یکی از شبهاتی که معمولاً درباره چگونگی پایان یافتن جنگ مطرح میشود، مربوط به تأمل یک ساله در پذیرش قطعنامهای است که به ظاهر، خواستههای اولیه ایران را تأمین میکرد. چرایی این مسئله را با مرور شواهد و اسناد تاریخی بررسی کردهایم.
رضا اسماعیلی میگوید: هنگام نوشتن داستان یا گفتن شعر برای دفاع مقدس، فقط به موضوع فکر نکنیم، بلکه «موضع» هم داشته باشیم. در غیر این صورت یقین داشته باشید خروجی کار ارزشمند نخواهد بود.
تمرکز حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای روی اجرای موبهموی راهبردهای انقلابی امام خمینی (ره) و ژرفاندیشی او در خصوص اندیشههای امام (ره) فتح قلههای بهظاهر ناگشودنی را یکی پس از دیگری تا مرز حیرتانگیز بودن امکانپذیر کرده است.
جانشین فرمانده سپاه در هشت سال دفاع مقدس گفت: من اولین کسی هستم که گفتم قطعنامه ۵۹۸ را باید بپذیریم.
بیژن پیروز (استاد روابط بینالملل دانشگاه تهران): بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران و گسترش حملات ارتش عراق، عدهای در داخل دریافتند این حرف که صدام دنبال صلح بوده ولی ایران دنبال جنگ، اشتباه است.
۲ مرداد سال ۱۳۶۷ شمسی، ایران در جنگ تحمیلی «عملیات غدیر» را اجرا کرد. حالا پساز پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ چهوقتِ عملیات بود؟! دقیقا وقتش بود و این عملیات غدیر که خیلیها اسمش را هم نشنیدهاند.
بعد از پذیرش قطعنامه و پایان جنگ هشت ساله و به تعبیری شروع به ظاهر دوران سازندگی، بسیاری از مفاهیم و ظرفیتها، دستخوش تغییرات، غفلتها و بیتوجهیها و سادهانگاریها و عافیتطلبیها و خوابماندگیها فرهنگی قرار گرفت. معضلی که از بعد از اتمام دفاع مقدس، نتوانست نقش عاشورا را بازخوانی کند، نتوانست وظیفه مستمعان پای منبر سیدالشهدا را بشناسد، نتوانست نقش امروز هیئت مذهبی را بازخوانی کند.
مشاور خاتمی که دولت روحانی را «رحم اجارهای اصلاحطلبان» خوانده بود، میگوید: روحانی مسائل سادهتر از کرونا را هم نتوانست مدیریت کند.
این روزها همزمان است با رویدادهای مهم جنگ تحمیلی عراق علیه ایران. حماسه گردان عمار در تنگه ابوقریب، پذیرش قطعنامه۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل و تهاجم دوباره به مرزهای کشورمان فقط ۶ روز پس از امضای این قطعنامه یعنی وقوع عملیات مرصاد.
مدعیان اصلاحات که از نقشآفرینی موثر محسن رضایی در هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام عصبانی هستند، کوشیدند به نحو دیگری با وی تسویه حساب کنند.
مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله(عج) در دوره اسلام ناب اظهار داشت: یکی از تصورات خیلی بد در میان بعضی از جوانان این است که منتظرند که کسی به آنها نقش بدهد؛ اما رهبر انقلاب بر حرکتهای خودجوش تأکید و بحث آتشبهاختیار را مطرح کردهاند.
مسئولین نظام تشخیص دادند و امام بزرگوار بر این تشخیص صحه گذاشتند که امروز قبول قطعنامه به صلاح اسلام و انقلاب و کشور است.
میتوان گفت امام خمینی (ره) برخلاف میل باطنی و فقط بر اساس گزارشهایی که از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی، میرحسین موسوی و... و نهادهای مختلف درگیر اداره جنگ ارائه میشد، قطعنامه را پذیرفتند.
حتی آقای علی پروین هم که از آنجا عبور میکرد، آمده بود. به شوخی میگفتیم که استقلالیها هم میخواستند با قناسه او را بزنند!