
جتالاسلام مهدی ارتقایی، مدیر مؤسسه فرهنگی تبلیغی سراج شهر همدان به حلقه وصل اظهار کرد: این مجموعه خودجوش مردمی در سال ۸۳ با حضور ۲۰ مبلغ و طلبه فاضل همدانی با رویکرد تبلیغ در مدارس ویژه مقاطع دوم متوسطه در ماه مبارک رمضان با عنوان، «زنگ رمضان» کار خود را آغاز کرد که بسیار مورد توجه و استقبال آموزش و پرورش، دانش آموزان و اولیا مربیان قرار گرفت.
وی افزود: مؤسسه فرهنگی-تبلیغی سراج از ابتدای سال ۱۳۸۳ تا کنون در اعیاد و سوگواریهای مختلف از جمله، محرم، صفر، فاطمیه اول و دوم، ماه رمضان و برخی مناسبتهای ملی و مذهبی در دو بخش خصوصی و عمومی شامل حضور در، مدارس، دانشگاهها، آموزشگاه و مراکز عالی آموزش، هیئات، مساجد و کانونهای مذهبی و ... فعال بوده است و در برنامههای فرهنگی- تبلیغی مختلفی حضوری پر رنگ داشته است.
حجت الاسلام ارتقایی اضافه کرد: در حال حاضر پس از گذشت ۱۳ سال از تأسیس این مؤسسه، ۲۲۰ مبلغ و فاضل در این این مجموعه فرهنگی-تبلیغی حضور دارند که با گذشت زمان شاهد رشد کمی این تعداد نیز هستیم چرا که با تقاضا گستردهای از سوی طلاب استان همدان و قم جهت ورود به مؤسسه سراج و پرداختن به امر تبلیغ هستیم، ۲۰ مبلغه و ۱۹۰ عضو فعال نیز در این مرکز مشغول به ارائه خدمات هستند که اعضای فعال باید در طول سال، حداقل یک بار با مجموعه سراج، همکاری تبلیغی داشته باشند.
محراب سبز
وی ادامه داد: اجرای طرح «محراب سبز» همراه با برنامههای جانبی آن از ابتدای سال ۸۳ با محوریت برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در ایام تعطیلات تابستان در سطح بوستان و پارکهای شهر همدان یکی دیگر از برنامههای مؤسسه سراج است که این طرح با گذشت زمان نقاط بیشتری از سطح شهر را پوشش داد و در حال حاضر در ۲۴ نقطه شهر، نماز جماعت مغرب و عشا به تولیت مجموعه فرهنگی تبلیغی سراج برگزار میشود، مؤسسه سراج، به عنوان پرچم دار کار تبلیغ عمومی در سطح کشور زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شناخته شده است.
این مقام مسئول اشارهای به اجرای طرح کلاس محله به عنوان یکی دیگر از برنامههای این مجموعه داشت و گفت: طرح «کلاس محله»، ویژه بوستانها و مراکز تفریحی مناطق حاشیه شهر است که دارای مجموعه شناوری از کودکان، نوجوانان و جوانان است و مناطق محروم، بستری جهت بروز هر گونه آسیب اجتماعی و همچنین زمینه مناسبی در راستای انجام فعالیتهای فرهنگی مختلف است، لذا این مؤسسه برنامهریزی مفصلی جهت پوشش تمامی مناطق محروم شهر در نظر گرفت اما به دلیل عدم حمایت از سوی نهادهای ذیربط، این طرح تنها در سه نقطه شهر شامل، مریانج، شهرک ولیعصر(عج) و خضر اجرا شد.
حجتالاسلام ارتقایی عنوان کرد: در این طرح با حضور دو الی سه روحانی ردههای سنی مختلف از یکدیگر تفکیک میشوند و مبلغان متناسب با مخاطبین خود به توضیح مسائل دینی و فرهنکی میپردازند که جهت جذابیت بیشتر این کلاسها، از انواع بازیهای فکری و عملی نیز بهره میگیرند.
48درصد اعضای مؤسسه سراج، دارای مدرک دکتری هستند
مدیر مؤسسه سراج ادامه داد: ۴۸ درصد اعضای این مجموعه، دارای مدرک سطح ۴ حوزه، معادل دکتری، حدود ۳۰ درصد اعضا دارای مدرک سطح ۳ حوزه، معادل کارشناسی ارشد و مابقی اعضا دارای مدرک اتمام پایه دهم و تعداد بسیار اندکی نیز به عنوان مبلغ یار دارای مدرک پایه ۸ هستند، این مؤسسه به عنوان مجموعه تبلیغی، دارای تقاضای گستردهای از سوی نهادهای دولتی، مراکز آموزش عالی، دانشگاهها، مدارس، هیئات و مساجد و... است لذا واحد اعزام مبلغ به عنوان پیشانی مجموعه در دو بخش خصوصی و عمومی مشغول به فعالیت هستند.
وی گفت: واحد اعزام مبلغ، وظیفه توزیع و اعزام مبلغ را در دو فاز تخصصی و عمومی به عهده دارد ،این مجموعه در رشتههای مختلف آموزش از جمله، تفسیر، تاریخ اسلام، روان شناسی اسلامی و ... دارای اساتید و مبلغینی است که دورههای تخصصی خود را در مراکز آموزش عالی و حوزه گذراندهاند، واحد آمار و بررسی با هدف ارزیابی کیفی کار مجموعه و ارتقاء آن یکی دیگر از واحدهای تابعه مؤسسه سراج به شمار میورد.
