حسین افشاری، مبدع طرح «خیرات کتاب» و مسئول امور کتابخانه های آموزش و پرورش شهرستان کاشمر به حلقه وصل گفت: تقریبا دو سال قبل بود که با دیدن خوابی همزمان با میلاد حضرت علی(ع) به یاد و خاطره پدرم طرح خیرات کتاب را برای اولین بار آغاز کردم.
وی بیان داشت: بر اساس این طرح که به مرور گسترش یافت قرار شد جمعی از نیکوکاران و خیران به یاد پدر مرحوم خود، تعدادی کتاب خریداری کرده و در میان مدارس محروم شهر و روستا توزیع کنند که طرح خیرات کتاب از همان ابتدا با چنان استقبالی در بین خیرین مواجه شد که مبلغ خوبی برای خرید کتاب جمع آوری گردید به طوری که در آن زمان حدود ۱۲ مدرسه در روستاهای کاشمر صاحب کتاب شدند.
افشاری ادامه داد: به دلیل استقبال انجام گرفته و موفقیتهای به دست آمده در شروع طرح خیرات کتاب، تصمیم گرفته شد تا این طرح در مناسبتهای مختلف ادامه یابد، این طرح تا آنجا ادامه داشت که اکنون اغلب مدارس محروم شهرستان کاشمر دارای کتاب شدهاند.
وی تصریح کرد: در واقع برای اینکه بیشتر نذرها در کاشمر برای غذا و برپایی مراسم سنتی بود و در حوزه فرهنگی نذرهایی که میشد، بسیار کمرنگ بود به فکر نذر کتاب افتادم. البته با گسترش طرح هزینهها از طرف خیرین تأمین میشود البته شورای شهر و شهرداری هم بخشی از هزینهها را متقبل شدند، از سویی نیز برخی مدارس از همیاریهای مردم و شهریهای که دریافت میکردند با مصوبه آموزش و پرورش مبالغی را به طرح خیرات کتاب اختصاص دادند. ناگفته نماند که وجه به حسابی که مخصوص طرح خیرات کتاب گشایش یافته است، واریز میشود، با ارتباطی هم که با مراکز پخش و ناشران کتاب برقرار شد، وقتی این مراکز در جریان طرح خیرات کتاب قرار میگیرند، تخفیف های خوبی قائل میشوند. برخی مواقع هم انتشاراتیهایی که کتاب از آنجا تهیه میشود یا تخفیف دادهاند و یا کتاب اهدا میکنند.
این دبیر ریاضی در خصوص دستاوردهای به دست آمده از این طرح نیز گفت: با بازخوردهایی که از مدارس گرفتهام به خصوص مناطق روستایی که وسایل و امکانات فرهنگی بسیار کمی دارند از این طرح بسیار خوشحال شدهاند. حتی برخی دانشآموزان برای اولین مرتبه بود که چنین کتابهایی را میدیدند، وقتی به مدارس مراجعه میکنیم بازخورد خیلی خوبی میبینیم؛ خوشبختانه نگرش به مطالعه تغییر کرده به طوری که حضور در مسابقات کتابخوانی بسیار افزایش یافته است.
افشاری افزود: جدای از هدف اولیه که با دیدن آن خواب در ذهنم تداعی شد دغدغه اصلی من عزلت کتاب در مجموعه آموزش و پرورش بود مجموعهای که ذاتاً باید دانشآموزان را با کتاب آشنا کند اما فعالیتشان در این زمینه در حد بسیار کم و در بخشی از موارد در حد صفر است. به رغم اینکه سالها قبل در مدارس کتابدار داشتیم که وظیفه تهیه و تأمین کتاب و امانت دادن را برعهده داشتند و حتی بودجههایی برای سرانه کتاب در نظر گرفته میشد اما سالهاست که پست کتابدار حذف شده و بودجه به صفر رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: در واقع این ضعف و کمبود بودجه و علاقه شخصی خودم موجب شد به سمت اجرای این طرح بروم. متأسفانه در حالی که مدام حرف از کاهش مطالعه میزنیم اما فکر نمیکنیم که آیا کتاب خوب در اختیار قرار دادهایم که توقع افزایش کتابخوان را داریم.
مبدع طرح «خیرات کتاب» در کاشمر تصریح کرد: اولویت اول ما مدارس ابتدایی روستایی هستند که شامل 37 مدرسه میشود؛ در مرحله جدید هم مدارس مقطع متوسطه روستایی و سپس حاشیه شهر مدنظر است. ناگفته نماند که کتابها به تناسب نیاز مدارس و بر اساس سرانه دانشآموزان در مدارس توزیع میشود. کتابهای پایههای تحصیلی اول تا ششم سبکتر و همچنین بر اساس سن کتابها تغییر میکند. در تهیه کتابها سعی شده از همه نوع علمی، تاریخی، علمی و مذهبی تهیه شود.
مسئول امور کتابخانه های آموزش و پرورش کاشمر ادامه داد: حدود 700 نفر از معلمان مقاطع ابتدایی را در مورد نحوه انتخاب کتاب برای دانشآموزان و اختصاص دادن یک ساعت برای مطالعه در مدرسه و نحوه کتاب خواندن آموزش دادهایم. البته خانوادهها هم باید کمک کنند تا بتوانیم طرح خیرات کتاب را به سایر شهرها گسترش دهیم. به هر صورت وضعیت کتابخانه های مدارس تأسف بار است؛ نه تنها اغلب کتابها مربوط به خیلی سال قبل هستند، بلکه برخی حتی قابل استفاده در کتابخانههای عمومی هم نیستند. باید گفت که در 10 سال اخیر حتی یک ورودی کتاب غیر درسی هم در برخی مدارس نداشتهایم، اکنون تنها 25 درصد مدارس کتابخانه دارند که اغلب در مقاطع متوسطه هستند البته کتابهای همین مدارس هم کمک آموزشی هستند. در مقاطع ابتدایی هم اگر کتابخانهای باشد چون با فرهنگ مطالعه آشنا نیستند، استقبال نمیشود.
وی در پایان گفت: همه جامعه در قبال همه مسائل مسئول هستند نباید به یکدیگر نگاه کنیم ما باید الگو باشیم کودکان به والدین نگاه میکنند اگر در جامعه همه دغدغه آشنا شدن با کتاب را داشته باشند این یار مهربان جایگاه اصلی خود را به دست خواهد آورد.