سرویس معرفی: به گزارش سرویس استان های حلقه وصل، میلاد قربانی یک جوان مازندرانی است که با کمک دوستانش طرح تربیت اسلامی را در شهرستان ساری با تأسیس مؤسسه فرهنگی تربیتی «جوانان عاشورایی» آغاز کرده است. با وی در خصوص اهداف و اهم فعالیت های این مجموعه به گفتگو نشستیم.
وی بیان داشت: از سال 91 فعالیت این مؤسسه با محوریت دانش آموزی پایه دبیرستان شروع شد. در واقع بنده از آنجا که به عنوان معاون پرورشی در مدارس مشغول فعالیت بودم و دغدغه تربیت اسلامی دانش آموزان همیشه با من بود تصمیم به راه اندازی چنین مجموعه ای گرفته شد. البته فعالیت من به همراه دوستان با این دغدغه طی سال ها قبل از تأسیس مجموعه صورت می گرفت اما بعد از فعالیت دو ساله در این حوزه تیم اصلی و هیئت اندیشه ورزی تشکیل و تقویت شد در نتیجه مباحث و فعالیت های جدی تر صورت می گرفت که در نهایت منجر به تأسیس «جوانان عاشورایی» در ساری شد.
قربانی ادامه داد: این طور می توانم بگویم که خلاء نیروی انسانی انقلابی در انجام فعالیت ها موجب شد که در زمینه ی کادرسازی و تقویت نیروی انسانی مؤمن و انقلابی طرحی را از پایه یعنی مقطع دانش آموزی در دستور کار قرار دهیم که در حال حاضر در ششمین سال اجرای آن هستیم.
مدیر مؤسسه فرهنگی تربیتی «جوانان عاشورایی» خاطر نشان کرد: در این طرح دغدغه ی ما توانمندسازی افراد در حوزه های اخلاقی، اجتماعی، مهارتی است و ما برای دست یابی به این هدف چرخه ی نخبه پروری را با نسخه بومی بازتعریف کردیم و فصل اول فعالیت خودمان را دانش آموزی ، فصل دوم دانشجویی و در نهایت فصل سوم و را بازتولید نیروهای تربیت یافته در زندگی واقعی قرار دادیم یعنی این نخبگان بتوانند فردی مانند خودشان را بازتولید نمایند.
وی اضافه کرد: برای این کار دانشآموزان نخبه و استعدادهای برتر را شناسایی میکنیم و اقدامات تربیتی و آموزشی بر مبنای آموزههای دینی را بر روی این بچهها آغاز میکنیم.
این فعال تربیتی ادامه داد: در حال حاضر سالی 40 دانشآموز نخبه به ظرفیت این مجموعه اضافه میشود، در دو سال نخست فضای جذب عمومی داشتیم اما بهصورت جدی طرح پرورش نخبه پروری را از سال 93 آغاز کردیم، هر سال هم دانشآموزان پایههای پایینتر را جذب کردیم و در حال حاضر حدود 170 دانشآموز را زیر نظر داریم.
قربانی تصریح کرد: پروسه فعالیت ما شش ساله است، برنامه آموزشی بهصورت مستمر و در طول سال ادامه دارد، اصل کار مسائل تربیتی است که در کنار خانواده شکل میگیرد، در مسائل تربیتی قالبهایی تعریف میشود، هر 15 دانشآموز با یک مربی در ارتباط است، در واقع در دوران نوجوانی که بحرانیترین عرصه یک فرد است، دانش آموزان در مسیر تربیت دینی قرار میگیرند. به نوعی ما تلاش می کنیم با برنامه ها و آموزش مهارت های مختلف این افراد رهبران اجتماعی در حوزه فعالیت خود باشند. بحث مربی محوری و مسجد مداری به عنوان اصول اولیه این طرح دنبال می شود. دانش آموزان در پنج مرحله گزینش می شوند مرحله نخست با کمک مدارس صورت می گیرد که داتش آموزان مستعد توسط مدیران معرفی می شوند، عده ای را هم ما خودمان انتخاب می کنیم، در مرحله ای هم از والدین آن ها دعوت می شود و طرح برای والدین تبیین می گردد، بعد اردوی یک روزه ای با برنامه های متنوع برگزار می شود و در نهایت از ابتدای تابستان یعنی اول تیرماه کار تربیتی مؤسسه با 40 فردی که ازبین 400 تا ۵00 دانش آموز انتخاب شده اند آغاز می شود.
مدیر مؤسسه «جوانان عاشورایی» ساری خاطر نشان کرد: همان طور که گفتم دوران نوجوانی دوره ی بحرانی و به تعبیری حیات برزخی دانش آموزان است که حرف شنوی از خانواده کمتر و گرایش به گروه همسالان بیش تر می شود به همین خاطر ما تلاش می کنیم که بستری فراهم تا همسالان، هم فکران در قالب گروه به فعالیت بپردازند و برنامه ها از جمله حلقه های معرفتی، هیئت دانش آموزی، اردوهای تفریحی، جهادی، مهارتی، بازدید از جانبازان، کارخانه های تولیدی داخل، پارک علم و فناوری، آموزش های فنی، هنری و فرهنگی متناسب با نیازسنجی که صورت می گیرد در مورد آن ها اجرا شود.