حجتالاسلام ارتقایی ابراز کرد: واحد جذب و گزینش نیز در این مجموعه وظیفه جذب مبلغین را بر اساس مجموعه استاندارهای تعریف شده در حوزه علمی، مهارتی، معرفتی و ... بر عهده دارد، واحد آموزش و پرورش نیز با ارائه بستهها و دورههای آموزشی متفاوت ویژه مبلغین مبتدی، متوسط و سطح بالا به تأمین خوراک تبلیغی آنها میپردازد که در این راستا، ۲۵ جزوه و تعدادی کتاب و کتابچه گردآوری و تنظیم شده است، آموزشها نیز در دو بخش تخصصی و عمومی ارائه میشود.
مدیر مؤسسه تبلیغی سراج عنوان کرد: برگزاری یک دوره تربیت مربی کودک و نوجوان، در اردیبهشت ماه سالجاری ویژه تکمیل کادر آموزشی کانون آفتابگردان به عنوان نمونهای از فعالیتهای حوزه آموزش است در بخش پژوهش نیز میتوان تألیف و چاپ «کتاب ۹۶» مبنی بر سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس به انضمام معیارهای انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد که به همت؛ حجت الاسلام علی اصغر گرجی همدانی، یکی از اساتید مجموعه انجام شده است و در اختیار همه مبلغین کشور قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: این مجموعه در راستای بهبود کیفی فعالیتهای خود، گزارش عملکرد خود را به حضور، آیت الله محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان و آیت الله موسوی اصفهانی نماینده مردم در مجلس خبرگان و رئیس حوزه علمیه میرساند که این دو بزرگوار همواره با ارائه نظرات و پیشنهادات خود باعث ثبات مجموعه و حمایتهای معنوی و گاها مادی این مجموعه شدهاند.
این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ مجموعه تبلیغی در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند که در بسیاری از استانها متأسفانه موازی کارهایی در این حوزه صورت میگیرد اما در استان همدان، بر اساس سیاستهای این مجموعه که «هم افزایی و خرد جمعی» است بدون کمترین مشکل و حاشیه پیش رفته است و طی سه سال متوالی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مؤسسه مردم نهاد سراج توانسته رتبه نخست را در سطح کشور کسب کند و در میان گروههای دیگر به عنوان یک ابر گروه تبلیغی شناخته شده است.
بهرهمندی از نظرات بزرگان و خرد جمعی، رمز موفقیت مجموعه تبلیغی سراج
حجتالاسلام ارتقایی اظهار کرد: رمز موفقیت مجموعه فرهنگی تبلیغی سراج، بهره مندی از نظرات بزرگان این عرصه و خرد جمعی حاکم بر مجموعه است که تا کنون با لطف پروردگار با کمترین حاشیه، موفق ظاهر شده است اما علی رغم وجود چنین پتانسیل بالای مجموعه و فعالیتهای یک دهه تبلیغی، فرهنگی و ترویجی مجموعه، متأسفانه عدم اختصاص یک ردیف بودجه فرهنگی استان به این مجموعه و نبود یک مکان مستقل جهت فعالیتها با وجود تمام پیگیریهای انجام شده، از مشکلات و کمبودهای این مؤسسه به شمار میرود.
مدیر مؤسسه سراج به مهمترین فعالیتهای این مرکز اشاره داشت و افزود: این مجموعه از ابتدای تأسیس خود، همواره تبلیغ دانش آموزی را در قالب طرح «زنگ معرفت» در دستور کار خود داشته است که شامل زنگ رمضان، زنگ محرم، زنگ صفر و ... بوده است که ابتدا به دلیل نیاز اورژانسی مقطع متوسطه دوم در آن زمان، این طرح برای آن گروه سنی هدف گذاری شد اما به مرور با گذشت زمان در تمام مقاطع تحصیلی تبلیغ دانش آموزی توسط مؤسسه سراج انجام میگیرد، کارگروه کودک و نوجوان نیز شامل اساتید و مربیانی است که به امر تبلیغ در حوزه کودک و نوجوان میپردازد و در عصر کنونی، نام مؤسسه سراج برای کمتر دانش آموزی شناخته نشده و ناآشنا است.
وی اضافه کرد: مؤسسه تبلیغی سراج، در طول سال با تقاضای گسترده ای از سوی مدارس استان، مواجه است و مجموعه تبلیغی فرهنگی سراج به عنوان یک برند دانش آموزی در سطح استان شناخته شده است و آموزش و پرورش نیز فعالیتهای تبلیغی خود را در مناسبتهای مختلف از طریق این مجموعه به انجام میرساند در ایام سال نیز مدارس بر اساس نیازهای مختلف خود مانند برگزاری جشن تکلیف دانش آموزی، گفتمان سازی و ... از نیروی تبلیغی مؤسسه استفاده میکند.
حجتالاسلام ارتقایی ادامه داد: پس از گذشت چند سال از تأسیس مؤسسه، شاهد روتین و تکراری شدن برنامهها و خلأ فعالیتهای تربیتی در امر تبلیغ بود شدیم لذا در سال ۸۸ طرح «همنشین آسمانی» با محوریت شناسایی نخبههای علمی، فرهنگی و تربیتی و برگزاری اولین دوره تربیتی دانش آموزی انجام گرفت، در سال ۸۹ این طرح تغییر نام داد و به طرح تربیتی، «افسران فرهنگی عمار» برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب به جذب نیرو در دو مقطع راهنمایی و متوسطه در دو بخش دختر و پسر اقدام نمود که تا سال ۹۲ همچنان پابرجا بود.