جذابیت عرفانهای کاذب را شناخت نیازهای معرفتی بشر عنوان کرد و گفت: این گروههای نوظهور به معرفت و معنویت نگاهی کاملا سرگرم کننده و احساساتی دارند و میخواهند کاری کنند که مخاطبانشان احساس خوشایندی از زندگی داشته باشند.
کارشناس فرق و مذاهب با تأکید بر اینکه در معنویت سرمایهداری برای تزکیه نفس و تعلیم و تربیت معرفتی بشر، برنامهای طراحی نشده است، گفت: در این نظام که زیرشاخهها و نوادگان آن انواع و اقسام جریانها و عرفانهای ریز و درشت خودساخته است، انسان به اصطلاح هم به خدا و هم خرما همزمان دست پیدا میکند.
خودمحوری و رفاهطلبی شاخصه مهم عرفانهای نوظهور
حجت الاسلام مظاهری سیف به نقش مهم پول و ثروت در معنویت سرمایهداری اشاره کرد و ادامه داد: طبق برنامه و نقشه طراحان عرفانهای نوظهور انسان باید به معنویتی برسد که در آن زندگی جاری از هر لحاظ تأمین شود و بشر از نظر خواستههای دنیوی خود به رفاه برسد.
مؤسس گروه مطالعات جنبشهای معنوی نوین (جمن) پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، خودخواهی و رفاهطلبی را دو ویژگی مهم عرفانها و جریانهای نوظهور عنوان کرد و گفت: در این جریانها انسان صرفا به خواستههای شخصی و مادی دعوت میشود و نیازی نیست که دغدغه دیگران و اطرافیان را داشته باشد.
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با تأکید بر اینکه همه جریانها، عرفانها و فرقههای جعلی سر در آبشخور نظام معنویت سرمایهداری استکبار جهانی دارد اظهار داشت: معمولا کسانی که دنبال رفع نیازهای معنوی خود در قالب این جریانها هستند و در طول عمر خود چندین نوع از جریانها را تجربه میکنند، اما هیچگاه به آرامش معنوی دست پیدا نمیکنند.
حجت الاسلام مظاهری سیف با طرح این مطلب که تناقض «خدا و خرما» در این جریانها مهمترین عامل نادرستی و ناپایداری آنهاست بیان داشت: یکی از دلایل نفوذ و تداوم فعالیت نظام معنویت سرمایهداری توجه به مؤلفه بسیار مهم «قانون جذب» است که در جای خود محور بحثهای اساسی است.
استاد عرفان و اخلاق دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا به این دلیل که جذابیتهای دینی توسط دینشناسان درست به مردم معرفی نمیشوند و گرایش به سمت این فرقهها با جذابیتهای ظاهری صورت میگیرد، با اشاره به اینکه معنویت دینی جذابیتها و زیباییهای فراوانی دارد گفت: اگر نیروهای مذهبی توانایی بروز و ظهور ارزشهای معنوی دین را داشته باشند مردم به سرور و نشاطی سالم و پایدار دست خواهند یافت.
بعد معنوی اسلام مغفول و مظلوم مانده است
عضو شورای عالی ادیان معاونت بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مدیر کمیته رصد با تأکید بر اینکه همه دین فقط ظواهر و اوامر شرعی نیست، بیان داشت: در منابع مهم دینی از جمله آیات قرآنی و احادیث ابعاد بسیار ظریف، جذاب و زیبای معنوی وجود دارد که باید در جامعه جاری و ساری شود.
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی با ابراز تأسف از اینکه در عرضه تکالیف دینی افراط شده است، خاطرنشان کرد: ای کاش همانطور که به بعد تکلیفی و شرعی نماز تأکید میشد به همان اندازه هم به جنبه سراسر نور و رحمت و برکت و آرامش این فریضه اصیل خداوندی هم اشاره میشد تا کسی که نماز میخواند خوب بداند که لذت و معنویت واقعی نماز خواندن به چه معناست و وقتی یک نفر در مقابل خدا رکوع و خشوع میکند چه موجود ارزشمند و بلا وصفی است.
دشمن نشناسی یک معضل بزرگ برای جامعه است
حجت الاسلام مظاهری سیف عدم شناخت بعد معنوی دین و مغفول ماندن حربهها و شیطنتهای دشمن را یکی از نگرانیهای مهم علاقهمندان و دلسوزان نظام دانست و گفت: در حال حاضر دشمنان اسلام با همه ترفندها و ابزارهای مادی و معنوی خود در زندگی ما رسوخ کرده و خواسته و ناخواسته در خدمت اهداف و برنامههایش هستیم.