وی افزود: فصل نخست بحث دانش آموزی است که شش سال به طول می انجامد و بعد برنامه ها در خصوص دانشجویان که همین بچه هایی هستند که وارد دانشگاه شده اند آغاز می شود و تعدادی از آن ها به صورت جهادی در این مجموعه مشغول فعالیت می شوند و موضوع بازتولید را دنبال می کنند.
قربانی درخصوص تعداد افرادی که با این مؤسسه همکاری دارند بیان داشت: برای اجرای طرحها نمودار تشکیلاتی داریم، نزدیک به 40 نفر به صورت جهادی با ما همکاری میکنند و کسی حقوقبگیر این مجموعه نبوده و همه از سر شوق و با نگاه دغدغهمحور پای کار هستند. کار در این مؤسسه در قالب نهاد و معاونت انجام می گیرد، نهاد شامل هیئت اندیشه ورز می شود و کارهای محتوایی و نرم افزاری را انجام می دهند و هشت معاونت که کارهای اجرایی و سخت افزاری را پیگری می کنند.
این فعال تربیتی اضافه کرد: ابتدای هر فصل برنامه 90 روزه به مربیان داده میشود و تا روز آخر فصل، برنامههای آنها مشخص است که طی این مدت چه اقداماتی باید انجام شود، برخی برنامهها متناسب با زمان اضافه میشود. نکته دیگر اینکه معیارهای تربیتی این مرکز علمی است، حساسیت روی انتخاب نیروی آموزشی بهصورت جدی وجود دارد، نیروهای متعهد و متخصص انتخاب میشوند، برنامههای آموزشی برای مربیان در نظر داریم و آموزش مربیان هم بهروز پیگیری میشود. با یک مجموعه ای در قم با عنوان قرارگاه خاتم الاوصیا که در حوزه تربیت بهصورت تخصصی کار میکنند، در ارتباط هستیم و تلاش داریم که منابع درسی ما از منابع اصیل دریافت شود.
وی درباره تأمین هزینههای جاری مؤسسه تصریح کرد: بخشی از هزینهها توسط خانوادهها تأمین میشود، نه بهعنوان شهریه بلکه با عنوان مشارکت که هر فردی به اندازه بضاعتش به این مجموعه کمک میکند، نحوه دریافت کمکها هم به این صورت است که کانون پدران این مجموعه تشکیل شده و هر حلقه یک مسؤول داشته، خودشان با پدران دانشآموزان ارتباط گرفته و میزان مشارکت را جمعآوری میکنند. میزان دریافت مشارکت بستگی به توان مالی خانواده و تصمیمگیری در کانون پدران دارد، اگر خانوادههایی هم که مشکل مالی داشته باشند، مانعی برای تداوم فعالیت آنها در کانون وجود ندارد.
قربانی در ادامه گفت: ما قائل به این امر هستیم که در حوزه سخت افزاری ونرم افزاری روی پای خود بایستیم و در فضای جهادی الگویی برای دیگر مجموعه ها باشیم البته این تفکر به این معنا نیست که ما نخواهیم مورد حمایت دولت قرار بگیریم. در حال حاضر هم سازمان تبلیغات اسلامی ساری با ما همکاری می کند البته نه به صورت مداوم و فراوان اما این ارتباط وجود دارد و یا ساختمانی که در آن مشغول فعالیت هستیم توسط امام جمعه موقت شهرستان در اختیار ما گذاشته شده و برای برگزاری برخی برنامه ها نیز از مصلی شهر استفاده می کنیم.
مدیر مؤسسه جوانان عاشورایی ساری یادآور شد: نگاه ما این است که برای آغاز، 10 سال نخست با مربیان خودمان خوب کار کنیم، در حال حاضر فضای ما خودجوش و مردمی، دغدغهمحور و جهادی است و همه کسانی که برای کار میآیند باید از خودگذشتگی داشته باشند، گاهی از آموزشیاران خودمان حتی منابع مالی هم دریافت میکنیم.
وی در پایان افزود: گستره کاری ما به لطف خدا افرایش پیدا کرده، فعالیت ما از سال گذشته در حوزه مهدهای کودک هم شروع شده، تربیت کودکان سه تا هفت سال در قالب مهد کودک و قرآن آغاز شده است و از 7 تا 13 سال را با عنوان ادبستان آغاز کردیم که بتوانیم در این سنین هم کار کنیم و هر چه قدر سن تربیتی کاهش پیدا کند، اقدامات اثرگذارتری میتوانیم انجام دهیم.