
به گزارش حلقه وصل: یک دهه پس از گرفتن اولین صندلی هیئت مدیره ایرانخودرو توسط قطعهسازی به نام کروز، این شرکت در فرآیندی شائبهبرانگیز مدیریت ایرانخودرو را بدست آورد.
شورای رقابت اما حضور یک قطعهساز در فرآیند مدیریت یک شرکت خودروسازی را مصداق انحصار عنوان کرده است. استدلال شورای رقابت برای انحصار خواندن حضور شرکت قطعهساز کروز در شرکت بالادستی، حذف سایر قطعهسازهای دیگر از رقابت اقتصادی دانسته است.
پیشتر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نامهای ضمن اعتراض به ایجاد رانت اطلاعاتی در هیئت مدیره ایرانخودرو برای یک شرکت خاص، این روند را موجب اخلال در روند رقابت سالم در صنعت قطعهسازی دانستند.
به موجب قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران، این قانون تضمینگر نفی هر گونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی است.
همچنین به موجب ماده ۴۵ از فصل نهم قانون تسهیل رقابت و منع انحصار حضور یک شرکت قطعهساز در مدیریت شرکت بالادستی معادل سوءاستفاده از وضعيت اقتصادي مسلط بوده و مصداق رویه اخلال در رقابت است. در نتیجه حضور کروز در هیئت مدیره ایرانخودرو غیرقانونی است.
با توجه به یک دهه حضور شرکت کروز در مدیریت ایرانخودرو، گزارشهایی از افت کیفیت، سواستفاده از انحصار و خواباندن خط تولید و گرانفروشی وجود دارد که از نتایج انحصار است.