به گزارش حلقه وصل، دومین نشست خبری محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش به فاصله ۷۰ روز با اولین نشست خبریاش برگزار شد؛ این نشست خبری در حالی برگزار شد که مدارس استان تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.
حاجیمیرزایی در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج به بسیجیان کشور، اظهار کرد: ۹۰ روز از حضورم در وزارت آموزش و پرورش میگذرد که لازم میدانم فعالیتهای خود را به عموم مردم اطلاعرسانی کنم؛ همچنین هفته گذشته چند موفقیت خوب در اجرای وعدههایم داشتم که اولین آن، آییننامه رتبهبندی است که در هیأت وزیران به تصویب رسید.
وی ادامه داد: بر اساس این آییننامه، معلمان رتبهبندی میشوند که متناسب با رتبههایی که به آنها اختصاص پیدا میکند، از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند شد؛ هدف در این آییننامه این است که معلمان با دانش، تجربه و توانمندی مختلف بتوانند از دریافتی متفاوتی بهرهمند میشوند.
* جزئیات رتبهبندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از پیشنیازهای اصلی در کیفیت، پرداخت پاداش به کیفیتهای برتر است، افزود: اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتارها و کارهای کیفی با کارهای غیرکیفی تمایز قائل شویم و کسانی که کار کیفیتری انجام میدهند بتوانند از امتیازات بیشتری برخوردار شوند بنابراین متناسب با اینکه افراد صلاحیت حرفهای و تخصصی بیشتری دارند، دریافتهای بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه منطق اصلی رتبهبندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان برای ارائه خدمت باکیفیت بیشتر است، گفت: در سالجاری برای این کار مهم 2 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال 98 پیشبینی شده است که اجرای آن در نیمه دوم سال 98 میسر میکند؛ بنابراین با ابلاغ این مصوبه از سوی هیأت دولت، پرونده معلمان در هیأتهای ممیزی که در سطح منطقهای، استانی و منطقهای تشکیل میشود، بررسی و ارزیابی میشود و بر اساس موقعیتی که پیدا میکنند، یکی از رتبههای یک تا 5 را دریافت میکنند.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه این طرح شامل افرادی میشود که حداقل 2 سال سابقه معلمی داشته باشند، تصریح کرد: معلمان با احراز شرایط در رتبهها قرار میگیرند؛ رتبه اول بعد از 2 سال، رتبه دوم پس از 6 سال خدمت و همینطور رتبه سوم بعد از 12 سال خدمت، رتبه چهارم بعد از 18 سال و رتبه پنجم پس از 24 سال خدمت خواهد بود البته ارتقای رتبه به شرط کسب توانمندی است.
وی درباره افراد تحت پوشش رتبهبندی اضافه کرد: تمام آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، مراقبان سلامت، مربیان ورزش، مشاوران واحدهای آموزشی، مدیر و معاون آموزشی مشمول طرح رتبهبندی قرار میگیرند و فرهنگیان که از گروه آموزشی به اداری رفتند مخیر هستند که کار اداری انجام دهند یا میتوانند به بخش آموزشی برگردند؛ بنابراین کسانی که با ما همکاری میکنند یا مشمول استفاده از امتیاز رتبهبندی هستند یا مشمول استفاده از امتیاز کارکنان اداری هستند.
وی درباره میزان افزایش حقوق معلمان افزود: این موضوع یکی از گامهایی است که برای کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت و همچنین تأمین معیشت مناسبتر فرهنگیان در نظر گرفتیم؛ فاصلههای دریافتی معلمان با سایر کارکنان نیازمند ترمیمهای جدی و اساسی است و تلاش داریم متناسب با ظرفیت بودجه کل کشور با حرکتهای تدریجی به سمت بهبود وضعیت دریافتی معلمان برویم ولی شاید راهحل مناسبتر برای اینکار، خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و تدوین یک قانون خاص برای معلمان است چون معلمی یک شغل مانند دیگر شغلها نیست و اقتضائات خاص خود را دارد لذا یکی از اقدامات ما تأمین معیشت مناسب فرهنگیان است.
* پیشبینی 170 هزار مسکن برای فرهنگیان
حاجیمیرزایی اضافه کرد: گام دیگر که برای بهبود معیشت فرهنگیان برداشته شد، تفاهمنامهای با وزارت مسکن برای ساخت مسکن ویژه ۱۷۰ هزار فرهنگی است و همه فرهنگیان فاقد مسکن شهری و روستانیی میتوانند متقاضی دریافت آن باشند به شرط آنکه از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند.
وی با بیان اینکه این طرح 3 ساله پیشبینی شده است، افزود: بر اساس آن متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و تاکنون از هیچیک از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانهای خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند یا به عبارت دیگر فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه راه و شهرسازی سبز باشد؛ شرایط دیگری را هم پیشبینی کردیم به عنوان مثال متقاضی متأهل بوده یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن 35 سال سن میتوانند در زمره متقاضیان قرار بگیرند.
وی به جامعه هدف این طرح اشاره کرد و بیان داشت: اولویت ما شامل بانوان فرهنگی سرپرست خانوار، کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی بالای 20 سال سابقه خدمت، زوجین فرهنگی و بازنشستگان فرهنگی است؛ البته اگر به جز این اولویتها، افراد دیگر مانند فرهنگیان بدو استخدام خواستار این خدمات باشند و ما هنوز سقف 170 هزار نفر را پر نکرده باشیم، آنها را هم تحت پوشش قرار میدهیم.
وی درباره توزیع شیر در مدارس گفت: باید برای همه دانشآموزان شیر فراهم شود اما چون اعتبار کافی نیست، اولویت را به استانهای محروم اختصاص دادیم و با افزایش اعتبار سطح پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش مییابد.
وی در مورد مطالبات معوق معلمان خارج از کشور اظهار کرد: با تأمین ارز کافی، اعتبارات کلیه حقوق را فراهم کردیم و هیچ نگرانی برای فرهنگیان شاغل وجود ندارد و برای معوقات به تدریج تلاش میکنیم که پرداخت کنیم که بخشی آغاز شد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره بودجه سال آینده آموزش و پرورش گفت: وضع بودجه آموزش و پرورش، خوب نیست البته در مقایسه با سایر دستگاهها بیشتر است اما این بودجه توان حمایت از آموزش و پرورش را ندارد بنابراین نیازمند توجه عمیقتر هستیم و تلاشمان این است که افزایش یابد.
وی اضافه کرد: پیشبینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان است اما آنچه در بودجه در نظر گرفته شده ۵۴ هزار میلیارد تومان است. البته هنوز تصویب نشده است.
وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تنوع مدارس بیان کرد: ۸۹ درصد مدارس ما دولتی است و ما هم به مدارس دولتی خدمات را ارائه میکنیم و هدف ما افزایش کیفیت آنهاست.