به گزارش حلقه وصل، یکی از شرکتهای تاکسی اینترنتی با گرانشدن بنزین و سههزارتومانی شدن آن اعلام کرد طرحی را بهمنظور اعطای کمکهزینه بنزین به رانندگان اختصاص میدهد تا آنها بتوانند به کارشان ادامه دهند و شرایط این مساله را هم عضویت بیش از سه ماه و رانندگی حداقل 50 تا حداکثر 150کیلومتر عنوان کرد.
با وجود این بسیاری از رانندگان این شرکت معتقدند چنین هزینهای به آنها اختصاص نیافته است. در این شرایط بسیاری از رانندگان از این وضعیت ناراضی هستند. در این شرایط به سراغ چند تن از رانندگان آن رفتیم و با آنها به گفتوگو پرداختیم.
شغل دومم است اما صرفه اقتصادی ندارد
آقای خدایی کارکردن در تاکسی اینترنتی شغل دومش محسوب میشود و چندان روی درآمد آن حساب نکرده است اما با این وجود از وضعیت موجود گلایه کرده و میگوید: «وضعیت مسافران نسبت به قبل تغییری نکرده است اما هزینهها چند برابر شده و نمیتوان درآمد چندانی از تاکسی اینترنتی داشت. عملا با این وضعیت کارکردن در این شرکت صرفه اقتصادی ندارد.» از او درباره کمکهزینه به رانندگان میپرسم که جواب میدهد: «تنها یک هفته به من تعلق گرفت. من درست به خاطر ندارم که چند کیلومتر کار کرده بودم اما درمجموع 60هزار تومان اعتبار به من دادند. کرایهها باید افزایش یابد، وقتی قیمت همه اجناس چندبرابر شده است. با این وضعیت در تاکسی اینترنتی نمیتوان کار کرد.»
مردم توان پرداخت هزینههای تاکسی اینترنتی را ندارند
آقای محمدی راننده دیگری که سمند سبزرنگی دارد، در گفتوگو با «فرهیختگان» میگوید: «هنوز سهمیهای دریافت نکردهام. همان دفعه اولی که اعلام کردند سهمیه را واریز کردهاند، به من گفتند برایت پول ریختیم اما وقتی چک کردم چیزی به حسابم اضافه نشده بود. درآمدهایمان پس از گرانی بنزین به شدت افت کرده است، چراکه قبلا یکسری افراد اتوبوس و مترو سوار نمیشدند اما در شرایط فعلی همه گرفتارند و مجبورند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. کرایهها ثابت مانده است اما مسافران دیگر توان پرداخت هزینهها را ندارند. مردم با مشکلات بسیاری درگیر شدهاند که با خودداری از گرفتن تاکسی اینترنتی سعی در صرفهجویی هزینههایشان میکنند. روزانه من بیش از 200 کیلومتر و حدودا بین 100 تا 150هزار تومان کار میکنم که البته این رقم متوسط است اما قبل از گرانیها وضعیت بهتر بود.» از او میپرسم قبل از گرانیها درآمدتان چقدر بود که در پاسخم میگوید: «بالاتر بود و به تناسب آن هزینههای کمتری پرداخت میکردم ولی کار کردنم در تاکسی اینترنتی از روی ناچاری است و چارهای جز این ندارم.»
چارهای جز کار کردن در تاکسی اینترنتی نداریم
آقای حسینی یکیدیگر از پیکموتوریهای این شرکت است که با او نیز گفتوگو کردیم، نسبت به پایین بودن قیمتها حتی پیش از گرانشدن بنزین هم گلایه داشت و گفت: «کرایهها که پیش از گرانی هم کم بود ولی با بنزین سههزارتومانی وضعیت سختتر شده است و ما چارهای نداریم جز اینکه در این شرکت کار کنیم.» درآمدش روزانه از 50هزار تا 150هزار تومان است اما درباره سهمیه میگوید که قرار بود به ماشینها بدهند ولی نمیدانم به آنها این اعتبار تخصیص یافته است یا خیر، اما در کل فعلا از سهمیه برای رانندگان خبری نیست و ما هم با سهمیه آزاد بنزین میزنیم. تعداد مسافران نسبت به قبل کمتر نشده و مثل سابق است ولی هزینهها بیشتر شده و من حدودا از صبح تا عصر کار میکنم. این رقم متناسب با کمیسیون 20درصدی اصلا صرفه اقتصادی ندارد. برای دوستانم که پیک موتوری نیستند هم اطلاع دقیق دارم پولی نریختهاند اما برای دوستانم که در پیک اینترنتی کار میکنند هم اطلاع دارم رقمی به پول آنها اضافه نشده و وضعیتشان چندان خوب نیست.»
