حلقه وصل: حجتالاسلاموالمسلمین احمد خردکیش دقایقی پیش در گفتوگو با خبرنگار فارس در رشت با تبریک عید بزرگ غدیر خم اظهار کرد: بر اساس روایات معصومین چهار عید فطر، قربان، جمعه و عید غدیر خم اعیاد برتر اسلام محسوب میشود که بالاترین این اعیاد را عید غدیر خم میدانند.
وی با بیان اینکه ۱۲۴ هزار پیغمبر آمده تا درنهایت کار خود را به علی بن ابیطالب و اولاد معصومش برای فراگیری عدل جهانی بسپارند، گفت: به دلیل کثرت منافقین و تردید پیامبر از کارشکنی منافقین، خداوند باحالتی تشکر گونه ابلاغ جانشینی پیامبر را نازل میکند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک افزود: اگرچه پیامبر (ص) در ابلاغ این موضوع به دلیل وجود منافقین و کارشکنی آنها در مقابل امیرالمؤمنین (ع) تردید داشت اما بعد از فرمان خدای متعال با نزول آیه بلغ ؛ در حجة الوداع سال دهم هجرت؛ جانشینی امیر المومنین را اعلام کرد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ابلاغ جانشین پیامبر (ص) سه بار نازلشده است، خاطرنشان کرد: خطبه غدیر خم، یک خطبه طولانی است و نکته این است که پیامبر (ص) تنها امیرالمؤمنین (ع) را به جانشینی معرفی نکرده بلکه ۱۲ امام بعد از خود را معرفی میکند که این موضوع بین مردم گفته نمیشود.
خردکیش با بیان اینکه حاکم عثمانی از شیخ انصاری دلیل برگزاری پرشور عاشورا را سؤال کرده است، تصریح کرد: شیخ انصاری در پاسخ به چرایی پررنگ برگزار شدن عاشورا به حاکم عثمانی میگوید؛ میترسم اگر مثل غدیر عاشورا را شلوغ برگزار نکنیم، سرنوشت عاشورا نیز به سرنوشت غدیر منتج شود؛ یعنی همانگونه که ولایت علی بن ابیطالب را منکر شدند شهادت حسینابنعلی را نیز انکار کنند ازاینرو، ما یکبار در تاریخ اهمال کردهایم و به همین دلیل عاشورا را با تعظیم شعائر برگزار میکنیم.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایش رهبری معظم نظام مبنی بر تقریب شیعیان و اهل سنت بیان کرد: شیعه از ولایت علی بن ابیطالب (ع) دست برنمیدارد لذا رهبر معظم انقلاب بر تقریب، گفتگوی بی ستیز، گامی برای تفاهم و پافشاری کردن بر مشترکاتی ازجمله پیامبر (ص) قبله کتاب و خدای یکتا تأکید میکنند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به جمعآوری احادیث توسط علامه امینی از احادیث اهل سنت برای اثبات ولایت امیرالمؤمنین (ع) افزود: کلمه ولی ۷۰ معنا دارد که ۱۲ معنای آن مشهور است لذا بازی روی لفظ شده و برخی از اهل سنت ولی را دوست معنا میکنند.
وی با طرح یک سؤال درباره معنی دوست توسط اهل سنت گفت: سؤال این است که اصلاً جنبه عقلانی این موضوع پذیرفتنی است که پیامبر در آن گرمای سوزان ۱۲۰ هزار نفر را جمع کند تا تنها اعلام دوستی خود با حضرت علی را اعلام نماید؟!
خردکیش با بیان اینکه معنا کردن لفظ ولی به معنای دوست عمل پیامبر (ص) در غدیر را توجیه عقلانی نمیکند، تصریح کرد: بحث ولایت علی بن ابیطالب از همان روز اول مطرح بود چراکه همان روزهای اول سه بار علی علیهالسلام ولی وصی و جانشینی پیامبر (ص) را مطرح کرده و ابولهب، ابوطالب را برای پذیرفتن ولایت از پسر را به استهزا گرفته بود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مردم سه روز در برکه غدیر با جانشین پیامبر (ص) یعنی علی بن ابیطالب (ع) بیعت کردند، افزود: شواهد و دلایل مستحکم وجود دارد که منظور پیامبر اسلام از کلمه ولی، حاکم بوده و تاجگذاری امیرالمؤمنین یعنی خلیفه من الله بیانشده بود.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در روز غدیر فردی جلوی پیامبر (ص) حاضرشده و اثبات حقیقت این مطلب را با نازل شدن سنگ از آسمان خواستار شده بود، خاطرنشان کرد: بعد از گفتن او، سنگ از آسمان نازل شد و به سر سؤالکننده اثبات و به هلاکت رسید لذا حاضرین به حقیقت کلام پیامبر (ص) رسیده بودند اما بعد از رحلت ایشان همه آنها را انکار کردند که این دلیل بر مظلومین علی بن ابیطالب بوده است.