به گزارش حلقه وصل به نقل از سایت امارات لینکس، گروه هواپیمایی دولتی امارات درحال مذاکره با شرکت هواپیمایی ایرباس برای کاهش یا لغو در خواست های خود برای خرید هواپیماهای غول پیکر است.
این تحول قابل توجه بیانگر میزان زیان های اقتصادی امارات در نتیجه شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت های نفت و دخالت های خصمانه این کشور در منطقه است.
دو منبع به خبرگزاری رویترز گفتند: هواپیمایی امارات یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی جهان در زمینه پروازهای دوربرد درحال مذاکره با شرکت ایرباس درخصوص این موضوع است که آیا آخرین درخواستهای خرید باقیمانده هواپیمای غول پیکر "ای ۳۸۰" را تحویل خواهد گرفت یا خیر.
ناوگان هواپیمایی امارت دوبی قرار است هشت هواپیمای "ای ۳۸۰ " را - قبل از پایان برنامه ایرباس در سال ۲۰۲۱ میلادی درخصوص بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان - از این شرکت تحویل بگیرد.
منابع یاد شده گفتند: هواپیمایی امارات دیگر نمی خواهد هشت هواپیمای" ای ۳۸۰" را به علت شیوع کرونا و تاثیر منفی شدید آن بر بخش مسافرت های هوایی دریافت کند زیرا بهبود وضعیت این بخش ممکن است سالها طول بکشد.
خبرگزاری بلومبرگ پیشتر گزارش داده بود که هواپیمایی امارات درحال مذاکره برای لغو خرید پنج هواپیما از مجموع هشت هواپیمای "ای ۳۸۰" است.
سخنگوی هواپیمایی امارات به خبرگزاری رویترز گفت: این شرکت درحال گفت وگوی عادی با ایرباس درباره نیازهای ناوگان خودمان است.
وی درعین حال گفت که درباره مذاکرات تجاری اظهارنظر نمی کند.
امارات با دارا بودن ۱۱۵ هواپیمای "ای ۳۸۰" از بزرگترین ناوگان این نوع هواپیماها را در جهان برخوردار است. این کشور زمانی درخواست خرید ۱۶۲ هواپیما از این نوع را داده بود اما آن را در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۲۳ عدد کاهش داد.
شیوع کرونا شرکت های هواپیمایی جهان را وادار کرده است تا در راهبردها و برنامه های خود بازنگری کنند. هواپیمایی امارات هم اکنون در حال بررسی بازنشسته کردن پیش از موعد هواپیماهای کنونی خود از نوع "ای ۳۸۰" است.
یکی از منابع یاد شده گفت: امارات روی کاهش تعداد هواپیماهای اجاره ای ناوگان خود متمرکز شده است.
ایرباس هنوز ۹ هواپیمای "ای ۳۸۰" تولید نشده از جمله هشت هواپیما برای هواپیمایی امارات و یک هواپیما برای شرکت هواپیمایی "ای ان ای" ژاپن دارد که قرار است آخرین آن را در سال ۲۰۲۱ تحویل دهد.
شیوع کرونا باعث رکود بخش های اقتصاد جهانی شده و فشار بر بخش های حیاتی نظیر حمل و نقل و شرکت های هوایی را بیشتر کرده است. این بخش ها قبلا نیز دچار مشکل بودند و ویروس کرونا سرعت ورشکستگی برخی شرکت ها را تسریع خواهد کرد.
گروه هواپیمایی امارات از کاهش ۲۸ درصدی سود خود در سال مالی ۲۰۱۹ -۲۰۲۰ میلادی درسایه کاهش درآمدهای ناشی از کرونا خبر داده است.
این گروه درصدد اعلام بی نیازی از حدود ۳۰ هزار شغل برای کاهش هزینه ها است و بر این اساس، از شمار بیش از ۱۰۵ هزار کارمند این گروه در اواخر ماه مارس به میزان نزدیک به ۳۰ درصد کاسته خواهد شد.
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) پیش بینی کرده است که امارات ۱۳.۶ میلیون مسافر و درآمدی اساسی به مبلغ ۲.۸ میلیارد دلار را از دست خواهد داد و ۱۶۳ هزار شغل در بخش هوایی نیز به علت کرونا در معرض تهدید قرار دارد.
فرودگاه بین المللی دوبی شاهد کاهش ۲۰ درصدی مسافران در سه ماهه اول سال جاری با شیوع کرونا بوده است. شمار مسافران به حدود ۱۸ میلیون نفر کاهش یافته و تردد هوایی نیز حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است.
اقتصاد دوبی به خاطر تدابیر مهار کرونا که تقریبا باعث توقف فعالیت بخش های حیاتی مثل هوایی و گردشگری شده، به شدت آسیب دیده است؛ بویژه که این امارت نظیر ابوظبی همتای ثروتمند خود از ثروت نفت برخوردار نیست تا بتواند تبعات اقتصادی را کاهش دهد.