به گزارش حلقه وصل، توسعه پایدار با مجموعهای از شاخصهای اجتماعی و اقتصادی سنجیده میشود که از مهمترین آنها شاخصهای مربوط به وضعیت غذا و تغذیه جامعه است. در کلیه تعریفهای توسعه پایدار امنیت غذایی یکی از ابعاد عمده آن را تشکیل میدهد. بنابراین تأمین امنیت غذایی در برنامهریزی توسعه پایدار از مهمترین اهداف به شمار میرود. دستیابی به این مهم از طریق افزایش تولید مواد غذایی ممکن خواهد بود که در این میان گندم به عنوان محصول محوری و کلیدی کشاورزی جایگاه ویژهای در تولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان دارد و خودکفایی در تولید آن از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها از جمله کشور ما طی سالهای اخیر بوده است.
در گزارش حاضر ضمن اشاره به وضعیت اعتباری خرید گندم و یارانه آرد در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹، سناریوهای پیشرو براساس منابع پیشبینی شده در بودجه سال ۱۳۹۹ بررسی میشود.
ارزیابی منابع اعتباری پیشبینی شده یارانه نان و خرید تضمینی گندم در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹
در تبصره ۱۴ بند ۲۷ بخش هدفمندسازی یارانهها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، اعتباری معادل با ۱۲۱.۰۰۰ میلیارد ریال بابت یارانه نان و خرید تضمینی گندم از محل منابع سازمان هدفمندسازی یارانهها در نظر گرفته شده است.
این رقم در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ معادل ۱۵۷.۱۵۵ میلیارد ریال بوده است؛ اما در سال ۱۳۹۹ با لحاظ هزینههای خرید تضمینی گندم و هزینههای جانبی رقمی معادل ۱۵۷.۱۵۵ میلیارد ریال مورد نیاز خواهد بود.
جدول. برآورد هزینه موردنیاز خرید گندم با توجه به سرانه مصرف
* هزینه خرید گندم برای هر کیلو ۲۳۰۰۰ ریال ( قیمت ۲۲۰۰۰ ریال برای خرید تضمینی از کشاورزان و همچنین رقم تقریبی ۱۰۰۰ ریال در هر کیلو برای هزینههای جانبی خرید تضمینی گندم)
** قیمت فروش گندم درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور به کارخانجات آرد برای خبازیهای تحت عنوان نانواخانههای یارانهای از قرار هر کیلوگرم ۶۶۵۰ ریال
قیمت فروش گندم درب سیلو و انبارهای تحت اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران سراسر کشور به کارخانجات آرد برای خبازیهای تحت عنوان آزادپز از قرار هر کیلوگرم ۹۰۰۰ ریال.
با در نظر گرفتن هزینه موردنیاز خرید گندم بخش خبازان (نانواخانههای یارانهای و آزادپز) با توجه به سرانه مصرف و با مقایسه رقم پیشنهادی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، دولت برای تأمین بودجه در این بخش با کمبود اعتباری نزدیک به ۳۶.۰۵۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ مواجه خواهد شد.
کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ در ذیل جدول تبصره «۱۴» حکمی تحت عنوان جزء الحاقی ۲ به شرح زیر اضافه کرده است:
«در صورت افزایش درآمد ناشی از صادرات فرآوردههای نفتی و یا افزایش درآمد حاصل از فروش داخلی فرآوردههای نفتی مندرج در بندهای ۱ و ۲ منابع، درآمد حاصل از آن صرفاً به یارانه نان و خرید تضمینی گندم و پاداش پایان خدمت والدین شهدا اختصاص مییابد».
جدول. بررسی وضعیت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹
هر چند در این جزء الحاقی تلاش شده است منابعی جهت تأمین این کسری فراهم شود، اما با توجه به غیرقابل اجتناب بودن هزینههای مذکور لازم است که منابع مطمئنتری به این مسأله اختصاص یابد و مشروط شدن منابع خرید تضمینی گندم و یارانه نان به تحقق منابع احتمالی مناسب نخواهد بود.
«در صورت عدم تحقق منابع غیرمطمئن در نظر گرفته شده در جزء الحاقی ۲ با در نظر گرفتن مواردی مانند هزینه مورد نیاز برای خرید گندم و همچنین سرانه مصرف، کمبود اعتباری نزدیک به ۳۶.۰۵۵ میلیارد ریال برای نانواخانههای یارانهای و آزادپز و مبلغ ۱.۶۴۵ برای نانواخانههای یارانهای در سال ۱۳۹۹ قابل پیشبینی است.
در صورتی که اعتبارات ردیف ۲۷ جدول تبصره ۱۴ به صورت یکسان در دو بخش نانواخانههای یارانهای و آزادپز توزیع شود، قیمت فروش گندم در تمام خبازیها اعم از یارانهای و آزادپز نسبت به سال ۱۳۹۸ برابر ۴۰ درصد افزایش مییابد.
در حالت دیگر (که احتمالاً سناریوی اصلی است)، فروش گندم به نانواییهای یارانهای نسبت به سال ۱۳۹۸ ثابت نگه داشته خواهد شد و فروش گندم به نانواییهای آزادپز که حدود ۳۰ درصد نان کشور را تأمین میکنند از ۹۰۰۰ ریال در سال جاری به ۲۲۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۹ افزایش خواهد یافت و در نتیجه قیمت نان غیریارانهای حدوداً دو برابر میشود.