با گرانشدن بنزین در حق رانندگان اجحاف شد
آقای محمودی راننده دیگری که با او صحبت کردیم، پیکموتوری بود که در این شرکت کار میکرد و وقتی درباره شرایط وضعیت کاریشان پس از گران شدن بنزین پرسیدم، با اکراه درخواستم را پذیرفت و گفت: «قیمت همه کالاها پس از گران شدن بنزین چندبرابر شده است، در این شرایط اگر سهمیهای به رانندهها تخصیص یابد، به دلیل اینکه قیمتها افزایش نیافته است، تاثیری در درآمدمان نخواهد داشت. کرایه مسیری که قبلا هزینهاش 20هزارتومان بود، با وضعیت فعلی باید افزایش یابد اما تغییری در قیمتها نداریم. در این شرایط پیکهای موتوری اینترنتی هم صرفه اقتصادی برای کار کردن ندارد، چه برسد به اینکه ماشین داشته باشیم.»
از او درباره تخصیص سهمیه به پیکهای موتوری اینترنتی میپرسم که در جوابم میگوید: «به من سهمیه ندادند و فکر میکنم سهمیه به رانندگانی اختصاص یافت که پایه ثابت آن هستند و بهطور مداوم با آن کار میکنند. اگر فرض کنیم 50هزار نفر در تاکسی اینترنتی کار میکنند، به کل این افراد نمیتوانند سهمیه اختصاص دهند و مشخص نیست برای چه کسی پول ریختهاند. ماه گذشته برای برخی دوستانمان که ماشین داشتند، این کمکهزینه را پرداخت کردند اما من از چند نفر از دوستانم که مثل خودم در پیکهای موتوری اینترنتی کار میکنند، پرسیدم، برای هیچکس پولی واریز نشده بود.» این راننده هم مانند راننده قبلی معتقد بود تاکسی اینترنتی همچنان مشتریهای خود را دارد اما در حق رانندگان اجحاف شده است و با این وضعیت کار کردن در تاکسی اینترنتی صرفه اقتصادی ندارد.
مشکلات استهلاک وسایل نقلیه چه در موتور و چه در ماشین ازجمله مواردی بود که این راننده به آن اشاره و تاکید کرد: «قیمت قطعات خودرو و موتور پس از گرانی بنزین افزایش پیدا کرده است. در این شرایط بین موتور و ماشین فرقی وجود ندارد. اگر مسیر میدان ونک تا پارکوی قبلا هشتهزار تومان بود، هماکنون هم به همین میزان است، درحالی که این رقم باید حداقل به 12هزار تومان برسد و هیچ افزایش قیمتی نداشتند، درنتیجه واقعا صرف نمیکند که این همه هزینه کنیم و در آخر هیچ رقمی دستمان را نگیرد.»
نحوه محاسبه تخصیص سهمیه به رانندگان مشخص نیست
آقای مرتضوی راننده دیگری که پراید دوگانهسوز دارد و کار کردن در تاکسی اینترنتی شغل دومش است، در گفتوگو با «فرهیختگان» میگوید: «شغل دومم کار کردن در تاکسی اینترنتی است و بیشتر شبها کار میکنم. بهطور کلی کار کردن در تاکسی اینترنتی با شرایط فعلی و بنزین سههزارتومانی اصلا صرفه اقتصادی ندارد اما وضعیت در ماشینهای دوگانهسوز نسبت به ماشینهای تکسوز بهتر است. من ماشینم گازسوز است و وضعم بد نیست ولی آنهایی که ماشینشان تکسوز است، اصلا کارکردن برایشان صرفه اقتصادی ندارد. اگرچه تاکسی اینترنتی همواره اعلام کرده سهمیه به رانندگان اختصاص میدهد اما سهمیه آنها به اندازهای کم است که اصلا کفاف هزینهها را نمیدهد. از طرفی نحوه محاسبه آنها مشخص نیست، درحالی که پیمایش هر سفر را باید جداگانه در اپلیکیشن محاسبه کنند تا راننده هم بتواند آن را ببیند، ولی متاسفانه این را اعلام نمیکنند و هر رقمی بخواهند برای رانندگان واریز میکنند.
