مریلا زارعی با جان بخشیدن به زنانی از دل تاریخ، مقاومت و مادرانگی، جایگاهش را در سینمای ایران تثبیت کرد. بازیگری که هر نقش برایش فرصتی است برای بازنمایی هویت زن ایرانی، بینیاز از زرقوبرق و حاشیه.
در جریان ساخت فیلم روز واقعه،قوام مفاهیم شیعی آنرا باید به مرحوم «علی صفائی حائری» معروف به عین صاد مجتهد واندیشمند شیعه نسبت داد که مرگ مشکوک او را در تیر ماه ۱۳۸۷ یک تصادف ساده جلوه داده شد.
فریادهای مرحوم ایرج قادری وسط حیاط وزارت ارشاد که میگفت میخواهد کار کند اما نمیگذارند را مگر سینما فراموش میکند؟سعید راد چه گناهی مرتکب شده بود که وی را مجبور به مهاجرت کردند.
خاتمی سر موضوع ایرج قادری نگاهش مانند مخملباف بود. قادری آمد پیش انوار و گفته بود چرا من ممنوع الخروج هستم؟ میخواهم کار کنم. انوار گفته بود اگر خواستی بیا در یک فیلم یک پلان بازی کن!
سال ۸۴ بهرام توکلی با «پابرهنه در بهشت» به حوزه هنری آمد و سال ۸۶ فیلمهایی مثل «به همین سادگی» از میرکریمی و «پرچمهای قلعه کاوه» از محمد نوریزاد در حوزه ساخته شدند.
خاتمی قبل از آنکه حکم عدم پذیرش نماز بازیگران قبل از انقلاب را صادر کند، مدیر مسئولی روزنامه کیهان را بر عهده داشت که با انتشار مقالهای زمینه پایین کشیدن فیلم برزخیها را در دهه ۶۰ فراهم کرد.
پس از حضور مسعود فراستی در برنامه درد دارید؟ حق دارید!هنوز بعد از گذشت ده سال از «اخراجیها۳ » هنوز سوزش بار مفهومی فیلم دست از سر دوستان برنداشته.
من سه سال مخملباف را ندیدم تا اینکه در جشنوارهای در تورینو ایتالیا ــ برای فیلم پدر رفته بودم ــ مخملباف را دیدم. دیدم اصلاً این آدم را نمیشناسم. این کیست؟ باورهای عجیبوغریبی پیدا کرده بود.
از نظر این حلقه گناه «باقر» نه پل صدر و اتوبان امام علی(ع) و مدیریت سختافزاری، که نقش آفرینی او در شکل گرفتن یکی از دستاوردهای بزرگ معنوی انقلاب اسلامی، فرهنگ پیاده روی اربعین در محور مقاومت است.
با این کارنامه مشعشع امیر اسفندیاری که مغایر با مطالبه راهبردی عالیترین مرجع سیاسی در کشور است، بازهم این گروه خاص موسوم به «چتر سینمای ایران در جشنوارههای جهانی» باید بر سرکار بمانند!؟
چطور کسی که چهرههای مشهور سینما و موسیقی گروه و گروه ، دسته دسته سازمان دهیمیکرد باید در مقام مولف تئاتر مسجدی تقدیر شود. یا این تجلیل به معنای خدمات رسانی به دولت تدبیر و امید است؟!
روایت مهدی نصیری، پیشکسوت رسانهای از ملاقات با محسن مخملباف و احسان نراقی را در این ویدئو میبینید.
از اهالی سینما و تلویزیون تا ورزش هرکدام مسیری برای مهاجرت از ایران و حضور در شبکههای بیگانه برعهده گرفتهاند شکست محتوم، سرنوشت مشترک تمام آنها بوده است.
من اخیراً هم این را گفتم «فراماسونری را ساده نبینیم». فراماسونری یک پدیده عجیبی است که پانصد سال مخفی کار کرده؛ بیست سال است در بریتانیا آزاد و علنی؛ و حدود بیست سال است که زنها میتوانند تا پشت در لژ بیایند.
سیدمرتضی در ماههای آخر زندگیاش در یک حالی بود که ما نمیتوانیم درک کنیم و کسانی که میخواهند همه چیز را به سیاست تحویل بدهند اینها اینگونه ترجمه میکنند که تحت فشارِ نیروهای حزباللهی بوده.
سیدمرتضی را قبل از فیلم عروس دیدم. یکبار اتفاقی در مجمع هنرمندان مسلمان او را دیدم. در آن جلسه قرار بود هنرمندان انقلابی حرفهایشان را بگویند و کسانی که با هم مساله دارند آشتی کنند. حتی افرادی مانند محسن مخملباف و محمد نوریزاد هم بودند.
اکبر خلیلی طی یادداشتی برای فیروز زنوزی جلالی که این روزها در بستر بیماری است نوشت: فیروز جلالی زنوزی، آخرین سردار تنهاییهای قلم انقلاب نیست ...!
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هر چه از شهادت آوینی میگذرد شخصیت او در هویتبخشی به هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی جدیتری میشود، آوینی متنی است که با این حاشیهسازیها کمرنگ نخواهد شد.