به گزارش حلقه وصل، محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره به مفهوم هنر انقلاب اسلامی گفت: هنر و ادبیات انقلاب اسلامی به این معنا نیست که آثار آن در زمان انقلاب و یا در فضای انقلاب اسلامی خلق شده باشد. آثار هنری انقلاب اسلامی، آثاری است که همفکر و همسو با جهتگیریهای انقلاب اسلامی باشد.
کوشکی افزود: یعنی دغدغه و خلاقیت هنرمند باید در جهت همنوایی، همدلی و همسویی با انقلاب اسلامی قرار گیرد و البته از لحاظ هنری قالب قابل قبولی را هم ارائه داده باشد؛ لذا ما اگر همنوایی و همفکری با انقلاب اسلامی را در اثری هنری ببینیم، اما آن اثر از لحاظ پرداخت فاقد ارزش هنری باشد، این اثر نمیتواند در حوزه هنر انقلاب اسلامی قرار بگیرد؛ زیرا از جنبه هنری ضعیف است.
به گفته کوشکی آثار هنری انقلاب اسلامی باید دارای دو شرط باشد: یکی همسویی، همفکری و همدلی با انقلاب اسلامی و دیگر اینکه قابلیتهای هنری مورد تأیید و پذیرش را دارا باشد؛ یعنی آثار هنری این عرصه باید واجد ارزشهای محتوایی و هنری به صورت توأمان باشد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: اینکه بگوییم اثر هنری انقلابی تنها باید منوط به زمان و مکان خاصی باشد، درست نیست. اثر هنری انقلاب اسلامی در هر برههای از انقلاب میتواند خلق شود، زمان خیلی مهم نیست. شاید اثری داشته باشیم که سالها قبل از انقلاب تولید شده باشد اما آن جهتگیریها، همسویی و همفکری با انقلاب را داشته باشد.
وی افزود: با این نگاه مثلاً میتوان بعضی از آثار جلال آل احمد را واقعاً در عرصه ادبیات و هنر انقلاب اسلامی ارزیابی کرد؛ زیرا جهتگیریهای استکبارستیزانه، غربستیزانه در آثار او دیده میشود که تمام این موضوعات همنوا و همفکر با تفکرات انقلاب اسلامی است، هرچند که این داستانها سالها قبل از پیروزی انقلاب نوشته شدهاند.
کوشکی تصریح کرد: همچنین ممکن است داستانی پس از بهمن سال 57 نوشته شده باشد که همنوایی و همفکری با تفکرات انقلاب اسلامی و جهتگیری انقلاب را درون خود گنجانده باشد، این اثر هم در حوزه هنر انقلاب اسلامی جای میگیرد. به همین خاطر خیلی معاصر بودن با انقلاب اسلامی مهم نیست؛ مهم همفکری، همدلی، همسویی با اندیشه انقلاب اسلامی است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه افرود: متأسفانه دیده میشود که بسیار از آثار هنری امروز ما بیارتباط با دغدغههای اجتماعی امروز است و فضایی وام گرفته و تقلیدی از قالبهای داستانی مغرب زمین را نشان میدهد. این آثار قالبی ایرانی، اسلامی و انقلابی ندارد و هیچ نسبتی با جامعه ما برقرار نمیکند؛ به همین خاطر این آثار به یک امر فانتزی تبدیل شده است.
به گفته وی، اگر آثار هنری ما مورد اقبال جامعه قرار نگرفته، به این خاطر است که این آثار واقعاً ایرانی نیستند و منطبق بر ارزشهای اخلاقی، دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی خلق نشدهاند، مخاطبان ایرانی هم از آثار وامزده غربی استقبال نمیکنند و اتفاقاً هم کار خوبی میکنند که به سمت چنین آثاری نمیروند. اگر کسی هنر این را داشته باشد که آثار هنری ایرانی معتبر و ارزشدار خلق کند، مسلماً اگر مقتضیات بومی، ارزشهای دینی، اخلاقی و اسلامی را رعایت کند، به تدریج از آن آثار استقبال خواهد شد.
وی در پایان گفت: اگر آثار هنری انقلابی ما بتواند با جامعه ما ارتباط برقرار کند، مسلماً طرفدار پیدا میکند. پس باید داستانهای قوی، همسو و همفکر با ارزشهای اخلاقی، دینی و انقلابی را افزایش دهیم.