موسس و رئیس انجمن فرهنگی معنویت نوین با ابراز تأسف از این مساله که اندیشهها و تفکرات غربی در انواع و اقسام فیلمها و نرمافزارها و سخنرانیها و همایشها در معنویترین و روحانیترین مراکز دینی ما رسوخ کرده است گفت: بسیاری از سخنرانیهایی که به مسائلی مانند تکنولوژی فکر و خودباوری ویژه و... اشاره میکند در راستای همان ترویج معنویت نظام سرمایهداری است و جا پای ارزشهای معنوی اسلام در آن احساس نمی شود. چرا باید دکتر آزمندیان مدعی باشد که به او الهام میشود؟! مگر ایشان خدایی نکرده حکم نبوت دارند؟!
کارشناس فرق و مذاهب در پاسخ به این سوال که مگر در آموزههایی که امثال دکتر آزمندیان، دکتر حلت، محمود معظمی و... دنبال میکنند، بیشتر به دنبال ایجاد اعتماد به نفس و خود باوری هستند، اشکالی وجود دارد گفت: این عزیزان بدون اینکه خود بدانند، گرفتار مدهای انسان محوری نظام لیبرال دموکراسی شدهاند و آبشخور اندیشههایی که ترویج میکنند در اتاق فکرهای آمریکا طراحی و برنامهریزی میشود.
با اندیشههای کاذب غربی همخانه شدهایم
حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید بر اینکه باید همه آموزههای دین را در کنار هم گذاشت تا دچار انحراف و تشکیک نشویم گفت: برخی از جریانها و عرفانهای کاذب با اشاره جهتدار و گزینشی به آیات و روایات دنبال این مساله هستند که ثابت کنند تفکراتی را که ترویج میکنند جنبه اسلامی دارد. در حالی که آنها به دنبال استفاده ابزاری از دین برای اهداف خود هستند.
عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه باید بازتعریفی از آرامش معنوی داشته باشیم گفت: اگر جذابیتها و ظرافتهای دین مبین اسلام را درست تبیین و معرفی کنیم به معنای واقعی و لذت بخش آرامشی که بسیاری در دکانهای غرب زده جریانهای انحرافی دنبال آن میگردند، دست پیدا میکنیم.
استاد عرفان و اخلاق دانشگاه با انتفاد از استقبال از اشاعه تفکر یوگا به نام ورزش در ایران گفت: چرا بدون اینکه این جریان را بشناسیم در محافل رسمی و دینی خود از برنامهها و کتابهای یوگا رونمایی میکنیم در حالی که یوگا اصلا یک ورزش نیست و تمرینی برای دوری بشر از واقعیت و حقیقت است.
رئیس مؤسسه بهداشت معنوی در ادامه برخی از جریانهایی که به نام اسلام در حال تحریف افکار و واقعیتها هستند معرفی کرد و گفت: از جمله این جریانها میتوان به جمعیت آل یاسین، مروجان افکار علی یعقوبی، عرفان حلقه، تکنولوژی فکر، برگزارکنندگان همایش فکری و معنوی فرازان و... اشاره کرد.
حجت الاسلام مظاهری سیف با تأکید بر اینکه تا زمانی که بشریت نیاز به معرفت و معنویت دارد، فعالیت و دکانداری جریانهای انحرافی تداوم خواهد داشت گفت: بسیاری از این جریانها و فرق وقتی احساس میکنند که در برنامههای جاری خود دچار رکود و شکست شدهاند، دوباره با روش و قالبی دیگر پوستاندازی میکنند و با تفکرات و اندیشههای خوشایندتری برای جذب و انحراف جوانان اقدام میکنند.
مهمترین کار جریانهای انحرافی ارتباط با جن است
وی در مورد انجام کارهای خارق العاده و شبه معجزه برخی از عرفانها و جریانهای انحرافی توضیح داد و گفت: ارتباطی که اینها با ماوراء برقرار میکنند ارتباط معنوی و روحانی نیست. اینها در واقع احضار جن میکنند و با آنها ارتباط میگیرند. در حالی که به خودی خود این ارتباطگیری ضروری و عقلانی نیست و علما و فقها به این امر توصیه نمیکنند. چرا که در این ارتباطها اجنه بشر را میبینند و بشر آنها را نمیبینند و احتمال آسیب دیدن هم در این ارتباطات وجود دارد. چرا که اجنه مثل ما خوب و بد داشته و توانایی آزار و اذیت کردن هم دارند.
حجت الاسلام مظاهری سیف با بیان اینکه بسیاری از ادعاهای ارتباط با ماوراء توسط سرکردگان جریانهای مدعی، دروغ و جعلی است، گفت: یک مساله بسیار مهم در کاربردی سازی ارزشهای معنوی اسلام ایجاد کارگاههای عملیاتی پرورش ارزشهای معنوی اسلام است که باید با حمایت مراکز مهم و تأثیرگذار دینی از جمله حوزههای علمیه ترویج و نهادینه شود.