قرار بود به ازای هر 100کیلومتری که رانندگان در تاکسی اینترنتی کار میکنند، 10هزار و 500تومان در داخل شهر به آنها سهمیه داده شود که این رقم برای رانندگی در داخل شهر هم چندان قابلتوجه نیست. در ماه گذشته برای من حدودا 39هزار تومان واریز کردند که شوکه شدم، عملا من با این رقم چه کاری میتوانم انجام دهم. هرچند ماه پیش کمتر کار کردم، حدودا 150کیلومتر و منتظرم سهمیه این ماه را واریز کنند تا ببینم چه تغییراتی در این مساله اعمال کردهاند. باید بگویم درآمد من کمتر نشده است؛ چراکه گاز بهصرفه است و از این بابت مشکلی ندارم اما دوستانم که ماشینشان تکسوز است از این وضعیت ناراضیاند و در نتیجه بهطور کلی کار کردن با تاکسی اینترنتی اصلا نمیصرفد، چراکه خودشان هر رقمی را که بخواهند برای مسافران در نظر میگیرند، حالا اینکه این پول به جیب چه فردی میرود، خدا عالم است.»
تاکسی اینترنتی از رانندگان حمایت خاصی نکرده است
آقای دانش در آخر با یکی از رانندگانی که به تازگی به جمع رانندگان تاکسی اینترنتی پیوسته و منزلش در کرج است، صحبت کردهام. او در گفتوگو با ما گفت: «من چون تازه در تاکسی اینترنتی ثبتنام کردهام، هنوز سهمیهای دریافت نکردهام اما قرار بود به ماشینهای تکسوز در هفته 70 لیتر و در ماشینهای دوگانهسوز در هفته حدودا 40 لیتر اعتبار بدهند، درحالی که عملا چنین رقمی وقتی محقق میشود که شما در ماه حدودا 1000کیلومتر رانندگی کرده باشید اما شنیدم برای دوستانم واریز کردهاند و هر 100کیلومتر هفت لیتر اعتبار خرید بنزین به رانندگان تعلق پیدا میکند اما اگر از این میزان بیشتر کار کنیم، پول بیشتری به رانندگان نمیدهند. این میزان بستگی به کارکرد هر راننده دارد. میزان مسافران کمتر نشده ولی هزینهها زیاد شده و در نتیجه درآمد رانندگان تاکسی اینترنتی بسیار کاهش پیدا کرده است. در کنار این قطعات گران شده و ثابت ماندن کرایهها عملا ضرری جبرانناپذیر برای رانندگان است.»
از او پرسیدم برای دریافت سهمیه خود چرا پیگیری نکرده که در پاسخ گفت همین امروز با پشتیبانی تاکسی اینترنتی تماس گرفتم و به من گفتند که درحال پیگیری این مساله از وزارت کشور و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هستند و اطلاع خواهند داد. هرچند از ابتدا قرار بود به ازای هر کیلومتر 1500تومان به رانندگان تخصیص داده شود ولی بعد حرفشان عوض شد و سقف 70 لیتر را برایمان تعیین کردند و حتی این را هم برای خیلی از رانندگان واریز نکردهاند. در کنار این برخی پمپبنزینها سیستم بانکیشان هم قطع است و با مشکلات بسیاری در این زمینه درگیر هستیم. در کل به جز این سهمیهای که هنوز بهمان ندادهاند، این شرکت کار دیگری برایمان انجام نداده است.»
منبع:فرهیختگان