شبکه نمایش سه شنبه 15 اسفند ماه همزمان با سالگرد درگذشت رسول ملاقلی پور فیلم سینمایی «افق» را روی آنتن میبرد.
چند جوان در مسجد جوادالائمه سیمتری جی پیدا شد که هم کتابخانه را رونق دادند و هم مسجد را پاتوق علاقهمندان به داستان نویسی و تئاتر و مسائل هنریِ از این دست کردند.
پس از گذشت ۴ دهه از آزادسازی خرمشهر، سینماگران همواره تلاش کردهاند تا در قالب سینمای دفاع مقدس رشادتها و روزهای تلخ و شیرین مردم در تمام ایران و به ویژه شهرهایی چون خرمشهر را به تصویر کشند.
هرچند بارها درباره شمار اندک فیلمهای عاشورایی در ویترین سینمای ایران سخن گفته شده اما نکته مهمتر روند نزولی استقبال مخاطبان از همین تولید معدود طی ۴ دهه گذشته است.
خاتمی سر موضوع ایرج قادری نگاهش مانند مخملباف بود. قادری آمد پیش انوار و گفته بود چرا من ممنوع الخروج هستم؟ میخواهم کار کنم. انوار گفته بود اگر خواستی بیا در یک فیلم یک پلان بازی کن!
سریال «کتونی زرنگی» با حمایت حوزه هنری و مرکز تولیدات جوان شبکه سه برای پخش در دهه فجر از این شبکه تولید شد اما ناگهان در شب پخش اولین قسمت این سریال، این سریال از کنداکتور شبکه خارج شد.
پرواز در شب فیلمی به کارگردانی و نویسندگی رسول ملاقلیپور ساخته سال ۱۳۶۵ است. یک گردان نیروهای ایران در محاصره قرار میگیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع میشود چهارنفر از رزمندگان گردان انتخاب میشوند تا برای درخواست کمک خود را به قرارگاه برسانند از آن میان سه تن کشته میشوند و یکی خود را به قرارگاه میرساند. فرمانده گردان نیز برای تهیة آب آشامیدنی سربازان زخمی، محاصرة دشمن را میشکند، اما کشته میشود. قوای کمکی سر میرسد و پس از مقابله با دشمن بقیه افراد گردان را نجات میدهد
سینمای سیاسی چنان معنای فراخ و گستردهای دارد که اساسا میشود پرسید «آنچه سیاسی نیست، چیست؟» مسائل اقتصادی، اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی هرکدام به نحوی میتوانند یک پیوست سیاسی هم پیدا کنند و به این شکل هر فیلمی که ساخته شود، مواضع سیاسی مختلفی را در برابر خودش شکل میدهد و به نحوی با سیاست ارتباط دارد. اما مشخص است که بعضی از فیلمها سیاسیترند. فیلمهایی که راجعبه تاریخ معاصر ایران ساخته میشوند، عموما سیاسیتر هستند.
ابراهیم حاتمی کیا با حضور در شهر قم در کنار مردم به تماشای فیلم سینمایی به وقت شام نشست.
فرجالله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان معتقد است هیچ فیلم ایرانی نتوانسته در تماشا و بازدید مردم دنیا با «یوسف پیامبر(ع)» و حتی «اصحاب کهف» رقابت میکند.او رقابت با فیلمسازان و مدیران غربزده را سخت میداند اما میدان را از آنِ دیگران میداند.
اولین نشست هم اندیشی جشنواره بین المللی فیلم و عکس البرز با حضور سینماگران و مسئولین حوزه هنری استان البرز برگزار شد .
دستیار ملاقلی پور گفت: ارتباط با شهدا در ملاقلی پور شگفت آور بود. زمانی که فیلمنامه شهید کاوه را می نوشت به بیماری دچار شد که بسیار عجیب و غریب بود.
عکس فیلمهای دفاع مقدس همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، در گالری سینماتوگراف در موزه سینمای ایران روی دیوار رفت.
کارگردان فیلم «راز مینا» گفت: ما متاسفانه از برخی بودجهها و هزینههای کلان که برای برخی فیلمها خرج میشود جا ماندهایم زیرا این بودجهها مخصوص نور چشمیهای خودشان است و برای ساخت فیلمهای ارزشی از این پولها خرج نمیکنند.
علی ملاقلیپور به رغم اینکه فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور است اما به هیچ وجه نمیتوان به او برچسب «آقازاده» زد. چون بیش از آنکه متکی به «ژن خوب» باشد، اهل تلاش و کوشش است.
علی ملاقلیپور گفت: شخصی که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب میشود باید سابقه کار فرهنگی و باور به تاثیرگذاری کار فرهنگی داشته باشد.
فیلم مستند «راه طی شده» به کارگردانی علی ملاقلی پور از تولیدات مرکز مستند سازمان سینمایی حوزه هنری هفته گذشته در تهران کلید خورد.
کارگردان «انجماد عقربه» با اشاره به لزوم نقد درون گفتمانی در حوزه سینمای دفاع مقدس گفت: فیلم روشنفکرانه از دفاع مقدس شکست میخورد.
محمدرضا عرب گفت: کسی نیست از تاراج رفتن سینمای ایران در شبکههای ماهواره ای و فضای مجازی جلوگیری کند. میلیاردها تومان سرمایه سینمای ایران در شبکههای ماهواره ای و شبکههای مجازی به تارج میرود و کسی جوابگو نیست؟
کارگردان فیلم «قندون جهیزیه» فیلم مستندی در خصوص یکی از شخصیتهای تاریخ معاصر می سازد.