مهمترین وظیفهای که روشنفکری برای خود تعریف کرده است، نفی ظلم و جنایت علیه بشریت است، دعوت به حقوق بشر نیز از پی همین وظیفه است. حالا حمله سحرگاهی تجاوزکارانه دیروز آن هم بدون هیچ مجوز بینالمللی علیه ملت سوریه را تصور کنید و واکنش روشنفکران به آن.
روشنفکران ما به جای روشنگری حقوق ملتها، در خدمت روشنگری حقوق سازمانهای تجارت جهانی قرار گرفتهاند؟ چه نسبتی میان روشنفکر و سازمان تجارت جهانی است؟ چه دلیلی دارد که روشنفکر توجیهگر واردات شود؟
میشل فوکو گفت: وقتی از ایران آمدم سوالی که همه از من میکردند این بود: این انقلاب است؟ جوابی نمیدادم، اما دلم میخواست بگویم: نه! به معنی ظاهری کلمه، انقلاب نیست؛ یعنی نوعی از بر پا ایستادن نیست، قیام انسانهای دست خالی است.
روشنفکری دینی، پدیده پسا انقلابی است و در چارچوب فرایند عادیسازی سیادت انقلابی معنا پیدا میکند. این فرایند همواره از پی تکاپوی فکر پویا و انقلابی رخ میدهد و به مثابه پروژه عملیاتی تعریف میشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: نهضت مشروطیت سر آغاز تحولات بنیادینی بود که مفهوم ایران امروز را پدید آورد، لیکن با وقوع انقلاب این مفهوم عمق بیشتری پیدا کرد، پس میتوان مبدا ایران امروز را در ایران بعد انقلاب اسلامی اعتبار کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: فقه اسلامی تکلیفمحور و متضمن مقوله حق است و گستره اقبال عمومی آن شامل جمیع اقشار مردم است، اسلام فقاهتی در مدت اندکی از به رسمیت شناخته شدن آن بعد انقلاب موفقیتهای چشمگیری را از خود نشان داده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: گمان میکنم نسل جدیدی از فقیهان کارآمدتر در راه است. در آینده شاهد فقیهانی پرهیزگارتر و آشناتر به مسائل زیست جهانی خواهیم بود و مخروط مطالعات فقهی دگرگون میشود.
در واقع مدیریت راهپیمایی اربعین خودجوش و مردمی بود و کمکهای دولتی به این عمل مردمی امری قهری بود. زیرا پذیرفتنی نیست که بیش از سه میلیون شهروند در مراسم مذهبی شرکت کنند و دولت هیچ نوع خدمترسانی نداشته باشد.