به گزارش حلقه وصل، رضا چوبینه یکی از اعضای هیئت انتخاب پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد و سرپرست نشستهای تخصصی این جشنواره بود که روز گذشته به پایان رسید.
وی که تحصیلات خود را ابتدا در دانشکده صداوسیما و سپس در مقطع دکتری در رشته تکنولوژی سینما در انگلستان به پایان برده در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا عنوان کرد: جشنواره فیلم رشد فرصت مناسبی بود تا فیلمسازان نوجوانی که کار خود را با محوریت مدرسه آغاز کردهاند، در عرصه هنر عرض اندام کرده و با مباحث جدیتر سینما آشنا شوند. با این که در کشور ما نهادهای متنوعی بانی پیشبرد امر فرهنگ هستند، اما به نظر من آموزش و پرورش در این بین نقش محوری و مهمتری دارد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیشتر جنبه فعالیتهای اجرایی عرصه فرهنگ را به عهده دارد؛ این آموزش و پروش است که بنیانهای نظری و درازمدت در حوزه فرهنگ و هنر را پیگیری میکند.
** جشنوارهای در مسیر رشد دانش آموزان
چوبینه افزود: من به واسطه تدریس در دانشگاه، خودم را یک معلم میدانم و از آنجایی که با دانشجویان در ارتباط هستم کاملا درک میکنم که این جوانان حتماً باید پیش از ورود به دانشگاه، پایه مطالعات سینمایی را در مدارس داشته باشند. علت همراهی من با جشنواره رشد هم به همین خاطر بود که دیدم این عزم در بدنه مدیریتی این وزارتخانه وجود دارد تا بتوانند از ابزار هنر و سینما به مفهوم واقعی کلمه در مسیر «رشد» دانشآموزان استفاده کند.
عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم رشد عنوان کرد: فیلمسازی مقوله پیچیدهای است. اگر فیلمساز به جز ساخت فیلم دغدغه دیگری داشته باشد. قطعاً روی کیفیت کار آن اثر میگذارد. به همین خاطر به دنبال این هستیم تا حداقل کسانی که در حوزه فیلمهای تربیتی و آموزشی فعالیت میکنند این دغدغه را نداشته باشند. یعنی فقط به پرورش محتوای مدنظر خودشان در جذابترین شکل فکر کنند نه این که به دنبال تأمین پول برای یک پروژه ساده سینمایی باشند.
این کارشناس سینما گفت: خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش در جشنواره رشد امسال قولهای خوبی در این زمینه داده که جشنواره رشد به یک حرکت مقطعی خلاصه نشود. اخیراً هم با همکاری آقای مسعود جهانشاهی مدیر سینما فلسطین که واقعاً در دوران برگزاری جشنواره رشد امسال زحمات زیادی را کشیدند. طرحی تهیه کردهایم تا بر مبنای آن شیوه آموزش فیلمسازان نسل جدید با محوریت آموزش و پرورش مدون شود و ما بتوانیم پیش از رسیدن جوانان فیلمساز به دانشگاه یا فعالیت حرفهای در سینما، تا حد زیادی آنها را با فضای فیلمسازی آشنا کنیم.
چوبینه افزود: این طرح به موزات جلسات با وزیر آموزش و پرورش هم مطرح شده و قرار است با همکاری برخی سازمانهای فرهنگی اجرایی شود. وجود این روحیه در ساختار جشنواره فیلم رشد و بدنه وزارت آموزش و پرورش و اقعا جای تقدیر دارد.
** تلاش یک جشنواره برای ایجاد خانواده فیلمساز
وی عنوان کرد: برخلاف آنچه در افکار عمومی مطرح است، عمر فیلمهای آموزشی به پایان نرسیده و حتی در کشورهای صاحب سینما همچنان از این رسانه به عنوان ابزار آموزش به کودکان و نوجوان استفاده میشود. ما در ادبیات دو مفهوم «دال» و «مدلول» داریم. مثلاً وقتی شما با ترکیب چهار حرف (گ-ر-ب-ه) واژه گربه را روی تابلو مینویسید این یک دال است که تصویر «گربه» را به عنوان مدلول به ذهن شما میآورد، اما اگر تصویر یا فیلم گربه را ببینید، دال و مدلول همزمان به ذهن شما خطور کرده و یکی میشود در نتیجه با آن ارتباط بهتری برقرار میکنید. بنابراین، فیلم در فرایند آموزش به کودکان بسیار موثرتر از متن است.
چوبینه گفت: ما در جشنواره فیلم رشد همانگونه که وزیر آموزش و پرورش تأکید کردند، به دنبال این هستیم که خانوادههای فیلمساز داشته باشیم. یعنی همه اعضای خانواده در سوژهیابی، سناریونویسی و تهیه یک فیلم آماتور به دانشآموز یا کودکی که به این حوزه علاقهمند است کمک کنند.
** نوجوانی که حرفش را با فیلم بزند کف خیابان نمیآید
این کارشناس سینما افزود: وقتی فیلمساز ما دانش آموز باشد، دنیای دانشآموزی را بهتر میشناسد و بهتر هم انتقال میدهد. شاید بخشی از اتفاقاتی که در این دو ماه اخیر در کف خیابان رخ داد به این خاطر باشد که من به عنوان معلم بستری فراهم نکردم تا آن دانش آموز حرفش را بزند. نوجوانی که با تولید یک فیلم بتواند حرفش را با آرامش بزند، برای اعتراض به کف خیابان نمیآید و درگیر این مشکلات نمی شود.
وی اظهار کرد: اگر این بستر در قالب فیلم فراهم شود، دانشآموزان دغدغهها و آرزوهای خود را از این طریق بیان میکنند نارضایتیهای موجود به این وضعیت کشیده نمیشد. ما سالهاست که سینمای کودک را تعطیل کردهایم و دیگر خبری از آن دوران پرمخاطب و طلایی سالهای دهه شصت و هفتاد در سینمای کودک نیست.
چوبینه گفت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان هم که اوضاع خوبی ندارد و امسال هم برگزار نشد. نتیجه این اهمال و بیتوجهی همین فاصلهای است که ما با نوجوانان و جوانان امروز و کودکان دیروز داریم. ما حدود ۵ میلیون دانش آموز ابتدایی داریم که به همراه پدر و مادرشان یک جمعیت مخاطب ۱۵ میلیونی را تشکیل میدهند که نباید از آن غافل شویم.
منبع: خبرگزاری آنا